LindaChanett Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 En bekjent av meg har nå flyttet hjemmefra, til en leilighet til rundt 5000 kr i måneden, han er 19 år og får leilighet, og livsopphold betalt av sosialen. Dette synes han naturligvis er kjempekult og skryter av det rundt til alle andre. Og da føler jeg meg på en måte litt snytt som jobber 7,5 timer 5 dager i uka for en lusen månedslønn på 4120 kr. At han som er en giddalaus sofasliter skal få alt av økonomiske ønsker dekt, når jeg jobber for harde livet for å få råd til husleia, som faktisk er 380 kr mer enn månedslønn så kommer jo livsopphold i tillegg. Og så tenker jeg og at vi som faktisk jobber for å få råd til å ta en tur på kino e.l. betaler skatt for at mennesker som han skal kunne leve ett "normalt" liv. Jeg blir arg når jeg tenker på hva han bruker skattepengene våre på er det bare å gå på sosialen og strekke ut en åpen hånd i dag? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Og da føler jeg meg på en måte litt snytt som jobber 7,5 timer 5 dager i uka for en lusen månedslønn på 4120 kr.8109479[/snapback] Hva slags jobb er det du har da? Lønnen var ikke akkurat .. høy. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 ....som jobber 7,5 timer 5 dager i uka for en lusen månedslønn på 4120 kr. Med slike inntekter har du rett på sosialstøtte, du også, tipper jeg... Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Og da føler jeg meg på en måte litt snytt som jobber 7,5 timer 5 dager i uka for en lusen månedslønn på 4120 kr.8109479[/snapback] Hva slags jobb er det du har da? Lønnen var ikke akkurat .. høy. 8109553[/snapback] Enig. Jeg er lærling og tjener betydelig mer en det der. Edit: Når det gjelder din bekjente så kommer vedkommende sannsynligvis til å møte veggen en dag. Endret 8. mars 2007 av premium Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 du er lærling du da kansje? Jeg er helt enig med deg,det er fælt! Hadde samme greien da jeg var lærling og en kamerat av meg som gikk på sossen. Jeg jobbet meg ihjel og han hadde mer fritid og alikavel like god/kansje bedre råd. Men bor du borte når du er lærling kan du få borteboer-stipend da..sjekk med lånekassen! Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Og da føler jeg meg på en måte litt snytt som jobber 7,5 timer 5 dager i uka for en lusen månedslønn på 4120 kr. 8109479[/snapback] Det der må da være under minstelønn? Lenke til kommentar
LindaChanett Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg har prakissplass, dvs hadde det vært en "rangstige" når det gjalt jobb så ligger det betydelig mye under lærling igjen. Søker jo andre jobber, men har ikke vært så heldig hittil... og nein... jeg får ikke no stipend i det hele tatt, jeg er den klassiske vk2 dropout'n Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg har prakissplass, dvs hadde det vært en "rangstige" når det gjalt jobb så ligger det betydelig mye under lærling igjen. Søker jo andre jobber, men har ikke vært så heldig hittil...og nein... jeg får ikke no stipend i det hele tatt, jeg er den klassiske vk2 dropout'n 8109785[/snapback] så fullfør VKII'en din da,det bør jo være en belønning til de som fullfører.. eller gå i lære for VK I Faget ditt..er jo bedre enn praksis plass vertfall,tar du et fagbrev står du på "trygg grunn" og kan evt gå andre veier senere hvis anledningen byr seg.. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Det der må da være under minstelønn? Tro det eller ei, men vi har ikke minstelønn i norge, vi har tariffavtaler, og de gjelder bare om arbeidsstedet er fagorganisert. Men det stemmer at trådstarter har krav på sosialhjelp. Utover livsoppholdsnorm har hun også krav på mye annet rart. Det er bare å slå opp i loven og se hva du har krav på. Sosialhjelp eksisterer for folk som deg, ikke for folk som kameraten din, han er med på å bygge ned velferdsnorge. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 4120,- er vel noe sånt som kr. 25,- i timen... Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) 25 KR timen, det er sånn nav drittlønn som jeg hadde det Endret 9. mars 2007 av larshaugli18 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Sossen er virkelig ikke en "grei" plass. og det at kameraten din skryter av å gå på sossen gjør han nok for å dekke til sin egentlige tilværelse. nettopp det å være et null. ingen har lyst til det. merk mine ord. Edit - angående lønnen din så burde det nesten være kriminelt å gi en slik luselønn. men prøv å søk på alternativer. og søk på den støtten du har rett på! Endret 9. mars 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Tror jo du faktisk kan søke på tillegsstøtte fra NAV om du kan vise de at du virkelig trenger det. F.eks. til husleie, reiseutgifter, and so on. Snakk med kontaktpersonen din og forhør deg. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg tror hun kan søke grunnstønad blandt annet, som du nevner, så lenge hun har praksissplass. Hvis det ikke er det hun får nå da... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Lønnen hennes er jo under minstegrensen for sosialstøtte, såvidt jeg vet? Dette vil variere litt fra kommune til kommune men allikevel, for ca. 4120,- i mnd kan ikke man leve av, bare eksistere her i samfunnet. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) En bekjent av meg har nå flyttet hjemmefra, til en leilighet til rundt 5000 kr i måneden, han er 19 år og får leilighet, og livsopphold betalt av sosialen. Dette synes han naturligvis er kjempekult og skryter av det rundt til alle andre. 8109479[/snapback] Det finnes folk som syns det er kult å naske i butikken også. Er det i det hele tatt noen som lar seg imponere over dette skrytet? Edit: . -> ? Endret 9. mars 2007 av Feynman Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Lønnen hennes er jo under minstegrensen for sosialstøtte, såvidt jeg vet? Dette vil variere litt fra kommune til kommune men allikevel, for ca. 4120,- i mnd kan ikke man leve av, bare eksistere her i samfunnet. Knapt nok det. Sosialhjelp eksisterer egentlig bare for at folk skal komme seg videre. Problemet er at satsene er så små at man får større problemer enn det man hadde når man først falt ut av yrkeslivet, både psykiske og medisinske. Lenke til kommentar
Crex Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg hater sånne tulluinger som bruker opp skattebetalernes penger på å sitte i sofaen å ikke gjøre en dritt, eller gå rundt i gangster gjenger å "tøff" sossialsnyltere er noe drit!! Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Siden du kaller han bekjent, så antar jeg at du ikke kjenner han så godt? Det kan være en god grunn til at han går på sosialen, og det at han skryter av hvor digg det er kan bare være for å overbevise seg selv og andre om det det virkelig er noe positivt. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Var ikke rare lønna du hadde ja Det kan nok virke meget urettferdig at en som ikke gjør noe har like mye eller mer penger enn deg og attpåtil mer fritid. Skal ikke si at det ikke er rettferdig men dem taper på det også. Dersom man har gått for lenge på sosialen så kan det bli vanskelig å få jobb. Man kan heller ikke få lån til bil/leilighet så rent utviklingsmessig så er det å gå på sosialen en brems. Å gå på sosialen er siste utvei. Jeg var selv nede på sosialen en gang da jeg studerte fordi jeg rett og slett ikek hadde penger til mat og sleit skikkelig med penger. Jeg ville da ned og spørre om jeg i det minste kunne få låne litt penger til å hjelpe meg over krisen. Fikk ikke en krone. Fikk ikke låne noenting som helst. Fikk en haug med papirer på hvordan jeg skulle søke jobb og ferdig med det. At jeg allerede hadde en ekstrajobb var helt uintressant og hvordan skulle det kunne hjelpe meg der og DA? Jeg gikk ut, kastet alle papirene i søppeldunken utenfor og gikk hjem til dama. Ga henne beskjed om at den slankekuren hun hadde vurdert ville inntre i dag med øyeblikkelig virkning for det var ikke en snøballs sjangse i hel*ete i at jeg kom til å gå ned dit igjen. Jeg skal si at det holdt veldig hardt. Vi solgte det vi hadde av bøker, blader, filmer + + og vi kom oss gjennom. I dag er jeg egentlig glad jeg ikke benyttet sosialen. Er jo klart at for dem som ikke har noen annen mulighet så må man jo. Men dersom man utnytter sosialen så er det et tegn på at man er patetisk og lat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå