Gå til innhold

TES: TES: Shivering Isles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg, eller har sniper_eagle alt for stor signatur?

 

"98% of forumers say fast travel ruins Oblivion. Put this in your signature if you're one of the 2% who realize it's optional.

 

LOST rule

 

98% of forumers say fast travel ruins Oblivion. Put this in your signature if you're one of the 2% who realize it's optional.

 

LOST rule

 

98% of forumers say fast travel ruins Oblivion. Put this in your signature if you're one of the 2% who realize it's optional.

 

LOST rule

 

98% of forumers say fast travel ruins Oblivion. Put this in your signature if you're one of the 2% who realize it's optional.

 

LOST rule

 

98% of forumers say fast travel ruins Oblivion. Put this in your signature if you're one of the 2% who realize it's optional.

 

LOST rule

 

98% of forumers say fast travel ruins Oblivion. Put this in your signature if you're one of the 2% who realize it's optional.

 

LOST rule"

Lenke til kommentar

Eh.. hva? Klarer du deg uten fast-travel fordi en time på hest gjennom ødemarken for å komme deg til neste by er null problem, eller at du klarer deg uten å måtte bruke hest i en time, derfor liker du fast-travel?

 

KristofferAG: Poenget med sitatet i signaturen, som du ikke har oppfattet, er rettet mot de jævla sytepavene som klager som bare det over fast-travel som ikke skjønner at det faktisk er valgfritt. Og det er jævla mange som har klaget på det. :)

Lenke til kommentar

Det er en valgfri mulighet, ja, men samtidig legger spillet opp til hyppig bruk av den. Man er nesten avhengig av fast travel-funksjonen for å komme seg frem i spillet. Avstandene er usedvanlig store, og selv om en rask hest kan gjøre noe av den samme nytten, er det i lengden håpløst å transportere seg manuelt. Det tar rett og slett for lang tid. Oppdragene krever at spilleren reiser mye, gjerne frem og tilbake mellom to personer for å overlevere beskjeder. Og uten muligheten til fast travelling ville dette krevd en tålmodighet uten like. Joda, landskapet er fint og det kan være moro å ri inn i ville skoger som en vaskekte ridder, men ... før eller siden vil Tamriels størrelse ta knekken på deg.

 

Derfor synes jeg kompromissløsningen i Morrowind er optimal. En form for fast travel eksisterer, der spilleren kan forflytte seg fra A til B kjapt, men den har visse begrensninger: Disse "bussene" (eller Silt Striders, som de egentlig heter) er plassert med et visst mellomrom i forhold til hverandre. Det betyr at spilleren ikke kan komme seg fra hvor som helst på kartet til en helt annen plass - bare ved et tastetrykk. Man må heller ta beina fatt og gå til nærmeste Silt Strider (eller båt, spesielt langt østkysten av Vvardenfell). Dette åpner for en kombinasjon av det lettvinte i Oblivions fast travel og utforskertrangen til fots.

Lenke til kommentar

Systemet i Morrowind funket strålende, ja. Men en annen ting Morrowind hadde, det var fantastisk atmosfære i varierte miljøer, som ørken, vulkanområder, skog, sletter, kyst med strender, svære åkerområder. Oblivion har stort sett det samme hele tiden - skog. Skog, skog og mer faens skog. Enten gresset er grønt eller gult, enten det er nede ved Anvil eller ved Cheydinhal, så er det faens skog overalt. Og litt svampområder nede ved Leyawiin, vet jeg skrev navnet feil. Jeg er glad vi har fast-travel i Oblivion, for ellers hadde jeg måtte traske gjennom disse like, kjedelige områdene. Skogen er fin i Oblivion, men kjedelig. Så fast-travel redder oss egentlig fra å dø mens vi skriker mot himmelen og lurer på hvor denne faens skogen skal ende. :D

Lenke til kommentar
Systemet i Morrowind funket strålende, ja. Men en annen ting Morrowind hadde, det var fantastisk atmosfære i varierte miljøer, som ørken, vulkanområder, skog, sletter, kyst med strender, svære åkerområder. Oblivion har stort sett det samme hele tiden - skog. Skog, skog og mer faens skog. Enten gresset er grønt eller gult, enten det er nede ved Anvil eller ved Cheydinhal, så er det faens skog overalt. Og litt svampområder nede ved Leyawiin, vet jeg skrev navnet feil. Jeg er glad vi har fast-travel i Oblivion, for ellers hadde jeg måtte traske gjennom disse like, kjedelige områdene. Skogen er fin i Oblivion, men kjedelig. Så fast-travel redder oss egentlig fra å dø mens vi skriker mot himmelen og lurer på hvor denne faens skogen skal ende. :D

8320311[/snapback]

 

Morrowind hadde da slett ikke mer varierete landområder enn Oblivion. Vvardenfell var stort sett grønt i sørvest, mens resten var brunt. Hvor finner du denne ørkenen du snakker om? Kaller du tre trær for skog? Kyst med strender og åkerområder finnes også i Oblivion btw. Og i tillegg finner du snødekte områder som du ikke hadde i Morrowind forutenom i Bloodmoon ekspansjonen.

Lenke til kommentar

Morrowind (noe som også innfatter ekspansjonene!) hadde:

-Snø (Bloodmonn)

-Skog (skog er ikke kun måles etter antall trær, men etter antall trær som kunne oppnås med den generasjons hardware + at Morrowind er ikke den regionen som har mest skog, men skog hadde den, finner du det ikke, så let litt til! ;)

-Ørken, gått rundt vulkanen noen gang? ØRKEN!

-Vulkan - som nevnt ovenfor!

-Sumper! En del av det...

-Fjell (fjell som føltes uoerkommelige that is, i Oblivion kunen man gå overalt, noe som ble kedelig.

-Åkerområder finner man nesten ikke i Oblivion, bare små hager her og der, i morrowind kunne man fine store fine åkre.

-Morrowind hadde et stort spekter av spennede dyrearter der hvor Oblivion bare hadde noen få, levllede og kjedelige dyr.

 

Alt i alt vil jeg si at Morrowind var suverent på alle de feltene vi nå snakker om.

Oblivion har bare skog og 5 meter med såkalt "strand" rundt hver "dam med vann", (+ noen små fjell)

Lenke til kommentar

Nå blir det ganske offtopic etterhvert, men jeg svarer likevel.

 

Morrowind (noe som også innfatter ekspansjonene!) hadde:

-Snø (Bloodmonn)

Tar du med tillegspakkene ja. Shivering Isles til Oblivion har jo mange av de landområdene Morrowind hadde f.eks. Nå har jeg ikke fått spilt SI så veldig mye så jeg skal ikke gå i detaljer.

 

-Skog (skog er ikke kun måles etter antall trær, men etter antall trær som kunne oppnås med den generasjons hardware + at Morrowind er ikke den regionen som har  mest skog, men skog hadde den, finner du det ikke, så let litt til! ;)

Siterer bare Wikipedia:

"En skog, også kalt skau, er et større område dekt med trær. Mindre tredekte områder i et ellers åpent landskap kalles lund eller holt."

 

Oblivion har både skog og holt, Morrowind har bare det siste.

 

-Ørken, gått rundt vulkanen noen gang? ØRKEN!

Mulig det var et par kaktuser der, men så du f.eks noen sanddyner, palmer eller oaser? For meg så det i hvertfall ut som de samme brune ødemarkene som dekket 3/4 av kartet.

 

-Vulkan - som nevnt ovenfor!

Har du vært inne i en av Oblivionportalene?

 

-Sumper! En del av det...

Det stemmer, men du har også det i Oblivion, og ikke minst Shivering Isles.

 

-Fjell (fjell som føltes uoerkommelige that is, i Oblivion kunen man gå overalt, noe som ble kedelig.

Grunnen til at det føltes at man ikke kunne gå overalt i Morrowind var på grunn av Ghostfence og ikke fjellene i seg selv. Dessuten kunne man bruke levitationspells til å komme seg dit man ville. I Oblivion har man fjell i nord som også er vanskelig å bestige. Gnoll mountain har så vidt jeg vet kun en vei til topps, og du finner flere partier i Colovian Highlands og Valus Mountains man må ta store omveier for å passere.

 

-Åkerområder finner man nesten ikke i Oblivion, bare små  hager her og der, i morrowind kunne man fine store fine åkre.

Du har da ganske store åkere utenfor Skingrad, og mange farmer rundt om med åkere, så totalt sett er det nok flere åkre i Oblivion, men den plantasjen som ligger nord for Vivec i Morrowind har nok det største åkerområdet i denne sammenligningen ja.

 

-Morrowind hadde et stort spekter av spennede dyrearter der hvor Oblivion bare hadde noen få, levllede og kjedelige dyr.

Var vel ikke flere dyr i Morrowind?? og vil si at hester, reinsdyr, sauer, bjørner, løver og ulver slår de tulledyrene i Morrowind any day. Trenger jeg nevne Cliffracer?

 

Alt i alt vil jeg si at Morrowind var suverent på alle de feltene vi nå snakker om.

Oblivion har bare skog og 5 meter med såkalt "strand" rundt hver "dam med vann", (+ noen små fjell)

8323688[/snapback]

Oblivion har:

Skoger: Ganske mye sentralt på kartet og en del østover.

Fjell: Colovian Highlands, Jerall Mountains, Valus Mountains

Snø: I hovedsak rundt Bruma og Jerall Mountains.

