Gå til innhold

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull kommer i mai

Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, teskjemodusen er nå ti ganger mer til stede i den jevne Scorsese-filmen, hvor alt blir forklart ihjel.

Men det er noe som er representativt for nær alle filmer som kommer fra USA, ikke bare blockbustere. Kommentaren til Indy (var ment som selvironi fordi han var gammel), syntes den passet godt jeg.

Vel, det blir vel litt drøyt å sammenligne en Scorsese-film med en vanlig underholdningsfilm fra Mr. Mainstream himself, Spielberg. Forbinder ikke akkurat Spielbergs filmer med dypsindig europeisk filmkunst. Synes Scorsese er milevis foran Spielberg hva gjelder filmspråk og dybde.
Lenke til kommentar

Når det gjelder teskjemodus så har jeg sjeldent sett det mer enn i Scorsese sin Goodfellas. Det var tydelig for meg at noen trodde seeren var en komplett idiot. Det var som å få en bruksanvisning på 500 sider til fjernkontrollen. Scorsese er dyktig på dybde ja, mens Spielberg er langt mer allsidig. Noe som også gjør at Spielberg er på et høyere nivå, for min egen del. Scorsese har sin ting som han gjør bra, Speilberg har flere ting som han gjør bra. Jeg er glad vi har begge to, selv om jeg 9 ut av 10 filmkvelder foretrekker en Speilberg film fremfor en Scorsese film. Ingen av dem behandler seeren som noe geni i hvert fall. Slikt er forbehold David Lynch og David Fincher. Både Scorsese og Spielberg tar nok utgangspunkt i at selv den under middels intelligente karen vil kunne bli underholdt. Det er også hvorfor de har så utbredt suksess og et bredt publikum.

Om man føler at slike filmer er "under ens verdighet/intellekt" eller hva pokker så er jo det greit nok. For meg personlig er et viktig triks å kunne like filmer hvor hjernen bare kan koble av og man kan kose seg og ærlig talt så tror jeg det samme går for alle andre også. :)

Om ikke annet så kan man jo glede seg over at de som er "mindre smarte" kan kose seg over noe man selv er for "smart" til å nyte?

Lenke til kommentar
(...)

Om man føler at slike filmer er "under ens verdighet/intellekt" eller hva pokker så er jo det greit nok. For meg personlig er et viktig triks å kunne like filmer hvor hjernen bare kan koble av og man kan kose seg og ærlig talt så tror jeg det samme går for alle andre også. :)

Om ikke annet så kan man jo glede seg over at de som er "mindre smarte" kan kose seg over noe man selv er for "smart" til å nyte?

Selvfølgelig er det mange som liker denne typen filmer, det er også derfor alle disse storfilmene har slik enorm økonomisk suksess. Jeg for min del krever noe litt mer av en film, enn kun passiv titting og popkornspising i halvannen time.

Lenke til kommentar

Interesserer ikke filmen meg etter 15-20 minutter, så trykker jeg bare stopp. Gjør enkelte unntak, men gidder rett og slett ikke kaste bort tid på filmer som ikke gir meg noe. Gjelder selvfølelig ikke kinofilmer. Da skal det mye til for at jeg stikker...

Indy 4 kommer jeg sikkert til å like, men er fortsatt litt skeptisk til hvordan gammern funker som actionhelt.

Endret av Computerwelt
Lenke til kommentar

Fint å se at mannen har såpass selvinnsikt at han ser de tydelige svakhetene i filmen. Men jeg synes allikevel det er rart at det ble laget et så dårlig stykke film når to såpass dyktige menn som George Lucas og Steven Spielberg samarbeidet. Men som du sier har han vel lært av feilene sine, og det lover jo absolutt godt for kommende film.

Jeg synes heller ikke det er noen kjempeskuffelse at Connery ikke vil komme tilbake i filmen. Han gjorde forsåvidt en god figur i treern, men når jeg ser filmen klarer jeg allikevel aldri å fri meg fra følelsen av at det er noe underlig malplassert ved ham i det universet. Det virker heller ikke troverdig at han er så nerdete og så lite kapabel i actionscenene som det han fremstår i Last Crusade.

Godt mulig jeg bare har sett ham så ofte som Bond at jeg har vansker for å forestille meg ham som noen annen karakter, for selve prestasjonen var det jo ikke noe i veien med.

Lenke til kommentar
Spielberg ble jo motivert til å lage treeren for å rette opp etter toeren, så er ikke særlig redd for at han begår den tabben igjen. :)

The Last Crusade er faktisk grunnen til at jeg har trua på denne 4'eren. Der viste man at man fortsatt kunne levere varer av høy klasse selv etter et skikkelig bomskudd. Og jeg tror ikke Crystal Skull ville blitt lagd hvis ikke Spielberg og co. følte at de hadde noe som kunne matche gamle høyder.

Jeg synes heller ikke det er noen kjempeskuffelse at Connery ikke vil komme tilbake i filmen. Han gjorde forsåvidt en god figur i treern, men når jeg ser filmen klarer jeg allikevel aldri å fri meg fra følelsen av at det er noe underlig malplassert ved ham i det universet. Det virker heller ikke troverdig at han er så nerdete og så lite kapabel i actionscenene som det han fremstår i Last Crusade.

Her føler jeg det stikk motsatte. Connery er en av de store årsakene til at The Last Crusade er hva den er. Selve karakteren og Connery's samspill med Ford er såpass bra skrevet og spilt at det er en fryd å se på, og jeg hadde ingen problemer med å en tidligere James Bond spille en fomlete, gammel professor.

Men personlig har jeg ikke noe særlig imot at fyren ikke er med i Crystal Skull. Man kan fort tråkke feil og overbruke en karakter. Nå skal Indy slå seg løs på et nytt eventyr, og da bør han tross alt også møte nye folk.

Lenke til kommentar

Jeg storkoste meg nå med Indy 2 også jeg i ung alder, selv om den er mer slitsom å se nå i voksen alder grunnet sidekickene. Men fortsatt en god film i mine øyne, men langt fra like god som de to andre. Connery var utrolig bra i treeren, men jeg kommer vel egentlig ikke til å savne han for mye i denne her da det hadde vært litt kjipt med kun en liten rolle for han. Det som blir spennende blir jo om Shia faller i smak eller ikke i sin rolle. :)

Lenke til kommentar

The Temple of Doom er i mine øyne utrolig middelmådig. Sidekicksa, som gir filmen et masete og barnslig preg, har jo blitt nevnt nok ganger i årenes løp. Men det er så mye mer som også føles som en nedtur fra orginalen. Historien er ikke like engasjerende, skurkene er langt blekere, filmen fokuserer nesten kun på den indiske settingen osv..

Heldigvis rettet 3'ern opp mye og har gitt meg håp om to morsomme timer i kinosetet nå i mai.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
The Temple of Doom er i mine øyne utrolig middelmådig. Sidekicksa, som gir filmen et masete og barnslig preg, har jo blitt nevnt nok ganger i årenes løp. Men det er så mye mer som også føles som en nedtur fra orginalen. Historien er ikke like engasjerende, skurkene er langt blekere, filmen fokuserer nesten kun på den indiske settingen osv..

Heldigvis rettet 3'ern opp mye og har gitt meg håp om to morsomme timer i kinosetet nå i mai.

Har kun fullført toeren en gang. Den er ganske skrot, men fireren får meg kanskje på kino for første gang på fire år.

Lenke til kommentar
Jeg tror at ingen på nåværende tidspunkt tørr kritiserec filmen..

Kanskje ikke så rart. Pressevisningene, selv den norske som finner sted i dag, kjører et sikkerhetsopplegg som får et "maximum security"-fengsel til å blekne. Morsomt å sitte og gjøre notater med en vakt som kikker deg over skulderen med nattkikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...