Gå til innhold

Vil det bli fleire IT jobber utanfor Oslo?

Anbefalte innlegg

Eg er ein av dei som ikkje vil flytte til Oslo for å jobbe, blant anna pågrunn av at det er ekstremt dyrt med tanke på bolig og eg har null niks familie og venner der borte. Det er fleire mindre grunner og som traffikkkorker osv.

Som student så har eg og opplevd dette blant mange andre medstudenter. IT er kjempekjekt og gøy, men det er mange som ikkje vil til Oslo for å jobbe med dette. Er det fleire her på forumet som føler sånn?

90% av alle IT jobber i Noreg er i Oslo, dei resterane 10% er fordelt over resten av landet. Dette er enormt skjeivt. Det er og enormt mange jobber i Oslo som eg synes virker superspanandes. Men eg er rett og slett ikkje villig til å ofre familie og venner for å jobbe langt vekke. Ein ting er å flytta frå landsbygda til storbyen, men frå ein storby til ein litt større storby blir for drøyt. Eg kunne tenkt meg å jobba i Stavanger eller Bergen. Men dei to storbyane til saman sitter jo faktisk bare på nokre få prosent av IT jobbane her i landet.

Er det mange andre her som føler det sånn og? Bør det bli fleire jobber i dei andre storbyane og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg og kan føla da slik, les på nettet daglig og får slengt i trynet "Skriker etter arbeidskraft" og lignande. Så sitt eg då og speide rundt for meg sjølv kor detta kan vera henne. Jo sjølvsagt i storbyane, og Oslo spesielt.

Men da er nok behov for IT-Folk i "utkantstrøk" som OJ liker og kalle det(alt utanfor oslo)

Da er mange små stader som treng kompetanse. Både når da gjeld IT & Økonomi og ledelse. Har du sett etter noe behov for deg med di utdanning i små kommunar på vestlandet. Der da er ekstra dyrt og få ut folk med ein riktig kompetanse som kanskje ikkje finn i bygda.

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det kan føles slik at de fleste jobbene nå om dagen er i området rundt oslo. Jeg kjenner ikke din utdanning og bakgrunn, men selv tror jeg det er viktig å ikke være så kresen i valget av de(n) første jobben(e) man tar.

Med litt erfaring og noen år på baken er jeg sikker på at en IT-mann kan velge mellom flere "gode" jobber på alle steder i vårt langstrakte land.

Lenke til kommentar
Som student så har eg og opplevd dette blant mange andre medstudenter. IT er kjempekjekt og gøy, men det er mange som ikkje vil til Oslo for å jobbe med dette. Er det fleire her på forumet som føler sånn?

Ja! Har satt og irritert meg over dette problemet siden i fjor. Har noen måneder igjen av bachelorgraden min, og er begynt å se etter jobb. Har ekstremt lite lyst til å flytte til Oslo (er født og oppvokst i Bergen). Utrolig demotiverende å gå inn på finn.no og se at Oslo har 10 ganger så mange IT-jobber som Bergen (i skrivende stund er dette faktisk bokstavelig talt).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vel - det er nå faktisk skrikende mangel etter IT folk i Bergen også, spesielt personer med kompetanse innen J2EE. Så akkurat nå er det ikke helsvart :)

8180682[/snapback]

Dette stemmer nok ganske bra. Vet at flere så og si ferske Cand.Scienter/Siv.inger uten noe særlig relavant erfaring blir rekrutert til denne type jobber i Bergensområdet fortiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...