F.torres Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 tenkte jeg skulle få noe tips til god skolemat. her er det jeg har satt opp. mdag brød skive med salami tdag brød skive med nuggati odag 1 grønt eple tdag brød med salami fdag hvet jeg ikke. tenkte på noe som sånn mr.lee eller rett i koppen. noen anbefalinger av sånne? må være sånne med boxs rundt Lenke til kommentar
rolax Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Bør ha mer en bare et grønt eple på onsdag. Burde faktisk ha et grønt eple hver dag etter skiven Kanskje prøve å variere på frukten. Men skal det være sundt, eller vil du bare variere? Endret 8. mars 2007 av geiremann Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Du bør ha litt mat ca hver 3 time. Hvor lenge er du på skole? Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg bakte stromboli igår, og passet på å lage nok til å ha med til lunsj idag. Du kan jo bake sånne ting og fryse ned som du trenger. Om du kan å bake, ja. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Savner ost, leverpostei og en appelsin eller to. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Savner fiskepålegg, kaviar, mager leverpostei, ost og mer frukt. Tipper at du har "full dag", altså er på skolen til 1400-1600. Da ville jeg ha prøvd å lage 2 matpauser, evt. spise i timen en av gangene. 2-3 brødskiver til hver av de 2 pausene, og så frukt når det passer innimellom. Og husk å ha med ei vannflaske som du fyller regelmessig, jo mer du drikker jo bedre er det. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ost og skinke med majo og salatblad. Salami med majo salatblad og sylteagurk. Røkt ørret/laks med majo og salatblad. Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 er på skolen til 14:00 og jeg liker nesten ingen ting på brødskiva. ¨ og spiser aldri mye. nå spiser jeg ikke no. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Fælt så mye brødmat det skulle gå i -- er mange andre flotte ting du kan ha til lunsj blant annet, som ikke er så voldsomt mye mer arbeid å lage til. F.eks. salat, middagsrester, wraps, også videre. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Ost og skinke med majo og salatblad.Salami med majo salatblad og sylteagurk. Røkt ørret/laks med majo og salatblad. 8112155[/snapback] Hva er majo? Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 hehe majo er vel majones?? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Den ideèle samfunn med sunn mat Mandag: 4xknekkebrød med lett gulost, et eple og 0.5l melk Tirsdag: 4xKneipp med kaviar, en appelsin og 0.5l melk Onsdag: 4xKneipp med kokt skinke og paprika, en banan og 0.5l melk Torsdag:4xknekkebrød med primula og agurk, en kiwi og 0.5l vann Fredag: 4xKneipp med leverpostei og agurk, en gulerot og 0.5l melk Den reèle samfunn med god mat: Mandag: Kebab med 0.5l Cola Tirsdag: Bæggis med ost og skinke med 0.5l og en Snickers Onsdag: 170g Cheeseburger med 0.5l cola Torsdag: Kyllingswarma med 0.5l cola Fredag: Ingen, skulker når storefri starter Dette er ikke en vitenskapelig oppskrift på hva sunn/god skolemat er men kun en illustrasjon. Ikke prøv dette hjemme. Jeg fraskriver meg alle de helsemessige sideeffektene enkelte kan få ved å følge denne "oppskriften". Dette er en subjektiv oppfattning av samfunnet. Endret 9. mars 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Hvorfor kneipp i "sunn mat"-samfunnet? Man finner mange andre brød som er sunnere, noe for enhver smak. Speltbrød smaker godt om man liker kneipp (ikke så grovt) og er mye sunnere. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Hvorfor kneipp i "sunn mat"-samfunnet? Man finner mange andre brød som er sunnere, noe for enhver smak. Speltbrød smaker godt om man liker kneipp (ikke så grovt) og er mye sunnere. 8113268[/snapback] Trodde folk skjønte at jeg kun illustrerte hvordan dagens samfunn ønsker at skolematen skal være og hvordan den egentlig er. Var ikke et vitenskapelig innlegg på hva sunn skolemat er. Skal spesifisere det litt bedre i innlegget. Endret 9. mars 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Generelt sett er vel kneipp ikke stort 'sunnere' enn loff i de fleste tilfeller. Gir bare inntrykk av det iom. det ser grovt ut. Den 'usunne' matplanen trenger jo forsåvidt ikke nødvendigvis å være så usunn heller, avhenger bare av tilberedingsmåten. Men nå er jo ikke gatekjøkken berømt for å velge de sunneste(og kansje mer tidkrevende) måtene å lage ting på. Endret 9. mars 2007 av Neophus Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Har med en ca 1 :!: 0 skiver grovt brød på skolen da. Heldighvis siste året på skole Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg går vel på en måte på skole, så jeg kvalifiserer meg vel til denne tråden. Spiser nesten alltid det samme, som består av: 2 skiver (veldig, veldig grove...moren min liker å bake mursteiner) med ost og skinke 2-3 rundstykker (lyse) med hva enn jeg finner av pålegg 1-2 skoleboller (ligger jo litt i navnet) 2-3 kopper kaffe 1.5 liter vann 1 eple/apelsin 1 japp Sunt/usunnt? Kunne ikke brydd meg mindre, jeg spiser det som er godt, men når jeg ser på det så var det muligens litt mye...jeg veier bare 65 kg, da. Så det betyr vel bare at jeg jobber som en helt og forbrenner alt i en farlig fart, og bra er det. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Spiser en brødskive med leverpostei like før første timen begynner, og en skive med leverpostei i storefri. Dette er store skiver på 20cm*20cm*3,5cm. Drikker appelsinjuice til maten. Endret 9. mars 2007 av member-101642 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Har fått uvanen å spise i kantina jeg. Grov baguett med ost, skinke og salat + sjokomelk er det vanligtse, men av og til blir baguetten byttet ut med nudler. Når jeg ikke spiser kantinemat har jeg 2 skiver med det pålegget vi har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå