Gå til innhold

Kjøpe filtre på Ebay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du betaler moms for ting som koster mer enn 200kr eller 30dollar.

Dette får du som et oppkrav når pakken kommer til Norge.

Av en eller annen idiotisk grunn blir også frakten lagt til i momsen, så dermed må da altså betale eks: Vare 40 dollar, frakt 10 dollar: 310kr*1.25 = 387.5kr.

Hørt noe rykter om at denne 200kr grensen ble satt i 1971...(?)

Så det er vel på tide å øke denne, da 200kr på 70-tallet var langt mer enn det er i dag.

Lykke til i alle fall. Eaby rocks.

Lenke til kommentar
Takk for infoen!

8111335[/snapback]

Ikke hør på han! Dette er høyst teoretisk. Be selger sende den som "gave", og den vil slippe gjennom tollen i 99% av tilfellene, uten mva/toll....

 

Et minnekort jeg kjøpte ble senest i går stoppet i tollen, men sluppe rett videre. Dette selv om de hadde åpnet pakken å sett på kortet, som har en verdi i Norge på minst 700 :!: !

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Takk for infoen!

8111335[/snapback]

Ikke hør på han! Dette er høyst teoretisk. Be selger sende den som "gave", og den vil slippe gjennom tollen i 99% av tilfellene, uten mva/toll....

 

Et minnekort jeg kjøpte ble senest i går stoppet i tollen, men sluppe rett videre. Dette selv om de hadde åpnet pakken å sett på kortet, som har en verdi i Norge på minst 700 :!: !

 

Lykke til!

8112729[/snapback]

Ikke hør på han?

Hvorfor ikke? Alt jeg sier er da sant, og alle veit jo at man kan unngå tollen ved å skrive en lavere verdi? Trenger da ikke være rakettingeniør for å finne ut dette.

Uansett, skal den unna tollen bør man skrive en lavere verdi, særlig hvis det kommer fra en butikk. Kjenner mange som har fått oppkrav etter at en butikk har sent pakken som en gave, mange butikker leger ved kvittering, så pass på å be dem fjerne denne. Dog, med privat personer er det langt enklere

Lenke til kommentar
Takk for infoen!

8111335[/snapback]

Ikke hør på han! Dette er høyst teoretisk. Be selger sende den som "gave", og den vil slippe gjennom tollen i 99% av tilfellene, uten mva/toll....

 

Et minnekort jeg kjøpte ble senest i går stoppet i tollen, men sluppe rett videre. Dette selv om de hadde åpnet pakken å sett på kortet, som har en verdi i Norge på minst 700 :!: !

 

Lykke til!

8112729[/snapback]

Ikke hør på han?

Hvorfor ikke? Alt jeg sier er da sant, og alle veit jo at man kan unngå tollen ved å skrive en lavere verdi? Trenger da ikke være rakettingeniør for å finne ut dette.

Uansett, skal den unna tollen bør man skrive en lavere verdi, særlig hvis det kommer fra en butikk. Kjenner mange som har fått oppkrav etter at en butikk har sent pakken som en gave, mange butikker leger ved kvittering, så pass på å be dem fjerne denne. Dog, med privat personer er det langt enklere

8113056[/snapback]

Hvorfor? Jo det skal jeg fortelle deg. Du framstiller det som at alle alltid må betale mva på alt av import. Du sier det som om det er det som skjer i de fleste tilfeller. Alle vet at det som handles på eBay i 99% av tilfellene blir sendt som gave, og ergo unngår dette. Derfor :) !

Lenke til kommentar

Han spurte:

Det jeg lurer på er hvis jeg må betale moms, når blir den lagt til, og hvordan betales det?

 

Og jeg svarte på hvordan og når han måtte betale moms...?

Det finnes jo 100 tråder om hvordan unngå moms, og som du sier selv, alle veit jo om dette. Derfor forklarte jeg bare hvordan det foregår hvis det må betale moms, og at grensen er på 200kr. Forstår ikke hva som feil med det jeg skrev og hvorfor han ikke skal høre på meg.

Lenke til kommentar
Hvorfor? Jo det skal jeg fortelle deg. Du framstiller det som at alle alltid må betale mva på alt av import. Du sier det som om det er det som skjer i de fleste tilfeller. Alle vet at det som handles på eBay i 99% av tilfellene blir sendt som gave, og ergo unngår dette. Derfor :) !

