Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Moderatormerknad: Denne tråden er splittet ut fra følgende nyhetsdiskusjon: Tyrkia sperrer Youtube Og de som forsøker og tilpasse seg for å bli medlem i EU.... 80 millioner muslimer som har dette som sitt store mål. Hmm, kanskje videoen illustrerer hvor langt unna de er(?). Noen som kan poste link til videoen da? 8106522[/snapback] Jeg skjønner ikke denne greia mellom Grekerne og Tyrkerne. Er enda mer uforståelig enn Israel/Palestina konflikten. Er så lei alt sammen, de klarer jo ALDRI å bli enige, fordi deres fremste prinsipp er å IKKE være enige med de som tenker anderledes. Er det rart det er krig i verden.... 8106546[/snapback] ok da skal jeg prøve å forklare deg/dere. Det starta når Sultan, Fatih Sultan Mehmet lurte Byzantine og tok Constantinopolis fra dem. Og etter det levde de med ottoman i hundrevis av år. Ottoman behandlet dem faktisk meget bra, noe som ikke var vanlig av slike keiseriker. De fikk beholde navn, religion, språk. Under denne tiden så emigrerte mange tyrkere til nåværende grekisk land. og omvendt. tyrkere hadde ikke flere rettigheter i ottoman enn grekerne. Etter ottomans fall så oppretta grekerne sitt eget land(hellas). Men det var mange tyrkiske mennesker i hellas fortsatt. De ble tvingt til å skifte navn til greske navn. Det ble forbudt å snakke tyrkisk og gutter på skolen ble skjekket om de hadde blitt omskjært fordi all muslimsk aktivitet var forbudt. De Torturerte og straffa meget mange sivile tyrkere bosatt i hellas. I den tida så hadde tyrkia en del gresk polulasjon også. Men Tyrkia gjorde ingenting mot gresk side. Men mange sivile tyrkere var veldig sinna så de gikk imot regjeringens vilje å brant ned greske butikker, drepte noen få grekere. Dette slo tyrkiske regjeringen ned på og prøvde å beskytte grekerne. Det ble lagd en avtale med Hellas. Tyrkia sendte grekere til hellas og hellas sendte tyrkere til tyrkia. Det var hardt for grekerne og tyrkerne å reise siden de hadde sine venner etc der de bodde. men det var for deres beste. I første verdenkrig med engelsk støtte så angrep hellas tyrkisk land mange ganger. selv etter tyrkerne slo dem tilbake. de angrep igjen. Dette var fordi England sa til dem at vis de kunne slå tyrkerne så skulle de få Istanbul. Grekernes angrep var ikke bare mot tyrkiske hæren. de gikk til sivile byer og brant ned alt og drepte alle sivile. barn og kvinner. På denne tiden så var tyrkia veldig svakt. og hadde krig på de fleste grenser. russland, frankrike, england, hellas etc. Fordi italia var nøytral her så ga Tyrkia 12 øyer til italia som de skulle passe på til krigen var slutt. Når krigen var slutt så ga Italia disse øyene til hellas. og i cypros grekere startet til å henrette tyrkere. og hele verden bare så på. Tyrkere ble fortalt at de ikke skulle blande seg inn. Men tyrkiske regjering dro til cypros en morgen med en hær til å komme sine tyrkiske landsmenn til unnsetning. Og tok den Nordre part for tyrkerne som bodde der. Idag så er denne nordre parten et problem for tyrkia. denne øya koster mye penger å ha. samt det at Mange land krever Tyrkia til å gi denne halvdelen til hellas. Endret 8. mars 2007 av Dotten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Dei har for mykje land i Tyrkia og for lite i Israel, 1+1 = 2. Å sperre YouTube er tåpelig, minnar litt om Kina og diktatur. 8106927[/snapback] Problemet med Tyrkia er at det skal være ett demokrati og ønsker å bli likestilt med vestlige land. Det har jeg ingen problemer med, problemet er at de ikke klarer å etterleve egne "ambisjoner" og årsaken er at det rett og slett ikke er ett vestlig land, en annen kultur og religion. Jeg tror enten Tyrkia må akseptere dette eller så må de bruke de neste generasjonene på å endre på det, jeg tror kanskje det er enklere å akseptere det. Jeg mistenker at det hovedsaklig er religionen som holder dem igjen, det tok Europa flere hundre år å komme utav middelalderen og innse at religion nødvendigvis ikke er alt. Min enkle oppfatning er at vi hadde levd i en mye enklere verden dersom alle hadde akseptert at gud ikke fantes og at vi ikke trenger religion. 8107128[/snapback] jeg tror ikke jeg kan få satt noe bedre ord på det selv, hvis det er noe som skal legges til er det hvor brutale de er mot kurdere 8107398[/snapback] Først vil jeg bare si at det er trist hvor lite dere egentlig vet om tyrkia. Og jeg kan si fremmedfrykt spiller inn her, samt medias vinkling på ting. I Første verdenskrig var tyrkere i krig mot mange land på samme tid. på mange grenser. Jeg foreslår ar du søker på Canakkale Krigen! Det er en legende i Forsvar. Friheten til tyrkia kostet nesten hele tyrkias mannlige populasjon. selv Kvinner og barn var i krigen og hjalp til. og fattighet var et stort problem. mange soldater hadde ikke engang sko. Hver centimeter av tyrkia er hellig for tyrkia siden det måtte så mye blod til for å få det. Så Tyrkia vil selvsagt ikke bare gi dette bort. Tyrkerne hadde et prosjekt(GAP) i østre del av tyrkia. noe som kostet tyrkere mye over 20 år(32 Billion dollars). Dette er med på å gi rent drikkevann, Vann for Landbruk og elektrisitet. samt økønomisk vekst i de aktuelle 9 byene. Kurderne vil nå ha østre delen av tyrkia, med disse 9 byene samt denne dammen. og de har gått inn i en slags terrorist krig i fjellene for å oppnå det. De Trener i Iran, syria og irak. og disse land som hater tyrkia finansier dem med våpen , miner etc. De startet å gå til landsbyer, brenne ned landsbyer samt drepe alt der. Og tyrkiske regjering annonserte unntakstillstander i østre del. Sendte flere soldater dit. I denne tiden tyrkerne prøvde å bygge opp østre del med skoler, sykehus o.s.v. Men kurdiske terrorister ødelegger veier, ødelegger bygging. samt dreper lærere og doktorer som blir sendt dit(Og nå sier de at de ikke har sykehus og skoler der). Koster mange penger og soldater. Når tyrkere skal stasjoneres i østre del av tyrkia i førstegangstjenesten så har familien er seremoni for dem før dem går. fordi det er stor sjans at de kan miste sin sønn. 30000 19-20 år gamle soldater har blitt drept av kurdiske terrorister. alle familier i tyrkia har et tap i slekta. Bare for å si at man skiller mellom kurdere og kurdiske terrorister. så vil jeg si at mange kurdere har blitt drept i disse landsbyene som har blitt angrepet. samt at kurdere lever over hele landet som normale mennesker med samme rettigheter. Også mange kurdiske politikere. håper jeg har lyst litt opp. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Først vil jeg bare si at det er trist hvor lite dere egentlig vet om tyrkia. Og jeg kan si fremmedfrykt spiller inn her, samt medias vinkling på ting. 8107634[/snapback] Jeg er helt enig i at fremmedfrykt spiller en sentral rolle i kritikken mot Tyrkia og ikke-vestlige land. Men jeg kan ikke se at medias vinkling på saker som handler om Tyrkia og et eventuelt EU-medlemskap er feil. Tyrkia er et land med stor mangel på ytringsfrihet, og sliter sterkt med en ekstrem nasjonalisme. Kritikken media har gitt Tyrkia går for det meste ut på dette, og det ser jeg ingen feil i å gjøre. Ønsker et land å bli medlem av en vestlig union, så må landet adoptere vestlige verdier. Man kan se så mye man vil tilbake på historien, men det hjelper ingen. Man må leve i nåtiden, det er den som teller. Peker man hele tiden tilbake i historien kommer man seg ingen vei. Tyrkia må velge om de vil være et demokrati med vestlige verdier eller et ikke-vestlig land med lite frihet. Jeg tror at det vil være mulig å få til et godt demokrati med gode verdier i et muslimsk land, men kanskje ikke i denne generasjonen. Blant dagens voksne tyrkere er ekstreme nasjonalistiske tanker for utbredt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Først vil jeg bare si at det er trist hvor lite dere egentlig vet om tyrkia. Og jeg kan si fremmedfrykt spiller inn her, samt medias vinkling på ting. 8107634[/snapback] Jeg er helt enig i at fremmedfrykt spiller en sentral rolle i kritikken mot Tyrkia og ikke-vestlige land. Men jeg kan ikke se at medias vinkling på saker som handler om Tyrkia og et eventuelt EU-medlemskap er feil. Tyrkia er et land med stor mangel på ytringsfrihet, og sliter sterkt med en ekstrem nasjonalisme. Kritikken media har gitt Tyrkia går for det meste ut på dette, og det ser jeg ingen feil i å gjøre. Ønsker et land å bli medlem av en vestlig union, så må landet adoptere vestlige verdier. Man kan se så mye man vil tilbake på historien, men det hjelper ingen. Man må leve i nåtiden, det er den som teller. Peker man hele tiden tilbake i historien kommer man seg ingen vei. Tyrkia må velge om de vil være et demokrati med vestlige verdier eller et ikke-vestlig land med lite frihet. Jeg tror at det vil være mulig å få til et godt demokrati med gode verdier i et muslimsk land, men kanskje ikke i denne generasjonen. Blant dagens voksne tyrkere er ekstreme nasjonalistiske tanker for utbredt. 8107705[/snapback] Media vikler for det meste på kun 1 side av historien. Og jeg kan også si at det fins ikke et muslimsk land som er mer vestlig enn Tyrkia. Jeg har bodd i Ankara snart 3 måneder og mye her er likt som i Norge. Burka er for ekspemper ikke vært lov i Tyrkia siden første verdenskrig. kvinner fikk like rettigheter her før kvinner i Norge fikk det. tyrkia sier det slikt, Din frihet ender der andre folks frihet starter. Ta deg en tur ned så kanskje du får et annet syn på tyrkia. litt ironisk er det at i frankrike er det en lov som kan sette deg i fengsel om du sier. tyrkia henrettet ikke armenske mennesker. det samme landet som krever full ytringsfrihet i tyrkia. Dogu Perincek sa dette i paris. søk etter han. han er nå under rett for å ha sagt dette. Denne loven er tvingt fram av armensk lobby virksomhet. Endret 8. mars 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Media vikler for det meste på kun 1 side av historien. Og jeg kan også si at det fins ikke et muslimsk land som er mer vestlig enn Tyrkia. Jeg har bodd i Ankara snart 3 måneder og mye her er likt som i Norge. Burka er for ekspemper ikke vært lov i Tyrkia siden første verdenskrig. kvinner fikk like rettegheter her før kvinner i Norge fikk det. tyrkia sier det slikt, Din frihet ender der andre folks frihet starter. Ta deg en tur ned så kanskje du får et annet syn på tyrkia. litt ironisk er det at i frankrike er det en lov som kan sette deg i fengsel om du sier. tyrkia henrettet ikke armenske mennesker. det samme landet som krever full ytrringsfrihet i tyrkia. Dogu Perincek sa dette i paris. søk etter han. han er nå under rett for å ha sagt dette. 8107841[/snapback] Du har som vanlig rett på mange punkter. Tyrkia er et av de mer vestlige muslimske landene, og det er også derfor jeg tror at et EU-medlemskap vil være mulig i fremtiden. Jeg har ikke hørt om saken med Dogu Perincek i Frankrike, men det overrasker meg ikke akkurat. Frankrike er også blant landene som har begrenset ytringsfrihet, men landet har andre vestlige verdier som Tyrkia delvis mangler. Media har ofte en tendens til å vinkle saker dårlig, det skal du ha rett i. Men jeg kan ikke se at dette er gjort i nevneverdig grad i forbindelse med diskusjonen om Tyrkia skal få bli EU-medlem. Du har imidlertid et godt poeng - det er godt mulig at mitt syn på Tyrkia vil bli endret hvis jeg besøker landet (noe jeg forøvrig veldig gjerne vil). Endret 8. mars 2007 av Dahl Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Tyrkia består kun av gale menn på scootere i 150km/t, biler som kjører forbi hverandre på høyre side på veiskulderen (!) og helt absurd plagsomme gateselgere. Lenke til kommentar