Åser: Mellom Imperial City og Cheydinhal.

Sletter: Mellom Skingrad og Kvatch

Sumper: Rundt Leyawiin.

Askelandskap: Rundt Kvatch.

Vulkan/Lava: I Oblivionportalene.

Strender: På øyen rundt Imperial City og langs fjorden nedover mot Bravil og videre.

I tillegg kan man nevne de gyldne slettene rundt Anvil, fossefallene, åkrene, oasene etc. Og da er ikke Shivering Isles inkludert.

 

Hvordan får du dette til å bare bli skog, fem meter med strand rundt en dam, og noen små fjell?

 

Til slutt vil jeg si at Morrowind er et fantastisk spill som har gitt meg utrolig mye glede, det er ikke det det står på, men jeg synes det blir litt urettferdig å si at det har mye mer variert landskap enn hva som er tilfelle med Oblivion.

Lenke til kommentar

Enig med deg her, Lakus. Tenker jeg Oblivion, tenker jeg snø, skog (masse trær på samme sted som står på gress, for faen, er vel ikke noe å diskutere det) og lava. Masse lava i Oblivion gates. Tenker jeg Morrowind, strømmer alle minnene tilbake fra tiden da jeg spilte det - åkrene ved Suran, ørkenen som blåste sand over hele Ald'Ruhn, Elva som rant vakkert gjennom Balmora, og fjellene rundt der hvor Umbra stod. Den lille havnbyen Seyda Neen, steinbyen Ebonheart ikke langt ifra Vivec. Vivec var et mesterverk, med små kantoner som det bodde folk i, og fantastisk stemning nede i kloakken da du fant ut at det var en vampyr som var på ferde.. månefengselet som svever over byen. Tel Vos med sin spesielle arkitektur og spiraltempler, for ikke å snakke om områdene rundt byen. Hla Oad nede ved sumpene på kysten.. og Gnisis med Legion-huset, hvor du joinet dem og måtte utforske hulene like oppi fjellet. Disse minnene kommer tilbake så fort jeg tenker Morrowind, og alt jeg så på var bynavnene, for jeg husket ikke alle. Oblivion har vakker, variert natur, det skal jeg ikke argumentere mot lengre, DP Rusher, du har helt rett. Men tingen med Morrowind, som gjør spillet bedre enn Oblivion hvis du ser bort fra kampsystemet, som er bedre i Oblivion.. stemningen. Stemningen i Morrowind er helt fantastisk, jeg har aldri før følt noe sånt som jeg gjorde da jeg spilte Morrowind for første gang. Da jeg gikk i land og fortsatte videre mot Balmora, og natten falt på, merkelige dyr angrep meg.. Vannet i Morrowind ser ganske mange ganger bedre ut enn det vannet i Oblivion gjør nå, hvis du skal sammenligne produksjonsår og hva slags grafikk Bethesda kunne få frem. For å si det slik: I Morrowind hadde jeg spilt i over 100 timer uten å gjøre ferdig en eneste guild, uten å ha begynt på main quest. Det er ikke tull, jeg gikk bare rundt og utforska.

 

Byene i Oblivion er fine de, og landområdene. Likevel er det noe med Morrowind, selve Morrowind generelt, som Bethesda klarte å skape så spesielt at det ble en utrolig spillopplevelse selv om du ikke questa eller noen ting. Radient AI my ass sier nå jeg, butikkene stenger på natta og folk sover på natta. Som det burde være i Morrowind og. Synes ikke Radient AI er noe trekkplaster jeg.

 

Dere tenker kanskje.. hvorfor spiller du ikke Morrowind nå Bamse, siden du forguder spillet så mye at du bruker et kvarter på en forumpost? Nei, tingen er at kampsystemet i Morrowind er håpløst. At du må skifte til to tomme hender for å kunne bruke magi. Noen quests var vanskelige å finne frem til og, men dette er de eneste minusene jeg har å komme med. Min feil var at jeg ikke spilte Morrowind i hundre timer til før jeg begynte med Oblivion, for jeg er ikke sikker på om jeg klarer å gå tilbake til det håpløse kampsystemet.

Lenke til kommentar

Veldig enig med både Lakus og Bamsemumsen - det er stemning Morrowind hadde, som Oblivion mangler. Men kanskje ikke så rart heller. Har følelsen av at Bethesda brukte det meste av ressurser på å skape blest om spillet og Radient AI-en som de endte opp med å kutte kraftig ned på. Hadde de tatt seg tid til å designa alt for hånd istedenfor å handle inn på middleware med fine randomize-funksjoner, så kunne Oblivion kanskje nådd opp til Morrowind.

 

Men for å ikke gå helt OT:

Er det noen mulighet for å skaffe seg hest i SI?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...