jonhenrik Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 klarte å kræsje idag, og lurer på om jeg har skylda.. Kjørte på forkjørsvei bak en buss. Denne bussen blinket inn til høyre. Jeg tok da å kjørte forbi. Da så en taxi sitt snitt til å kjøre ut fra en sidevei foran bussen og jeg kræsjet da i denne i taxiens kjørefelt. noen som kan hjelpe? på forhånd takk.. jon Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hvis taxisjåføren ikke overholdt sin vikeplikt så har han/hun selvsagt skylden. Dere skrev vel skademelding? Men litt bedre forklaring samt tegning sett ovenfra ville nok vært til god hjelp. Men ut ifra det du fortalte, så har ikke du skylden. Lenke til kommentar
Andreas-J Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Var det lov å kjøre forbi der du byttet felt? Lenke til kommentar
jonhenrik Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 jeg kjørte i venstre felt dvs i motgående kjørebane forbi bussen da den andre bilen kom ut i veien. Så jeg var egentlig i feil felt Da blei det en liten front kollisjon.. Lenke til kommentar
jonhenrik Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 det var lov å kjøre forbi. og det var en buss stopp 10 meter etter krysset bussen stoppet. trodde den skulle inn der og benyttet sjansen til å kjøre forbi.. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Høres i utgangspunktet ut som taxiens feil, selv om du var i "feil" felt. Taxien skulle ikke kjørt ut på forkjørsvei uten å ha sett om det var klart bak bussen. På den annen side var kanskje du litt vel offensiv ved å foreta en forbikjøring der. Det kan jo tyde på at du heller ikke hadde tilstrekkelig sikt til å foreta en forbikjøring. I verste fall for din del, blir det kanskje skylddeling. Men jeg holder en knapp på at taxien får skylda. Høres ut som et hendelig uhell i alle fall. Ingen av dere bør fly i flint over at det smalt. Personskader? Det er jo det aller viktigste å unngå, tross alt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Skal man ut på en vei må man jo forsikre seg om at noen ikke har startet en forbikjøring. Spesielt når man har vikeplikt og skal ut på en forkjørsvei Endret 8. mars 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Taxi-sjåføren får skylda vil jeg tro. Det er ingen nåde da det er vikeplikt inne i bildet. Så sant bilen din var i forskriftsmessig stand, eu-godkjent og du har lappen, ikke var beruset etc. går nok dette bra. Hva ble skrevet i skademeldingen? Krysset han av for "overholdt ikke vikeplikten" ? Hvilket forsikringsselskap har du? Mange har døgnåpne telefoner for spm. etc. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Kjører man ut på forkjørsvei har man vikeplikt for de som er på forkjørsveien uavhengig av om de ligger i høyre eller venstre kjørefelt. Man må derfor se begge veier selv om man skal til høyre inn på en forkjørsvei. Men om den kjørte ut forran bussen, og du kjørte i den fra siden, så har ikke du sjekket blindsoner, speil, osv. før du kjørte inn i høyre kjørefelt igjen, så kunne det vært unngått fra din side, men likevel vil jeg påstå at feilen ikke ligger hos deg, da taxien har "hindret" og "forstyrret". Endret 8. mars 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 I veien til førerkortet så er det jo en lignende sitasjon. En person venter ved en forkjørsvei på at han kan kjøre til høyre. Da var det ei tegning som viste at man må passe på at det ikke er noen som tar forbikjøring i det han skal kjøre ut. Taxien har skylda i dette tilfellet ja. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Spørmålet er jo om taxien kjørte ut til høyre forran bussen i bussens kjøreretning. Isåfall har trådstarter ikke sjekket speil og blindsone før feltskifte. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Det ble jo frontkollisjon, altså at bussen var foran trådstarter, og trådstarter tok forbikjøring på bussen, men samtidig så svingte taxien som ventet på å komme inn på veien til venstre. Lenke til kommentar
jonhenrik Skrevet 14. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2007 lover godt.. Takk for alle svar. Har nå sendt inn skademeldingen. Skriver når jeg får svaret jon Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg har vært i akkuratt samme situasjon. Kjørte forbi en bil på forkjørsvei, så kom en taxi ut fra min venstre side i et kryss og det ble front mot front. Taxisjåføren lagde et skikkelig rabalder med å ringe til purk osvosv slik at de kom og tok mitt førerkort siden det i situasjonen såg ut som jeg hadde bedrevet grapskjøring. Enden på visa var at taxien fikk all skylda og jeg fikk lappen tilbake. Du har gode kort på hånden her, men husk at yrkessjåfører er flinke til å stå på sitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå