Gå til innhold

Erfaringer med ISO på NIKON?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest at Nikon er dårligere enn canon når det gjelder å ta bilder på høy ISO. som nybegynner lurer jeg da på om dette er grunn nok til å velge canon som system fremfor nikon?

 

Og hvordan er dette i praksis? bruker man ofte høy ISO når man tar bilder? Har tenkt å kjøpe d80 nå, men dette med ISO irriterer meg litt og får meg til å tenke på å kjøpe canon eos 30d istedet.

Endret av jiggsaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke forskjellen mellom C og N er så stor at det bør være utslagsgivende for ditt valg av kamera. C har dog et lite forsprang på N.

 

Legger ved noen bilder jeg har tatt med D80 så kan du se selv om du synes støyen er akseptabel. Jeg synes ikke det er problematisk å bruke ISO 1600 mtp bildekvalitet.

 

ISO 800:

post-96255-1173372645_thumb.jpg

 

ISO 1600:

post-96255-1173372675_thumb.jpg

 

ISO 3200 (er ukalibrert, kalles for "Hi 1.0" i kameraets display)

post-96255-1173372738_thumb.jpg

 

Lykke til med kamerakjøpet!

Lenke til kommentar

Nå er det jo helt annenledes å se på støy i real time bilder, dette var jo bare noen testbilder som ikke viste det så godt i praksis.

 

Men sannheten er at det er marginale forskjeller på støy med de nyeste kameraene. Med unntak av Sony A100 som har mer støy enn de andre merkene.

Lenke til kommentar
Nå er det jo helt annenledes å se på støy i real time bilder, dette var jo bare noen testbilder som ikke viste det så godt i praksis.

8109529[/snapback]

 

De viser i alle fall at man kan oppnå akseptable resultater dersom bildene er riktig eksponert (men hvitbalansen på bildene jeg postet er ikke 100% :blush: ).

 

Det var bare noe jeg rasket sammen i full fart, men det er jo et par skyggepartier (feks under bladet) og deler av bildet som er ufokusert. Så vidt jeg kjenner til så er det i slike situasjoner støyen gjør seg mest gjeldende.

 

Men sjekk uansett Akam og andres tester, det er vanlig å ha med en sammenligning av støy på forskjellig ISO.

Lenke til kommentar
Nå er det jo helt annenledes å se på støy i real time bilder, dette var jo bare noen testbilder som ikke viste det så godt i praksis.

8109529[/snapback]

 

De viser i alle fall at man kan oppnå akseptable resultater dersom bildene er riktig eksponert (men hvitbalansen på bildene jeg postet er ikke 100% :blush: ).

 

Det var bare noe jeg rasket sammen i full fart, men det er jo et par skyggepartier (feks under bladet) og deler av bildet som er ufokusert. Så vidt jeg kjenner til så er det i slike situasjoner støyen gjør seg mest gjeldende.

 

Men sjekk uansett Akam og andres tester, det er vanlig å ha med en sammenligning av støy på forskjellig ISO.

8109848[/snapback]

Der er jeg enig med deg. Ingenting er bedre enn ærlige bilder for å vurdere disse egenskapene, og det var krevende settinger!

Lenke til kommentar
Jeg har lest at Nikon er dårligere enn canon når det gjelder å ta bilder på høy ISO. som nybegynner lurer jeg da på om dette er grunn nok til å velge canon som system fremfor nikon?

8107417[/snapback]

Det kommer helt an på hva slags bilder du tar. Jeg har tatt 30.000+ bilder de siste to årene og har vel kanskje en håndfull på iso800 eller høyere. Så for meg er støy ved høy iso relativt lite interessant for hva jeg velger.

 

Forskjellen mellom Nikon og Canon er nok også - i 'real life' mindre enn det mange tror. Men som det nevnes lenger opp her; det er selvfølgelig langt mer kritisk å treffe med riktig eksponering når man har bruker høy iso.

Lenke til kommentar

Ettersom Nikons lysmålersystem er noe mer avansert enn Canons (ihvertfall på D80 vs. 400D) tror jeg ikke man vil merke noe forskjell på støynivået. Et 98% riktig eksponert bilde viser mindre støy enn et 95% riktig eksponert bilde (for eksempel). For ordens skyld... forskjellen i lysmålersystemet er også så liten at det ikke gir grunnlag for å velge det ene fremfor det andre.

 

Det er i såfall andre grunner som gjør at man velger Canon foran Nikon eller omvendt (går helt på hva man selv setter som preferanser).

Lenke til kommentar
Jeg har lest at Nikon er dårligere enn canon når det gjelder å ta bilder på høy ISO. som nybegynner lurer jeg da på om dette er grunn nok til å velge canon som system fremfor nikon?

 

Og hvordan er dette i praksis? bruker man ofte høy ISO når man tar bilder? Har  tenkt å kjøpe d80 nå, men  dette med ISO  irriterer meg litt og  får meg til å tenke på å kjøpe canon eos 30d istedet.

8107417[/snapback]

 

Om du har harddisk-plass, så er det aller best å skyte i RAW : Da gjør du støyreduksjon i etterkant - og får dermed full kontroll. Jeg ser at ingen av testene på ISO-støy gjøres via en RAW-konverter. Dessverre.

 

Selv om Olympus E-300'en min er støyete som en gammel hyttetv, så blir ISO-800 ikke så halvgalt etter noen justeringer i Lightroom.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...