Gå til innhold

Bråkete vifte på hovedkort...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har den siste tiden blitt plaget med veldig mye støy fra chipsett-vifta på hovedkortet mitt (MSI K8N NEO4-F) Den skifter turtall veldig ofte og bråker merkelig nok mest når turtallet er lavt. Det høres nesten ut som noe vibrerer der inne...

Nå har jeg koblet fra vifta, men lurer på om det var en dårlig idé? System-tempen (bruker Cool 'n' Quiet) har ikke forandret seg i det hele tatt; temperaturen ligger mellom 36-40 grader hele tiden; med og uten vifte.

Så spørsmålet er som sagt: Skal jeg bare la vifta være frakoblet, eller kan chipsettet ta skade av dette?

Til CPU'en bruker jeg Arctic Cooling Freezer 64 Pro, om det skulle ha noe å si. CPU-tempen ligger på 40-43 grader.

Et n00b-spørsmål til slutt... Hvor ligger chipsettet? :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Bump, skal til innkjøp av dette kortet selv. Alle erfaringene på Komplett.no sier at chipsett-vifta begynner å bråke/streiker etter 1 måned, halvparten av de i prisguiden gjør det.

Holder det å kjøre med standard kjøler uten vifte, eller må jeg kjøpe en Zalman passiv?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om plassering av ditt og datt på hovedkorte der, men en venn av meg måtte iallefall ikke kutte i den, var et Asus hovedkort.

Men jeg ville satset på noe som er ment å være passift, isteden for å ta en kjøing som kommer med vifte, for så å skru av viften, det sier seg nesten selv at det blir for dårlig kjøleevne av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...