Gå til innhold

BSD/UnixClarkconnect og OpenBSD, Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, vi skal arrangere et lan her nede på sørlandet og da har jeg en pc her hjemme jeg har kjøpt med penger fra kommunen til å bruke som server.

Jeg er helt ny til dette med BSD o.l. og tenkte ikke på å sette meg inn i linux til dette datapartyet.

Men, etter jeg kom over denne tråden endret jeg mening. Hvorfor ikke ? tenkte jeg, men nå trenger jeg litt hjelp, jeg har funnet frem denne fine siden for OpenBSD og lurte på, hvordan innstalerer man ? setter opp server ol. ?

Når jeg laster ned, trenger jeg kun cdene som er merket i386 ?

Specsa på server er som følger:

Asus P5VDC-MX

Intel Pentium 4 524 (3.06 GHz)

Kingston ValueRAM DDR2-533 512 MB

Samsung SpinPoint T133S 300 GB

Microsoft windows xp home edition.

På forhånd takk, :)

Trondemor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke serveren til? Er det snakk om brannmurformål, velg OpenBSD for best mulig sikkerhet og kraftig pakkefilter, PF. PF som finnes i FreeBSD er OpenBSD 3.7 sin PF. OpenBSD har nå nådd versjon 4.0 og PF i nyeste versjon av OpenBSD har en forbedre utgave av PF enn den man finner i FreeBSD. Gå inn på www.openbsd.org/faq, så finner du masse relevant informasjon om OpenBSD.

Lenke til kommentar

Det som jeg tenker er at jeg vil prøve å opprette en proxy og ville også holde litt oversikten over folk på lanet også videre, dermed blir det fokus på sikkerhet og blokkeringer og så videre slik som man får via Clarkconnect programmet som jeg leste. Fant ikke noe tilsvarende i windows Xp, og ville derfor bruke OpenBSD

Noen som vet om det finnes noen proxy program for windows xp ?

Jeg har nesten samme formål bare med annen maskin som i denne tråden

OpenBSD er gratis er det ikke ?

Edit: Det vil komme en ca 60 stk om dette hjelper.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Joda, OpenBSD er helt gratis. Og som proxy finnes squid, en av de mest brukte proxy-løsningene rundt omkring. Den kan også kombineres med brannmurfunksjonen som vil gi ekstra sikkerhet. Brannmuren kan også settes opp med brukerautentisering, at brukeren må logge inn på brannmuren på en spesiell måte for å kunne bruke nettet, altså AuthPF. Dette kan du lese om i dokumentasjonen til PF, som du finner på www.openbsd.org/faq. Da trykker du på "PF Users guide".

Lenke til kommentar

aha, squid er likevel til BSD, men så er spørsmålet. Hvordan får jeg tak i OpenBSD uten å måtte bestille det for å vente en måned på det ?

Siden jeg lenket til i starten var jo helt umulig, var så mange forskjellige ting og tang der.

denne siden

Hvilke av filene er det jeg trenger å laste ned for å kunne innstalere på min server ?

Lenke til kommentar

Den siden du linket til først, er en side med uoffisielle CD-image. Den offisielle måten å installere OpenBSD på, er å laste ned et boot-image fra OpenBSD sine sider, og så installerer du via FTP. Du finner installasjonsrutinen under www.openbsd.org/faq. Den versjonen du skal bruke er i386 versjonen, siden prosessoren er en x86-CPU. Håper dette vil hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Den enkleste måten å installere OpenBSD på, er å laste ned cdXX.iso fila fra en versjonen man ønsker (XX = 37 38 40 el.)

Du kan også trykke her for å få en cd40.iso fra et norskt mirror. Videre er du avhengig av å ha nettforbindelse eller et offline mirror av filene. Du kan også bygge din egen installasjonsCD hvis du måtte ønske det, og da finnes det masse howtos der ute.

Men du, hvorfor har du ikke vurdert pfSense?:) Det er jo en helt genial sak hører jeg rykter om:)

Lenke til kommentar

Jeg synes PF er såpass ok å sette opp at det er like greit å gå for OpenBSD med en gang hvis man tenker på å sette opp en brannmur og man vil bruke PF. Dessuten, når man installerer OpenBSD 4.0 får man nyeste versjon av PF. FreeBSD 6.x bruker PF fra OpenBSB 3.7, og det er lenge siden. Det skjedde en del større ting i PF med OpenBSD 3.8 og 3.9. Bruken av PF er ganske godt forklart i PF User's guide som man finner på www.openbsd.org/faq.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...