kjejohan Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Først, vet ikke helt om dette er riktig plass å ha innlegget, men prøver lell... Kjøpte en ny pc hos netshop som de bygde for meg. Etter ca en uke gikk strømmen hos meg. Ikke lynnedslag, men strømmen bare gikk ett lite øyeblikk. Etter strømmen kom tilbake vil ikke maskinen starte opp. Helt død Er dette noe en maskin skal tåle, og dermed en garantisak? Håper på kjappe svar... mvh kjejohan Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Ehm ja, en datamaskin bør helt klart tåle et strømbrudd. Har ikke telling på hvor mange ganger strømmen har gått her og maskina har starta opp igjen etterpå. (Men om det går på garantien vet jeg desverre ikke) Har du restartet strømforskyningen? Har opplevd at den har hengt seg opp enkelte ganger, som resulterer i at man ikke får på PC'en. Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Har ikke gjort noenting, bortsett fra å skru av alt ink. bryteren bak på psu'en (er det det du mener med restarte den?), og så prøvd å skru den på igjen. Men ingen reaksjon i det hele tatt. Dvs nevnte bryter bak lyser, og det lyser blått på HK'et (har ASUS som lyser blått; "Blue indicates that the system is in sleep/soft-off mode", så da har det vel strøm?) Endret 8. mars 2007 av kjejohan Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 dette kommer ann på, om du spiller, og maskinen er i "peak" performance så er det nesten en selvfølge at den ikke overlever. de fleste PC produsenter ser på skader forårsaket av strømbrudd på samme måte som ved lyn nedslag, dvs spennings skade. Dette er spesielt gjeldene for Norge, som har et elendig strøm nett. Om PC'en fyker, bør du egentlig be om erstatning fra strøm leverandøren din, og ikke gå etter garanti på maskinen, mener jeg. Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Holdt bare på med litt nettsurfing, så ingen store oppgaver... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Har du prøvd å ta strømkontakten fysisk ut av strømforsyningen? Har faktisk opplevd flere ganger at det måtte gjøres før den fungerte igjen (dvs, bare skru av/på svitsjen fungerte ikke). Endret 8. mars 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Peder ola normann ås Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Har du prøvd å ta strømkontakten fysisk ut av strømforsyningen? Har faktisk opplevd flere ganger at det måtte gjøres før den fungerte igjen (dvs, bare skru av/på svitsjen fungerte ikke). 8111277[/snapback] Støtter denne. Prøv å dra ut strøm ledningen og la den være ute i ca 30 min, funka hos meg en gang, Endret 8. mars 2007 av Dennis2k4 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Om det ikke bare var strømbrudd, men overspenning, så er dette ikke noe en datamaskin er bygd for å tåle nei. Derfor anbefaler man (og dette selges på de aller fleste nettsjapper) å kjøpe overspenningsvern, for en billig penge. Om pcen din er helt død er det sannsynlig at den har vært utsatt for overspenning. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Var det ikke en tråd et sted i forumet her hvor elektrikerne konkluderte med at strømnettet i Norge derimot var faktisk ganske godt? Dvs lite svingninger i spenningen og god beskyttelse mot overspenning? Lenke til kommentar
kjejohan Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 Vil bare si at jeg fikk ny strømforsyning av netshop uten å mukke. De trodde det var den som hadde røket og sendte meg en ny med en gang Nå er maskinen som ny, og jeg er kjempefornøyd med servicen til netshop.no. Utrolig hyggelige folk Har også gått til innkjøp av overspenningsvern sånn for sikkerhet skyld. Takk for alle innspill også Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Ja, selvfølgelig skal de tåle det. Er det en Q-tec psu? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Om det ikke bare var strømbrudd, men overspenning, så er dette ikke noe en datamaskin er bygd for å tåle nei. Derfor anbefaler man (og dette selges på de aller fleste nettsjapper) å kjøpe overspenningsvern, for en billig penge. Om pcen din er helt død er det sannsynlig at den har vært utsatt for overspenning. 8111470[/snapback] Med mindre man har en billig drittstrømforsyning (q-tec), så burde vel den ta støyten uten å grille alt den er koblet til? Endret 14. mars 2007 av Manuel Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 dette kommer ann på, om du spiller, og maskinen er i "peak" performance så er det nesten en selvfølge at den ikke overlever. 8109576[/snapback] Hvor har du dette ifra? På sett og vis er reset-knappen et slags strømbrudd, eller slik var det i "gamledager". Jeg har selv sittet og spilt, og plutselig forsvinner strømmen. Jeg har også opplevet dette under spenningsfall i strømnettet. Men har ikke hatt noe problemer med det. Det største problemet jeg kan tenke meg er med de mekaniske innretningene i en datamaskin, slik som f.eks harddisker. Disker skal gjerne parkere lesehodet, og ikke skrive data idet strømmen forsvinner slik at man får inkomplette filer som kan skape trøbbel i programvare når disse skal leses igjen. Men utover det skal vanlig elektronikk tåle at strømmen bare slutter å strømme igjennom kretsene. Det som kan være skummelt med strømbrudd er dersom det blir overspenning før strømmen forsvinner helt. Da er det naturlig at elektronikk går i stykker. Men har ikke de fleste PSU'er sikringer da? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Kan si så mye som at min pc har vært utsatt for strømbrudd (ikke ved lynnedslag) minst femti ganger (rimelig sikker på at jeg har spilt noen av gangene også), og den ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 dette kommer ann på, om du spiller, og maskinen er i "peak" performance så er det nesten en selvfølge at den ikke overlever. 8109576[/snapback] Hvor har du dette ifra? 8170516[/snapback] Dette vil jeg også høre en forklaring på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå