Gå til innhold

Plikter for enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Sitter og registrerer et enkeltmannsforetak nå og lurer litt på hvilke plikter jeg har i forhold til innsending av skjemaer og generell raportering i forhold til dette. Da tenker jeg på hva jeg må gjøre i forhold til selvangivelse og hva som må innraporteres på slutten av året. Jeg vil drive rådgivningsvirksomhet uten innkjøp og videresalg av varer, jeg er eneste ansatte og jeg vil ha en omsettning på under 50.000 i året.

Noen som kan fylle inn det vesentlige? :) Vil bare være helt sikker her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig. Vil komme til å ha redusert regnskapsplikt, men det fremkommer jo delvis av infoen jeg gav i første post.

Hvordan er det med år med nullomsetning/driftsstans? Kommer ikke til å ha noen driftsuavhengige faste kostnader. Gjør dette i hovedsak for å slippe å sende rundt skattekort del 2, men om jeg sitter igjen med en eneste stor papirmølle er det uinteressant.

Lenke til kommentar

Hei. Ifølge det du skisserer her, så trenger du kun å levere skjemaer en gang i året. Det er selvangivelsen med tillegg, som er litt mer omfattende enn for vanlige lønnsmottakere.

Det heter for øvrig enkeltpersonforetak nå, ikke enkeltmannsforetak.

Tipper du over 50000 kr, så må du i tillegg rapportere omsetningen annenhver måned. Ingen stor jobb det heller, hvis du ikke har mye å holde styr på.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Selvangivelse med tillegg er det jeg også kom fram til og det bør være en smal sak. Så lenge jeg studerer ved siden av vil jeg konsekvent holde omsetningen under 50.000 for å slippe mva-registrering og rapportering. Men i tilfeller hvor denne runder 50.000 kan man vel også søke om innrapportering en gang i året? Alt over dette vil antakelig uansett komme innunder skattekort del 2 framfor alt ekstraarbeidet.

Er det noe man må forholde seg spesielt til ang nullomsetning/inaktivitet? Eller vil dette bare gjøre utslag i en svært forenklet utfylling av tillegget til selvangivelsen? Mye tyder nå på at jeg trolig ikke vil starte noen økonomisk aktivitet før over årsskiftet pga arbeidsmengden i nåværende jobb.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har omsetning, så blir det 0 i alle felter. Du må fortsatt levere skjemaet.

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å registrere foretaket hvis du ikke planlegger å bruke det. Men et inaktivt enkeltpersonforetak er jo veldig lite byråkratisk da.

Jeg tror det går an å levere omsetningsoppgave (momsen) en gang i året hvis du ikke har høy omsetning. Litt dumt egentlig, for du får litt oversikt av å gå gjennom økonomien annenhver måned.

Lenke til kommentar
Jeg tror det går an å levere omsetningsoppgave (momsen) en gang i året hvis du ikke har høy omsetning. Litt dumt egentlig, for du får litt oversikt av å gå gjennom økonomien annenhver måned.

8133800[/snapback]

Ja, du kan søke om å levere en gang årlig dersom du omsetter for mindre enn 1 million i året. I dag er faktisk fristen for innlevering av omsetningsoppgave for fjoråret for de som har årlig rapportering.

Er ikke spesielt mye stress å registrere seg/være registrert i momsregisteret - omsetningsoppgaven er temmlig simpel å fylle ut - med mindre du driver salg av varer/tjenester med forskjellige momssatser.

Uansett - du gjør lurt i å omsette mindre enn 50 000. Ut i fra det du beskriver, vil nok registrering i momsregisteret for deg i praksis bety at du må betale 25% av inntektene dine til staten. Årsaken er at du mest sannsynlig har tilnærmet ingen momsbelagte utgifter som du kan trekke fra - mens tjenestene du leverer er fullt momsbelagt. Ganske så tragisk. :thumbdown:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Uansett - du gjør lurt i å omsette mindre enn 50 000. Ut i fra det du beskriver, vil nok registrering i momsregisteret for deg i praksis bety at du må betale 25% av inntektene dine til staten. Årsaken er at du mest sannsynlig har tilnærmet ingen momsbelagte utgifter som du kan trekke fra - mens tjenestene du leverer er fullt momsbelagt. Ganske så tragisk. :thumbdown:

8133961[/snapback]

25% moms betyr i praksis at man må betale 20% av inntektene dine til staten.

Det er vanlig å betale mer moms enn man får trukket fra. Det tyder på at man går med overskudd.

Om det er en fordel eller ulempe å være registrert i Merverdiavgiftsmanntallet, kommer an på hvem som er dine kunder. Er kundene også registrert, så er den en fordel for alle parter. Kunden får trekt fra momsen og du får trekt i fra din inngående moms.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har omsetning, så blir det 0 i alle felter. Du må fortsatt levere skjemaet.

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å registrere foretaket hvis du ikke planlegger å bruke det. Men et inaktivt enkeltpersonforetak er jo veldig lite byråkratisk da.

8133800[/snapback]

0 i alle felter ja, det var i grunnen det jeg så for meg når jeg sa "Eller vil dette bare gjøre utslag i en svært forenklet utfylling av tillegget til selvangivelsen?". :)

Grunnen til registrering er at jeg gjerne vil ha unna en del slike formelle skjemahauger før de hoper seg opp med arbeid. Jeg håper jo at jeg vil være i gang med drift i løpet av året, helst så fort som overhode mulig, men om det ikke blir slik ville jeg bare vite hva jeg da pliktet å gjøre.

Hva økonomisk oversikt angår er jeg inneforstått med viktigheten av dette. Jobber som regnskapsmedarbeider ved et regnskapskontor ved siden av studiene og vil ikke oppleve å "miste kontrollen" over den formelle økonomien. Redusert regnskapsplikt til tross; jeg foretrekker å gjøre ting fult ut. Men det er ikke til å skyve under en stol at regnskapet mitt ikke vil være fryktelig innviklet, og så lenge det følges opp regelmessig vil det være like greit å levere inn 1 gang i året. Jeg fremstod kanskje som noe mer intedanende enn nødvendig tidligere i denne tråden, men det var altså den formelle papirmøllen/skjemakrigen i forhold til enkeltpersonforetak (helt grei korreksjon, rett skal være rett. Min mentor er ikke overraskende en eldre regnskapsfører som noen her påpeker, begrepene blir deretter. Prøver å ikke opptre latterlig til tross for det Lurifaksen :p Det var jo treffende at det var regnskapsfolk dere dro fram.) jeg var nysgjerrig på.

De økonomiske aspektene rundt mva er nøye gjennomtenkt og en av grunnene til at jeg vil strekke meg langt (innenfor lovens grenser) for å holde meg under 50.000 i omsetning og dernest la resten bli lønn gjennom de respektive firmaene.

Men da begynner jeg å bli klar. :) Skal på jobb igjen på onsdag, så får nøstet opp i resten da om det er noe. Var bare så greit å spørre her, alltid mange gode og reflekterte svar å få.

Takk for svar alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Det er utrolig mange regnskapsfolk som bruker begrepet enkeltmannsforetak i praksis, så at du flikker på det er direkte latterlig.

8134248[/snapback]

Det eneste som er latterlig er i så fall de regnskapsfolkene som fremdeles bruker begrepet enkeltmannsforetak. :nei:

8134320[/snapback]

Det som er latterlig er vel hvor små detaljer som på død og liv må forandres i likestillingens navn.. Går vel ikke lenge før vi alle sammen går fra å være "nordmenn" til "nordpersoner".. Eller i militæret, f.eks.: "Løytnant, troppen stiller 22 mann og en kvinne, 23 personer alle", istedet for det gode gamle innarbeidede "Løytnant, troppen stiller alle mann alle!"... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...