8113096[/snapback]

Du utelater en del informasjon selv.

 

1*Langt fra alle selgere på Ebay ønsker å bryte loven ved å sette lavere verdi eller merke pakken som gave. Så fort de gjør dette, gjør de noe ulovlig.

 

Grunnlag for påstanden: DVDSoon i Canada (ikke på Ebay riktignok) satte konsekvent en lavere vareverdi på pakken enn det som var tilfellet. De fikk kraftige reaksjoner fra blant annet det norske tollvesenet. Tony Looney (på Ebay) som mange på forumet bruker til kjøp av snop, gjør heller ikke dette i følge en forumbruker som spurte de. Han sender heller ikke som gave.

 

2*Om pakken er merket under 200 kroner, men det blir oppdaget at vareverdien er høyere enn 200 kroner, kan pakken bli sittende fast i tollen.

 

Grunnlag for påstanden: Jeg kjøpte noen DVD'er på Ebay. Disse kostet totalt under 200 kroner, men det trodde ikke tollerne på, så jeg ble bedt om å sende bevis på at vareverdi var under 200 kroner (faktura, kontoutskrift eller lignende). Slik jeg forsto det, ville jeg aldri motta pakken om jeg ikke sendte de bekreftelse på vareverdi. Det løste seg imidlertid, ettersom jeg hadde faktura på e-post.

 

3*Firma kan ikke merke pakker som gave. Er vareverdi 200 kroner eller mer, må det betales moms, uansett om pakken er sendt som varer eller gave. En privatperson på Ebay er i mange tilfeller et firma.

 

4*Blir en pakke, med faktisk verdi på 2000 kroner borte i Posten, får du kun igjen påskrevet pakkeverdi, altså under 10% i et slikt tilfelle. Dette er fordi en postpakke kun forsikres for påskrevet sum.

 

Ellers er jeg enig i at tollgrensen skulle vært hevet til minst 1000 kroner for lenge siden.

Lenke til kommentar
Grunnlag for påstanden: DVDSoon i Canada (ikke på Ebay riktignok) satte konsekvent en lavere vareverdi på pakken enn det som var tilfellet. De fikk kraftige reaksjoner fra blant annet det norske tollvesenet. Tony Looney (på Ebay) som mange på forumet bruker til kjøp av snop, gjør heller ikke dette i følge en forumbruker som spurte de. Han sender heller ikke som gave.

8135536[/snapback]

Vet ikke helt jeg. Hvilke "reaksjon" er det du mener det norske tollvesenet kan komme med da? "Forbrytelsen" skjer jo ikke i Norge, så i utgangspunktet er de hjelpesløse. Og hvordan kan du påstå at dette selskapet har gjort dette konsekvent? Dette betinger faktisk at du har en tilståelse fra de, ettersom langt fra en brøkdel av pakkene som komme til landet bli sjekket for denne "forbrytelsen"!

Lenke til kommentar
Vet ikke helt jeg. Hvilke "reaksjon" er det du mener det norske tollvesenet kan komme med da?

Nekte å sende pakkene videre, slik at mottakerne ikke får dem. Dermed får de misfornøyde kunder, og antakelig ikke pengene sine... Hvis Tollvesenet gir en advarsel, vil jeg tro at de heller lar være å merke pakkene som gave, enn å droppe å selge til Norge... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Vet ikke helt jeg. Hvilke "reaksjon" er det du mener det norske tollvesenet kan komme med da?

Nekte å sende pakkene videre, slik at mottakerne ikke får dem. Dermed får de misfornøyde kunder, og antakelig ikke pengene sine... Hvis Tollvesenet gir en advarsel, vil jeg tro at de heller lar være å merke pakkene som gave, enn å droppe å selge til Norge...

8136084[/snapback]

De har ikke mulighet til å la være å sende pakkene videre, men de kan kreve inn det de i utgangspunktet skulle hatt(+ straffegebyr). Og lille Norge, med sitt pitte lille tollvesen er de sikkert grusomt redd...

Lenke til kommentar
De har ikke mulighet til å la være å sende pakkene videre, men de kan kreve inn det de i utgangspunktet skulle hatt(+ straffegebyr).

De kan holde de igjen til de har fått det de skal ha + straffegebyr. Uansett medfører det misfornøyde kunder og forsinket betaling til avsender.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...