trehoggern Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Først vil jeg bare si at det er trist hvor lite dere egentlig vet om tyrkia. Og jeg kan si fremmedfrykt spiller inn her, samt medias vinkling på ting. I Første verdenskrig var tyrkere i krig mot mange land på samme tid. på mange grenser. Jeg foreslår ar du søker på Canakkale Krigen! Det er en legende i Forsvar. Friheten til tyrkia kostet nesten hele tyrkias mannlige populasjon. selv Kvinner og barn var i krigen og hjalp til. og fattighet var et stort problem. mange soldater hadde ikke engang sko. Hver centimeter av tyrkia er hellig for tyrkia siden det måtte så mye blod til for å få det. Så Tyrkia vil selvsagt ikke bare gi dette bort. Tyrkerne hadde et prosjekt(GAP) i østre del av tyrkia. noe som kostet tyrkere mye over 20 år(32 Billion dollars). Dette er med på å gi rent drikkevann, Vann for Landbruk og elektrisitet. samt økønomisk vekst i de aktuelle 9 byene. Kurderne vil nå ha østre delen av tyrkia, med disse 9 byene samt denne dammen. og de har gått inn i en slags terrorist krig i fjellene for å oppnå det. De Trener i Iran, syria og irak. og disse land som hater tyrkia finansier dem med våpen , miner etc. De startet å gå til landsbyer, brenne ned landsbyer samt drepe alt der. Og tyrkiske regjering annonserte unntakstillstander i østre del. Sendte flere soldater dit. I denne tiden tyrkerne prøvde å bygge opp østre del med skoler, sykehus o.s.v. Men kurdiske terrorister ødelegger veier, ødelegger bygging. samt dreper lærere og doktorer som blir sendt dit(Og nå sier de at de ikke har sykehus og skoler der). Koster mange penger og soldater. Når tyrkere skal stasjoneres i østre del av tyrkia i førstegangstjenesten så har familien er seremoni for dem før dem går. fordi det er stor sjans at de kan miste sin sønn. 30000 19-20 år gamle soldater har blitt drept av kurdiske terrorister. alle familier i tyrkia har et tap i slekta. Bare for å si at man skiller mellom kurdere og kurdiske terrorister. så vil jeg si at mange kurdere har blitt drept i disse landsbyene som har blitt angrepet. samt at kurdere lever over hele landet som normale mennesker med samme rettigheter. Også mange kurdiske politikere. håper jeg har lyst litt opp. 8107634[/snapback] Nei du har neppe "lyst" opp denne saken. Hvis dette nå først skal diskuteres så må kurdernes synspunkt på det du sier fram i lyset. Du hevder/mener/sier...ja jeg vet ikke hvor du har dette fra, men ihvertfall nevner du at Tyrkia har brukt store summer på den østlige delen av Tyrkia. Jeg har vært i de østlige områdene av Tyrkia og kan trygt og ærlig fortelle deg at dette er de mest fattige områdene i Tyrkia. Her er majoriteten av befolkningen kurdere og de fleste sliter med å skape en mening med livet. Folk flest er hensatt i en underklasse som de vanskelig kan karre seg ut av. Dette gjelder selvfølgelig ikke for "overklassen" eller kanskje vi kan kalle dem aristokratene og godseierne. Disse er både tyrkere og kurdere og har en ting til felles: De liker makt og med makt i et korrupsjonsherjet land, kommer penger. Jeg er helt for at Tyrkia kommer inn i EU jeg. Jeg tror nemlig at Tyrkia for å bli medlem av EU, først må ha fikset alle disse manglene og dårlige sidene av sin innenrikspolitikk. Å ta et kraftigere standpunkt til det bedre for kurderne og deres situasjon tror jeg er en fin begynnelse som Tyrkia må se seg nødt til å ta i årene som kommer. Endret 8. mars 2007 av trehoggern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Først vil jeg bare si at det er trist hvor lite dere egentlig vet om tyrkia. Og jeg kan si fremmedfrykt spiller inn her, samt medias vinkling på ting. I Første verdenskrig var tyrkere i krig mot mange land på samme tid. på mange grenser. Jeg foreslår ar du søker på Canakkale Krigen! Det er en legende i Forsvar. Friheten til tyrkia kostet nesten hele tyrkias mannlige populasjon. selv Kvinner og barn var i krigen og hjalp til. og fattighet var et stort problem. mange soldater hadde ikke engang sko. Hver centimeter av tyrkia er hellig for tyrkia siden det måtte så mye blod til for å få det. Så Tyrkia vil selvsagt ikke bare gi dette bort. Tyrkerne hadde et prosjekt(GAP) i østre del av tyrkia. noe som kostet tyrkere mye over 20 år(32 Billion dollars). Dette er med på å gi rent drikkevann, Vann for Landbruk og elektrisitet. samt økønomisk vekst i de aktuelle 9 byene. Kurderne vil nå ha østre delen av tyrkia, med disse 9 byene samt denne dammen. og de har gått inn i en slags terrorist krig i fjellene for å oppnå det. De Trener i Iran, syria og irak. og disse land som hater tyrkia finansier dem med våpen , miner etc. De startet å gå til landsbyer, brenne ned landsbyer samt drepe alt der. Og tyrkiske regjering annonserte unntakstillstander i østre del. Sendte flere soldater dit. I denne tiden tyrkerne prøvde å bygge opp østre del med skoler, sykehus o.s.v. Men kurdiske terrorister ødelegger veier, ødelegger bygging. samt dreper lærere og doktorer som blir sendt dit(Og nå sier de at de ikke har sykehus og skoler der). Koster mange penger og soldater. Når tyrkere skal stasjoneres i østre del av tyrkia i førstegangstjenesten så har familien er seremoni for dem før dem går. fordi det er stor sjans at de kan miste sin sønn. 30000 19-20 år gamle soldater har blitt drept av kurdiske terrorister. alle familier i tyrkia har et tap i slekta. Bare for å si at man skiller mellom kurdere og kurdiske terrorister. så vil jeg si at mange kurdere har blitt drept i disse landsbyene som har blitt angrepet. samt at kurdere lever over hele landet som normale mennesker med samme rettigheter. Også mange kurdiske politikere. håper jeg har lyst litt opp. 8107634[/snapback] Nei du har neppe "lyst" opp denne saken. Hvis dette nå først skal diskuteres så må kurdernes synspunkt på det du sier fram i lyset. Du hevder/mener/sier...ja jeg vet ikke hvor du har dette fra, men ihvertfall nevner du at Tyrkia har brukt store summer på den østlige delen av Tyrkia. Jeg har vært i de østlige områdene av Tyrkia og kan trygt og ærlig fortelle deg at dette er de mest fattige områdene i Tyrkia. Her er majoriteten av befolkningen kurdere og de fleste sliter med å skape en mening med livet. Folk flest er hensatt i en underklasse som de vanskelig kan karre seg ut av. Dette gjelder selvfølgelig ikke for "overklassen" eller kanskje vi kan kalle dem aristokratene og godseierne. Disse er både tyrkere og kurdere og har en ting til felles: De liker makt og med makt i et korrupsjonsherjet land, kommer penger. Jeg er helt for at Tyrkia kommer inn i EU jeg. Jeg tror nemlig at Tyrkia for å bli medlem av EU, først må ha fikset alle disse manglene og dårlige sidene av sin innenrikspolitikk. Å ta et kraftigere standpunkt til det bedre for kurderne og deres situasjon tror jeg er en fin begynnelse som Tyrkia må se seg nødt til å ta i årene som kommer. 8108175[/snapback] angående prosjektet i østre del så foreslår jeg at du søker på GAP om du ikke tror meg. dette prosjekter er for å gjøre østre del nettopp det å forbedre tilstandene. Tyrkia er ikke et direkte rikt land. fattigdom er ikke bare i østre del så du vet det. jeg har vært i store deler av tyrkia også. angående østre del spesielt. Terrorister lager et helhvete for tyrkerne å gjøre noe der! sprenger veier. angriper sivile og militære mål. militære finner dem ikke fordi de gjemmer deg i fjella. lærere og doktorer etc vil ikke gå dit lenger fordi disse terroristene dreper disse også! Mange kurdiske landsmenn i tyrkia er suksessfulle. mange eier fabrikker nyhetspapirer etc. Tyrkia prøver å få mer velstand i østre del ved å si at hvis du oppretter en fabrikk der så vil du ikke bli skatta. men ingen gjør det, ikke engang kurdere. Problemer er terrorister ikke Tyrkia! tyrkiske regjering fikk ingen skatter av østre del av tyrkia på mange år. og for mange år hadde de fri elektrisitet i østre del. De er veldig fattige og mange har mangeeee unger å fø på.Det er ikke lett for dem. men å skylde på tyrkia er feil. Endret 8. mars 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
trehoggern Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Problemer er terrorister ikke Tyrkia! ikke helt nyansert vil jeg si. Det er vel et faktum at 2 parter må til for at en konflikt skal oppstå. Jeg har ikke tenkt meg utpå en terrorist/ikke terrorist debatt. Terrorhandlinger er uansett å fordømme. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 "et ikke er så altfor mange muslimske land i Europa" Takk for bildet. Du nevner europa som om det setter den absolutte grensen for hvilke land EU kan ta til seg. Navnet på unionen setter ikke en slik grenser, eller andre. 8108273[/snapback] Vel, jo. EU (European Union) vil ikke komme til å ha ikke-Europeiske land som medlemmer, det sier seg selv. Å påstå noe annet synes jeg er rimelig merkelig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Problemer er terrorister ikke Tyrkia! ikke helt nyansert vil jeg si. Det er vel et faktum at 2 parter må til for at en konflikt skal oppstå. Jeg har ikke tenkt meg utpå en terrorist/ikke terrorist debatt. Terrorhandlinger er uansett å fordømme. 8108291[/snapback] Som jeg sa, det er ikke noe galt med Tyrkia. for de prøver men terrorister ødelegger. det er 2 parter ja, en bygger og en ødelegger. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Som jeg sa, det er ikke noe galt med Tyrkia. for de prøver men terrorister ødelegger. det er 2 parter ja, en bygger og en ødelegger. 8108320[/snapback] Nå drar du debatten helt til barnehagen. Det er på ingen måte så unyansert som du fremlegger det - det er en grunn til at terroristene utfører terrorhandlinger. Selvsagt fordømmer jeg alle terroristhandlinger, men det er viktig å huske på at terrorister er terrorister for en grunn. Du klager på at media ikke fremlegger et objektivt bilde av Tyrkia, og så kommer du med slike uttalelser? Heller lite seriøst, må jeg si... Endret 8. mars 2007 av Dahl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg er Norsk. Jeg har sett ting i norske og tyrkiske øyne. Jeg har folk her som vet mer om denne konflikten en du noen gang kunne håpe, som har kurdiske venner som fordømmer terroren i Øst. disse kurderne som jeg har lyst opp før krever østre del av tyrkia. og de gir seg ikke før de enten er blitt drept eller fått sitt krav innfridd. og i mellomtiden gjør de grusomme ting og stopper all bygging av infrastruktur der. så får du støtte terroren om du vil siden de har hatt det så fryktelig. Endret 8. mars 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg er Norsk. Jeg har sett ting i norske og tyrkiske øyne. Jeg har folk her som vet mer om denne konflikten en du noen gang kunne håpe, som har kurdiske venner som fordømmer terroren i Øst. disse kurderne som jeg har lyst opp før krever østre del av tyrkia. og de gir seg ikke før de enten er blitt drept ellerfått sitt krav innfridd. og i mellomtiden gjør de grusomme ting of stopper all bygging av infrastruktur der. så får du støtte terroren om du vil siden de har hatt det så fryktelig. 8108401[/snapback] Min tidligere nabo var fra Tyrkia. Han var kurder, og deltok tidligere i motstandsbevegelsen. Etter hva jeg har forstått fikk han politisk asyl i Norge fordi tyrkiske myndigheter var på jakt etter han. Jeg vet nok mye mer om dette enn du tror. Visste du for eksempel at den store tyrkiske helten Atatürk innførte strenge lover mot alle minoriteter, inkludert kurderne? Dette medførte blant annet at det frem til 1991 var ulovlig å snakke kurdisk. Dette på tross av at det i dag er 15 millioner kurdere i Tyrkia, noe som tilsier en femtedel av innbyggertallet! Tyrkia har undertrykt kurderne i alle år, og det er det de slåss mot. Det er på ingen måte slik at en part bygger og en part ødelegger, selv om man kan argumentere med at terrorisme kun ødelegger. "Så får du støtte terroren om du vil"? Hva i all verden er det for noe tull? Jeg ber deg lese mine tidligere innlegg - jeg fordømmer alle former for terroristangrep. Å innse at det er en grunn til at terrorister eksisterer er på ingen måte det samme som å godta terrorisme. Å skjønne sammenhengen mellom undertrykkelse og terrorisme handler om normal fornuft. Endret 8. mars 2007 av Dahl Lenke til kommentar
trehoggern Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg er Norsk. Jeg har sett ting i norske og tyrkiske øyne. Jeg har folk her som vet mer om denne konflikten en du noen gang kunne håpe, som har kurdiske venner som fordømmer terroren i Øst. disse kurderne som jeg har lyst opp før krever østre del av tyrkia. og de gir seg ikke før de enten er blitt drept ellerfått sitt krav innfridd. og i mellomtiden gjør de grusomme ting of stopper all bygging av infrastruktur der. så får du støtte terroren om du vil siden de har hatt det så fryktelig. 8108401[/snapback] beklager, jeg kan ikke unngå å kommentere dine mangelfulle og ureflekterte kommentarer. Det er jo en grunn til at kurderne krever et sted hvor de kan leve i trygghet uten å til stadighet å måtte gå på knær for det tyrkiske militæret. I Norge hadde samene for en snau 20/30 år siden en ganske tøff hverdag hvor de ikke engang kunne snakke språket sitt på skolen. DET er fremdeles situasjonen i deler av Tyrkia for kurderne. så sier du: "så får du støtte terroren om du vil siden de har hatt det så fryktelig.". Dette blir jo bare latterlig. Du hevder at en ved å ha et kritisk og nyansert syn på en situasjon dermed støtter terroren. Jeg kunne jo pekt rett på V for Vendetta og fortalt deg at i et samfunn hvor man ikke er kritisk og spørrende til myndighetenes styring, så er det vel ikke selvsagt hvem som er terrorist og hvem som ikke er det? eller hva? Og du sier "siden de har hatt det så fryktelig".... jaha. Så du vet at disse "terroristene" har hatt det fryktelig? kanskje var de bønder og butikkeiere før?...hvem vet. Ihvertfall ut ifra din kommentar virker det som om du har litt kjennskap til disses situasjon før de ble terrorister. jaja..det ble en slik debatt...beklager! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) "så får du støtte terroren om du vil siden de har hatt det så fryktelig" For å si det slikt. Norges myndigheter ser ikke pkk som en terroristgruppe. derfor jeg sa det slikt. etter osama bin ladens angrep på usa så ser usa denne gruppa som terroister. noe de ikke gjorde før. noe som sier at de må oppleve terrorister selv. ja som du sa har ikke norge alltid vært så snille mot samene. så du kan sammenligne det med at samene starter en gruppering som krever nordre norge og dreper sivile til de får hva de vil. du må da skjønne at det ikke går ann å handle slikt. og som jeg sa, det fins 2 typer kurdere. om du kjenner en som har vært i "motstandsbevegelsel" så har du møtt på feil type. Endret 8. mars 2007 av KRAFortune Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 "så får du støtte terroren om du vil siden de har hatt det så fryktelig" For å si det slikt. Norges myndigheter ser ikke pkk som en terroristgruppe. derfor jeg sa det slikt. etter osama bin ladens angrep på usa så ser usa denne gruppa som terroister. noe de ikke gjorde før. noe som sier at de må oppleve terrorister selv. ja som du sa har ikke norge alltid vært så snille mot samene. så du kan sammenligne det med at samene starter en gruppering som krever nordre norge og dreper sivile til de får hva de vil. du må da skjønne at det ikke går ann å handle slikt. 8108542[/snapback] Nok en gang holder ikke argumentasjonen din mål på noen som helst måte. Både Osama Bin Laden og Al-Qaida har vært på USAs terrorlister lenge, lenge før 11. september-angrepene. Samene ble, og blir, på ingen måte undertrykt på samme måte. Å i det hele tatt sammenlikne samenes situasjon med kurdernes situasjon burde kvalifisere til tvangsinnleggelse på en barneskole. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 "så får du støtte terroren om du vil siden de har hatt det så fryktelig" For å si det slikt. Norges myndigheter ser ikke pkk som en terroristgruppe. derfor jeg sa det slikt. etter osama bin ladens angrep på usa så ser usa denne gruppa som terroister. noe de ikke gjorde før. noe som sier at de må oppleve terrorister selv. ja som du sa har ikke norge alltid vært så snille mot samene. så du kan sammenligne det med at samene starter en gruppering som krever nordre norge og dreper sivile til de får hva de vil. du må da skjønne at det ikke går ann å handle slikt. 8108542[/snapback] Nok en gang holder ikke argumentasjonen din mål på noen som helst måte. Både Osama Bin Laden og Al-Qaida har vært på USAs terrorlister lenge, lenge før 11. september-angrepene. Samene ble, og blir, på ingen måte undertrykt på samme måte. Å i det hele tatt sammenlikne samenes situasjon med kurdernes situasjon burde kvalifisere til tvangsinnleggelse på en barneskole. 8108569[/snapback] jeg snakket om pkk. de er nå etter 11 september på usa terrorliste. kan du komme med noen dokumentasjon på at ataturk forbød kurdere å snakke kurdisk? for ingen her har hørt om det. selv en kurder med en bestemor som ikke kan snakke tyrkisk. som da selvfølgelig snakka kurdisk. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 kan du komme med noen dokumentasjon på at ataturk forbød kurdere å snakke kurdisk? for ingen her har hørt om det. selv en kurder med en bestemor som ikke kan snakke tyrkisk. som da selvfølgelig snakka kurdisk. 8108635[/snapback] http://www.fas.org/asmp/profiles/turkey_background_kurds.htm Modern Turkey's founder, Mustafa Kemal (better known as Atatürk--"father of the Turks"), enacted a constitution 70 years ago which denied the existence of distinct cultural sub-groups in Turkey. As a result, any expression by the Kurds (as well as other minorities in Turkey) of unique ethnic identity has been harshly repressed. For example, until 1991, the use of the Kurdish language--although widespread--was illegal. To this day, any talk that hints of Kurdish nationalism is deemed separatism, and grounds for imprisonment. Det var kanskje noe ukorrekt av meg å si at det var Atatürk som personlig forbød kurdere å snakke kurdisk. Men han la grunnlaget for en nasjon som undertrykker minoriteter, og det at Atatürk fortsatt står så sterkt gjør at tyrkere generelt er negative til minoriteter. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Først vil jeg bare si at det er trist hvor lite dere egentlig vet om tyrkia. Og jeg kan si fremmedfrykt spiller inn her, samt medias vinkling på ting. Fremmedfrykt har lite å gjøre med dette, jeg har ingen forhold til Tyrkia annet enn det fakum at de kulturelt og religiøst skiller seg fra Europa. Mitt poeng er at land med såpass mange konflikter(som du også poengterer), bør løse disse før de eventuelt trer inn i en Union med andre land og særlig ettersom Hellas allerde er medlem(EU trenger ikke flere interne konflikter). Det andre store spørsmålet er egentlig hvorvidt EU bør utvide med land som primært sett ikke ligger i Europa, der mener jeg også at EU bør konsentrere seg om å forene Europa først. Jeg har ingen preferanse mellom grekere eller tyrkere. De aller fleste land med historie har helter, gode krigshistorier etc, inkludert grekerne. Synes dine historier virker veldig "farget" her, tipper det finnes en annen side av de fleste historiene her. Det er vinnerene som skriver historien(og uansett i eget land) og de fleste land eksisterer fordi de har vunnet en eller annen krig. En ting er hva politikere vil at folk skal tro, hva folk velger å tro og hva som faktisk er "sannheten". På f.eks Kypros, så har grekerne en helt annen historie rundt invasjonen. Dvs man kan ikke bedømme ett land ut fra historie, men ut fra nåværende forhold og vilje til å løse problemer på en fredelig måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå