H.M.Kongen Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 men han skal ikke ha over 2 liter og denne er på 3..og den er fryktelig tørst den motoren. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Liker uansett ikke opel...får finne ut av dette selv. Takk for hjelpen... -------------------- The End... Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Har du sett på noen biler da?Har du funnet noe du liker? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Trikset må jo være å finne en bil som er så liten og lett som mulig. Større opplevd hastighet, mindre krav til høy effekt, langt mindre masse som skal akselereres/roteres/bremses, mindre bensinforbruk, mindre slitasje på deler, alt i alt: billigere bilhold og større opplevd moro pr km/t Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 ...og mye lettere å dø når man krasjer. Men jo, gode poeng du har Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Skademønsteret ved en evt. kollisjon har da ingenting med bilens vekt å gjøre, det går på konstruksjon, stivhet, deformasjonssoner osv. Crash testing BMW Mini Cooper vs Ford F150 En 2002-modell Mini Cooper 1.6i veier 1150 kg. En 2002-modell Ford F-150 veier 1809 kg i den letteste utgaven (Regular cab med 4.2 liter V6, manuell kasse og RWD. Tror du fortsatt vekten har noe å si? Endret 18. mars 2007 av epifant Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 En 2002-modell Mini Cooper 1.6i veier 1150 kg.En 2002-modell Ford F-150 veier 1809 kg i den letteste utgaven (Regular cab med 4.2 liter V6, manuell kasse og RWD. Tror du fortsatt vekten har noe å si? 8183906[/snapback] Til sammenligning så kan jeg nevne følgende resultat da min bror ble påkjørt: Han kjører en Dodge Ram 2500 og blir påkjørt fra siden. Dodge'en hans blir flytta 1 meter sidelengs, mens Volvo S40'en som traff ham, ble kondemnert. Dodge'n fikk en ødelagt sidedør. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Volvoen er altså (som jeg også påpekte i mitt forrige innlegg) langt bedre på å absorbere kollisjonskreftene Og det er jo nettopp det som er poenget i en kollisjon; at BILEN absorberer så mye som mulig av kreftene, slik at SJÅFØREN slipper. Ikke hvilken bil som kan kjøres hjem etterpå. Ikke la dette skli helt over i en debatt om hva slags biler som likner mest på en Leopard-tanks da. En Dodge RAM er uansett en gigantisk, uformelig kjøredoning som er helt ok om man bryr seg katten om design, og trenger lastekapasitet og/eller trekkevne. Her var trådstarter ute etter kjøpetips til ny bil... Tilbake til topic: BMW E30, MB 190E, Mazda MX5 er alle lette biler som kan være meget morsomme å kjøre. Mazdaen har ikke 2.0-liter, men er morsom uansett. E30 har et litt harry image, men er sannsynligvis det beste alternativet? Mye deler, forholdsvis greie å trimme, lette, trekk i riktig ende, osv. Endret 18. mars 2007 av epifant Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Ehm, nå skal det nevnes at Ford F-150 regnes som en lastebil i USA, og derfor ikke må gjennom krasjtesting. Men i forhold til størrelse vs. sikkerhet. Sikkerhet og størrelse er direkte linket. Men det forutsetter at den store bilen også har tiltak for bedre sikkerhet. For eksempel har jeg sett en Hummer H2 treffe en skolebuss, hele karosseriet ble bokstavelig talt skrellet av understellet, som ble stoppet av bussens understell. Men samtidig er det noe som ignoreres av NCAP, og det er høydeforskjellen. En bil med mye bakkeklarering vil rent bokstavelig talt i mange tilfeller knuse den mindre bilen ovenfra i sammentreff. Sikkerhetsmessig er de færreste småbiler bygd for slike sammenstøt, de er bygd for kolisjon med nogenlunde like høye biler. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) At ikke Ford plikter å krasjteste F-150-en er vel ingen formildende omstendighet, ei heller forandrer det det faktum at den er mindre trygg enn en Mini Cooper. Men som sagt; ikke la oss gjøre dette til en størrelse vs sikkerhetsdiskusjon. Jeg kan ikke si jeg er noe BMW-menneske i det hele tatt, men en E30 virker som et ganske godt valg for trådstarter om han/hun kan leve med et noe dårlig image, en noe dyr forsikring og at det triller mange av dem på norske veier. E30 ER en tøff bil, det må selv jeg som italofil innrømme :!: Kunne godt hatt en som banebil selv. Endret 19. mars 2007 av epifant Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 At ikke Ford plikter å krasjteste F-150-en er vel ingen formildende omstendighet, ei heller forandrer det det faktum at den er mindre trygg enn en Mini Cooper. Ikke nødvendigvis, det er stor forskjell på å treffe en udeformerlig betongblokk i en Mini, og å få en svær amerikansk SUV i seg. Weight does matter. Og vi vet ikke helt hva som kan skje siden det ikke testes for slikt. Men som sagt; ikke la oss gjøre dette til en størrelse vs sikkerhetsdiskusjon. Jeg kan ikke si jeg er noe BMW-menneske i det hele tatt, men en E30 virker som et ganske godt valg for trådstarter om han/hun kan leve med et noe dårlig image, en noe dyr forsikring og at det triller mange av dem på norske veier. E30 ER en tøff bil, det må selv jeg som italofil innrømme :!: Kunne godt hatt en som banebil selv. 8185472[/snapback] Er med på det, ja. Meget godt understell. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) En 325 iX må jo være en morsom bil. Innenfor prisrammen er den også. Firehjulstrekk gjør riktignok at det er mer som kan gå i stykker, men jeg har ikke hørt noe om at drivverket på iX-ene skal være spesielt ømtålig. Godt vedlikehold hjelper uansett mye (i alle tilfeller). BMW 325 iX på Finn.no EDIT: ser nå at denne ikke har vært på EU-kontroll og følgelig er begjært avskiltet. Trenger ikke bety noe, men absolutt verdt å finne ut av. Endret 19. mars 2007 av epifant Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Fin Bmw, men kanskje litt gammel...Men takk ALLE sammen...trengte bare litt hjelp, ble for mye, "confused" igjen, så da stopper vi her :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå