Gå til innhold

Hos hvem kan jeg få jobb som Dataingeniør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi liste opp selskaper?!?

Statoil, Hydro, Cap Gemini, Accenture, Bouvet, Telenor, Kongsberg Gruppen, TV2, NRK, NTNU, UiB, UiT, UiS, UMB, alle landets høyskoler, Yara, Storebrand, DnB, Fokucs Bank, computerworld, IDG, Norges Bank, Ciber, HP, SAP, Ementor, EDB, Orkla++++

Du skjønner tegningen? Sorry, litt håpløst spørsmål. Alle selskaper i Norge som har noen form for egenutvikling eller drift innen IT kan du få arbeid i. Hva slags spesialisering har du? Hva ønsker du å jobbe med? Hvilken jobb vil du ha om 10 år? HVis du vil ha anbefalinger på steder å søke arbeid så må du komme med litt mer informasjon.

Lenke til kommentar

hehe, ja skjønner. Jeg er elev på Ringerike Vgs, er på 3 år. Vurderer å studere Dataingeniør på HiB. og som vanlig var det litt for mye sjenerelt info om dette "yrke"... og ble litt skeptisk og ville vite om dette studie vil skaffe meg noe jobb om 3-5 år... Ser ut som det er nok av selskaper å søke til.. Men er jo da MANge "IT-Folk" som var arbeidsledige i en periode tilbake i tid..

Endret av hproslan
Lenke til kommentar

Hva slags spesialisering er det Lurt å velge? eller går det mer på egen interesse?

har er de valgene som jeg kan ta:

- System- og programutvikling legg vekt på programmering, språk og verktøy for programutvikling og grafisk datahandsaming.

- Drift av datasystem legg vekt på moderne datamaskinarkitektur, datanett og tryggleik. Du vil også lære å planlegge, installere og drive datasystem.

- Web og mobiltenester legg vekt på programutvikling for web og på juridiske, organisasjonsmessige og strategiske forhold ved innføring og drift av webbaserte tenester. Du får også gode basiskunnskapar om datamaskiner, programmering og systemutvikling.

Beklager hvis dette er feil sted å spørre om...

Lenke til kommentar

Neida, dette er et godt spørsmål. Ingen kan spå hvordan arbeidsmarkedet er om 3-4 år, men slik som det er i dag så er det et stort underskudd av arbeidskraft på dette området og få som velger dette yrket. Med høyere utdanning og riktig spesialisering så tror jeg det vil være lett å få seg jobb innenfor IT i en god del år framover.

Systemutvikling/programmering er uten tvil det området det er størst mangel på i dag, og ut i fra arbeidsmarkedet de neste årene så tror jeg det er det lureste valget. Men:

Velg ut i fra interesse! Det å ta høyere utdanning krever motivasjon og innsats, noe som kommer mye enklere hvis en velger noe som en synes er interessant. Uansett hvordan arbeidsmarkedet er så er det alltid rom for flinke mennesker, så ta det som du synes er mest spennende. Med høyere utdanning er du sjelden låst til akkurat til det du har spesialisert deg i (dette gjelder enda mindre hvis du går videre på master).

Lenke til kommentar
- Drift av datasystem legg vekt på moderne datamaskinarkitektur, datanett og tryggleik. Du vil også lære å planlegge, installere og drive datasystem.

8170640[/snapback]

Jeg skulle likt å hatt en doktorgrad i tryggleik :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...