Gå til innhold

Avlyse jobbreise - Hjemme med sykt barn

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et barn som må bli hjemme fra barnehage helst litt over en uke grunnet lungebetennelse. Samboer har benyttet sine 10 dager i 2007. Jeg skal på jobbreise om noen få dager og har kun benyttet 2 av 10 dager i år. Derfor må nok jeg være hjemme nå.

Kan arbeidsgiver kreve legeattest for meg (jeg er frisk) for at jeg skal slippe å betale for reisen/billetten?

Billetten er billig (kr. 3800) og kan ikke endres, men jeg kan vel ikke lastes for at jeg er hjemme med sykt barn, eller er syk selv innenfor 3 dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må du uansett ikke ha legeattest når fraværet blir over 3 dager? Skader uansett ikke å ha det for lettere å vise arbeidsgiver at det er "ekte" (kommer vel litt anpå hvor kranglete arbeidsgiveren din er men...).

Du kan ikke lastes nei. Dvs. jeg har ikke noe lovtekst på det, men har du gyldig sykefravær, så har du gyldig sykefravær. Om arbeidsgiver velger billige billetter, er det en sjanse arbeidsgiver tar. Det kan alltid skje noe uforutsett og det er nettopp derfor mange foretrekker business-billetter for å kunne endre når de vil.

Lenke til kommentar

Som Mad Wolf sier kan ikke arbeidsgiver belaste deg for noen ting som helst så lenge det er sykdom. Hvis barnet ditt har vært hos legen og fått bekreftet lungebetennelse, kan du evt. ringe legen å spørre om du trenger sykemelding, og hvis, så ber du bare legen skrive ut.

Edit: Jeg tror ikke 3 dagers regelen gjelder for syke barn.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...