Gå til innhold

Hva er det med feminister?


Anbefalte innlegg

Syntes det illustreres bra når Siv Jensen går ut og sier hun er valgt som leder, hun er ikke kvotert.

 

Minner meg om når jeg løftet problemstillingen til (tidligere?) AUF leder Gry Larsen for et år eller to siden. Hun så kvotering som nødvendig og et av argumentene var jo at hun selv aldri ville vært der hun var uten. For hun var jo kvotert inn to ganger i hvert fall.

 

Hennes egne ord. Man kommer ingen vei med å argumentere mot slikt vås.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
<kylev> BAHAHAHAHAHAHAHAHA

<kylev> hahahahaha

<kylev> some girl just came onto our floor

<kylev> and was yelling "sexual favors for anyone who does my sociology paper"

<kylev> i just asked her what the paper was about

<kylev> and she said the accomplishments and growth of feminism

<`Neo> bahahahaha

Ikke alle damer ser på det på samme måten, heldigvis :wee:

Lenke til kommentar

Svarer til Hva er det med feminister?

 

De er teite!:p

 

Nei men greit å være for likestilling.. men noen ganger går det for langt. Feks når man ikke har lov til å sette opp skilt med " Gutteleker høyre - Jenteleker venstre "

 

( litt ironisk ved at gutteleker er skrevet på venstresiden og motsatt:P )

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om det skiltet du skriver der, men jeg tror poenget med det er at delingen i gutte- og jenteleker er kulturskapt, og at et slikt skille kan være med på å skape usikkerhet i forhold til egen identitet, for eksempel - er en jente hvis en er fem år og leker med biler eller gutt og liker dukker?

 

Jenter har fått et mye større spillerom med tanke på kjønnsroller de siste årene, dvs - vi gjør ting som var uvanlig for tretti år tilbake til å gjøre de tradisjonelle gutteaktivitetene. Guttene har desverre ikke samme frihet. Feks å være gutt, 17 år og synes at det er kjempekoselig å brodere eller danse ballet.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om det skiltet du skriver der, men jeg tror poenget med det er at delingen i gutte- og jenteleker er kulturskapt, og at et slikt skille kan være med på å skape usikkerhet i forhold til egen identitet, for eksempel - er en jente hvis en er fem år og leker med biler eller gutt og liker dukker?

 

Jenter har fått et mye større spillerom med tanke på kjønnsroller de siste årene, dvs - vi gjør ting som var uvanlig for tretti år tilbake til å gjøre de tradisjonelle gutteaktivitetene. Guttene har desverre ikke samme frihet. Feks å være gutt, 17 år og synes at det er kjempekoselig å brodere eller danse ballet.

8166202[/snapback]

 

Men det er jo bevist at hvis man gir en gutt valget mellom en bil og en dokke, så velger han bilen veldig ofte. Og det samme med jentene. Så hvorfor kan man ikke skilte det slikt da?

Lenke til kommentar

Er enig om at ulike tiltak kan redusere sjansen for at kvinner kan bli utsatt for overfallsvoldtekter. Men det er lite og kanskje ingenting jenter kan gjøre for å bli utsatt for voldtekt av noen de kjenner og stoler på.

 

Har null niks nada tro på at noe opprop mot voldtekt vil hjelpe for fem øre. Er man kriminell eller en potensiell voldtektsforbryter så gir jo de blankt faen hva noen andre skulle mene. For i sin verden er dette vanlig og de ser ikke at de gjør noe galt

Lenke til kommentar

Bare noen tall til refleksjon.

 

Det er antatt at det gjennomføres et sted mellom 10-15 tusen voldtekter pr. år. Om man tar utgangspunkt i at det gjennomføres gjennomsnittlig 12.500 voldtekter pr. år skjer det 34 voldtekter pr. dag. Om man tar utgangspunkt i gjennomsnittlig levealder for menn (77,5 år), er det i hans levetid gjennomført 968 750 voldtekter. Nå blir akkurat dette tallet nokså misvisende ettersom man i alle fall i deler av denne perioden ikke vil være seksuelt aktiv. Skulle man ta høyde for det, blir tallene likevel bare dårligere.

