Gå til innhold

Diskusjon rundt tyrkia, ytringsfrihet, terrorisme

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Irland har store problemer med terror(IRA)(RIRA). De er medlem i eu. Er også flere land med terrorproblemer. som er medlem av eu.

De fleste kurdere er det ikke noe problem med. de lever som vanlige borgere i tyrkia. PKK snakker ikke for alle. tyrkia har ikke flere problemer en andre land.

skal man vurdere et land så er historie et viktig moment. jeg er norsk i tyrkia, med kjennskap til både kurdere, bosniere og tyrkiere som lever her. så jeg vil tro at jeg har et ganske allsidig syn som ikke kun spiller seg fra en side. Tyrkia har ingen ønsker om krig. de var nøytrale i andre verdenskrig selv om tyskland ville ha dem på sin side. det er politiske strider om blant annet cypros men den løser seg opp nå. men hellas er ikke den uskyldige parten i denne striden. grunnen til at tyrkia tok nordre del av cypros er pga grekerne henrettet tyrkere.

8126059[/snapback]

Det er riktig at det er terrororganisasjoner innad i EU den dag i dag, IRA er vel i stor grad historie, mens ETA lever den dag i dag, det samme med en liknende gruppe på Corsika(husker ikke hva de heter). Forskjellen er at ingen av disse gruppene har bred støtte i tilhørende befolkningen og består av ganske få individer og må derfor betraktes mer som ekstremister enn frigjøringsbevegelser, de er ingen reel trussel i noen av landene og påvirker ikke folk i det daglige.

I Tyrkia er problemet ett helt annet, slik jeg forstår det har "frigjøringsbevegelsen" god støtte i den kurdiske delen av befolkningen og kurderne utgjør også en betydelig andel av befolkningen i Tyrkia, dvs trusselbildet er ett helt annet. Når du sier at du er norsk i Tyrkia forstår jeg mer bildet du har, men uansett om du vil innrømme det eller ikke, så sitter du med ett endimensjonalt bilde. Hadde du bodd i Hellas og i kjerneområdene til kurderne, så tipper jeg du hadde fått nye innspill der også.

Man sier ofte at historiebøkene er farget, men pressen er enda mer så, dersom man ser på midt-østen dekningen i USA, så får man ett helt annet bilde/innsyn enn det mediene i Europa gir. I Europa legger man f.eks veldig vekt på Israels handlinger mot Palestinerne, i USA er fokuset mer den andre veien, noe som omtrent blir oversett i Europa. Ingen lyver, men ingen forteller heller den hele ogs fulle sannheten. Poenget er uansett at det sjelden er slik at en side er helt uskyldig og jeg tviler veldig sterkt på at dette er tilfelle i Tyrkia, dersom Tyrkerne var så greie mot kurderne, så hadde de fått/hatt landet sitt. Skal man se hele historien samlet(ikke bare 50 år bakover), så vil jeg påstå at grekerne har all grunn til å mislike tyrkerne, men jeg tror at dersom man skal løse konflikter, så må man la historie være historie og se fremover.

Selv i Norge har vi og har hatt problemer med minoritetsgrupper i alle tider, f.eks samene. Nå har Samene aldri utført terrorhandlinger, men de måtte kjempe lenge for å få en grad av selvstyre. Samene vil vel ha eget land, men jeg tror vel kanskje det er en konsensus blant samene om at det kanskje ikke er veldig praktisk for dem.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...