 

Om man antar at halvparten av befolkningen er menn, tilsier ovennevnte at det i løpet av en mannsalder er begått en voldtekt av 41 % av den mannlige befolkningen dersom man antar at ingen menn begår mer enn en voldtekt (hvilket er feil selvfølgelig).

 

Dette er tallkunster. Tallene gir likevel grunnlag for refleksjon.

Lenke til kommentar
skjønner heller ikke dette, selv om det ikke er min skyld om et nek meier meg ned, så bruker jeg fortsatt hjelm om jeg kjører tohjuling.

8120085[/snapback]

Haha, måtte le av denne sammenlikningen. :!:

 

Jeg blir så provosert av ekstreme feminister som bare er ute etter å snakke

om hvor grusom mannen er. Feminister er damer/"menn" som gjør damer til glansbilder.

Lenke til kommentar

 

Dette er tallkunster. Tallene gir likevel grunnlag for refleksjon.

8166780[/snapback]

 

Det er så absolutt tallkunst. For ordens skyld kan vi på samme måte fastslå at 50-åringer er mindre intelligente enn 15 åringer og at vikingene var en meter høye. Hvis man bruker tallkunster ;) Dette gir dog ingen grunn til å reflektere om vikinger er dverger eller om 15 åringer er mer intelligente enn 50 åringer. Like lite ser jeg at tallkunstene dine gir grunn til refleksjon over hvor mange som begår voldtekt. For dette er helt klart langt på viddene. :)

 

Voldtekt har omfattende fordømmelse i befolkningen. Problemene med voldtekt er mer fokusert på i media enn noen andre kriminelle hendelser, med mulig unntak av den som blir begått av innvandrere.

 

Den får enormt med fokus, enormt med omtale og en enorm fordømmelse, samtidig som landets ledende politikere mer enn de fleste andre saker engasjerer seg. Voldtekt får mer omtale enn barnemishandling vil jeg helt klart tørre påstå.

 

Det gir grunnlag for refleksjon. Problemer rundt voldtekt er mer enn godt nok belyst overfor allmennheten. Det kan ikke sies om andre viktige saker. Man kan gjerne gi litt spalteplass til andre viktige samfunnsproblemer også, fremor å fylle opp avisene med klaging over at menn ikke snakker ut om et samfunnsproblem som mer enn noe annet allerede får oppmerksomhet.

 

Det finnes andre ofre der ute som trenger oppmerksomhet og omtanke også. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så stor fordømmelse som du vil ha det til:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/15/495128.html

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/265519...125729F0049BF81

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.2054165

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146302

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146418

 

Uansett hjelper det lite hvis vi to fordømmer det, mens politi og rettsvesen tydligvis har et annet syn.

Lenke til kommentar

Politiet vurderer bevisene. Og det er som nevnt av flere politifolk ingen myte at det forekommer falske anmeldelser.

 

Det skal ligge mer til grunn en kun en påstand for at noen skal bli dømt for voldtekt. Det skal kunne bevises.

 

Når det gjelder fordømmelse så trenger man bare kikke til sidemannen. Man skal lete lenge etter folk som syntes voldtekt er greit. Kun forskrudde sjeler mener slikt.

Lenke til kommentar

For det første; "Hva er det med feminister" er det samme som å si "hva er det med kvinner". En drar alle under samme kam, og det syns jeg reduserer sakligheten i en diskusjon.

 

På vegne av oss feminister, så vil jeg si at "det som er med oss" er at vi nekter å gi opp kampen for likestilling, og for å oppnå likestilling må vi få et annet kvinnesyn enn hva vi har i dag. Voldtekter er kanskje det mest synlige beviset på hvilket forvridd kvinnesyn verden har.

Som nevnt av CruellaDeville handler ikke voldtekt om kåthet og intense lyster. Det handler om makt. Voldtektsmannen vil ikke ha jenta for han syns hun er så fantastisk flott og deilig, men fordi han blir kåt av å kunne føle makt over et annet menneske.

 

Så.

Som CruellaDeville påpekte kan ikke lommebok-eksempelet sammenlignes med voldtekt. Vi skiller da mellom ei lommebok og et menneske, gjør vi vel ikke? Dessuten er det selvsagt ikke greit å miste ei lommebok, men man overlever. Dersom man blir voldtatt vil dette forfølge en for resten av livet, og skape store sosiale problemer. Tillitsproblemer, sosial-angst, problemer med intimitet osv.

 

Når det gjelder voldtekt er det aldri offeret sin feil. Uansett om jenta gikk naken er det ingen grunn til å kunne behandle henne som et objekt og bruke kroppen hennes mot hennes vilje. I det dere sier at det er jentene sitt ansvar å ta forhåndsregler og ikke drikke seg for full, ikke flørte uhemmet, ikke kle seg for utfordrede osv fjerner dere et ansvar hos menn som tilhører dem. Jeg syns dere undervurderer menn. Jeg er i troen av at menn klarer å skille rett fra galt like så godt som kvinner, og at menn forstår at å voldta ei jente (uavhengig av klær, promille eller oppførsel) er veldig galt.

 

Jeg forstår at flere her har inntrykket av at de fleste voldtekter er såkalte "busk-voldtekter". Det stemmer imidlertidig ikke. De aller fleste voldtekter skjer i hjemmet, i et forhold eller av en du har kjennskap til.

Lenke til kommentar
Når det gjelder voldtekt er det aldri offeret sin feil. Uansett om jenta gikk naken er det ingen grunn til å kunne behandle henne som et objekt og bruke kroppen hennes mot hennes vilje. I det dere sier at det er jentene sitt ansvar å ta forhåndsregler og ikke drikke seg for full, ikke flørte uhemmet, ikke kle seg for utfordrede osv fjerner dere et ansvar hos menn som tilhører dem. Jeg syns dere undervurderer menn. Jeg er i troen av at menn klarer å skille rett fra galt like så godt som kvinner, og at menn forstår at å voldta ei jente (uavhengig av klær, promille eller oppførsel) er veldig galt.

8168535[/snapback]

Jepp. Og når en fotgjenger blir påkjørt, eller noen blir utsatt for blind vold, er det aldri offerets feil (i skyldsspørsmålet, altså). Det er vi alle enige i.

 

Det gjør dog like vondt når man først ligger der. Når man kan begrense risikoen gjennom egne handlinger, er det naivt å la være.

 

Etter et par år i Trondheim har jeg sluttet å gå ut i fotjengerfelt før jeg er sikker på at det er trygt. Etter mange år i Oslo har jeg sluttet å kontakte fremmede menn på byen.

Lenke til kommentar
Politiet vurderer bevisene. Og det er som nevnt av flere politifolk ingen myte at det forekommer falske anmeldelser.

 

Det skal ligge mer til grunn en kun en påstand for at noen skal bli dømt for voldtekt. Det skal kunne bevises.

 

Når det gjelder fordømmelse så trenger man bare kikke til sidemannen. Man skal lete lenge etter folk som syntes voldtekt er greit. Kun forskrudde sjeler mener slikt.

8166990[/snapback]

 

Ja, desverre er det slik at de fleste voldtektssaker er ord mot ord, og da kan man selvsagt ikke, om man ønsker å ha god rettsikkerhet, dømmr bare på grunnlag av det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om jeg hadde kledd meg som den største horen i verden hadde det likevel vært ingen unnskyldning for å voldta meg. Hvordan jenter velger å kle seg er helt inviduelt. Det finnnes ingen unnskyldning for å voldta et annet menneske.

8170427[/snapback]

 

Hvem har sagt dette er en unnskyldning? Det er nå bare slik at man utsetter seg selv for større risiko om man velger å gå ned en mørk bakgate i forhold til det å gå sammen med noen kjente.

 

Det er normalt å ta forholdsregler mot tyveri, overfall, innbrudd, mobbing osv. Med en gang noen nevner at det er mulig å minske risikoen for voldtekt kommer folk løpende og beskylder folk for å legge skylden på offeret (noe som er fullstendig pølesevev), samtidig som man overdriver noe så sykt. Det ødelegger hele diskusjonen og gagner kun voldtektsmennene å avspore debatten slik. Det er ingen som gir kvinnen skylden ved å gi råd for hvordan man best mulig kan sikre seg mot voldtekt.

 

Men om noen velger å lukke ørene og nekte å høre på råd med unnskyldningen av at "ikke plasser ansvaret på meg" så værsågod. Om man ønsker å gjøre det lettest mulig for forskrudde voldtektsmenn å utføre voldtekter, velbekomme. Det er i så fall trist og skremmende.

 

Selv håper jeg folk kan gjøre det litt vanskeligere for dem, akkurat som vi gjør det litt vanskeligere for biltyver å stikke av med bilen eller voldsmenn å utøve vold.

 

Men det er vist ikke politisk korrekt å komme med råd som vil gjøre det betydelig vanskeligere for svinene (voldtektsmenn). :shrug:

Lenke til kommentar

Alt det tullet om hvordan jenter kler seg tar fokuset totalt vekk fra det som faktisk er debatten. Det er jo ikke jentene som er problemet. Det er ikke vi som oppfordrer til voldtekt. Det er jo syke menn der ute som har et problem. Det er jo ikke vår feil. Seff burde man kanksje ikke gå ned en mørk bakgate aleine. Men blir den jenten så voldtatt. Så er jo det ingen unnskyldning det. At hun var såpass naiv at hun gjorde det, derfor bare "måtte" den mannen hive seg på henne. Jenter kan seff ta forholdsregler. Alle jenter gjør vel det. Men å dra fram det at jenten burde ha vist bedre fordi hun kledde seg sånn og sånn, at det er unnskyldning. Det er jo helt på jorde!

 

Jenter burde ta forholdsregler. Men alt for mange menn bruker det som en unnskyldning når hun ikke tar disse forholdsreglene, og det dermed er delvis hennes skyld. Bare alle disse undersøkelsene om juryen i voldteksakere viser jo dette. En voldteksmann burde ikke få mildere straff fordi jenten gikk i en mørk bakgate, eller var kledd utfordrende. At voldteksmennene slipper billigere unna vist dette er tilfellet, er jo kommet fram i media. Noe som er fryktelig galt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Alt det tullet om hvordan jenter kler seg tar fokuset totalt vekk fra det som faktisk er debatten. Det er jo ikke jentene som er problemet. Det er ikke vi som oppfordrer til voldtekt.

 

Det er ingen som har sagt det heller. Når jeg ber deg låse døren når du går hjemmefra så anklager jeg ikke deg for å være et problem med tanke på innbrudd. Hvorfor tillegger du folk som bare kommer med velmenende råd slike meninger? Det er den værste form for stråmann.

 

(Når det er sagt tviler jeg sterkt på at klesstil har noe som helst med voldtekt å gjøre)

 

Det er jo syke menn der ute som har et problem.

 

Og skal man gjøre det lett eller vanskelig for de syke mennene?

 

 

Jenter burde ta forholdsregler. Men alt for mange menn bruker det som en unnskyldning når hun ikke tar disse forholdsreglene, og det dermed er delvis hennes skyld.

Å plassere skyld på kvinnen er idioti, uansett. Dog vil jeg hardnakket hevde at kvinner, på lik linje med menn, kan legge skyld slik på offeret. Dette vet jeg er tilfellet. Så gjerne skriv "mange menn og kvinner", så slipper vi ensidig stigmatisering :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...