Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er badstu bra?

Mrpusten

Anbefalte innlegg

Hei å hå.

Jeg lurer på en ting. Er det sunt for kropp og sjel å ta badstu?

Jeg hører mange som sier at det er bra og mange som sier det ikke er fullt så bra.

Noen av dere der ute som vet? Av erfaring eller ren vitenskap :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er vell som med alt det andre, alt med måte :)

8107694[/snapback]

Jepp, bare man husker å drikke nok, og ikke sitter for lenge om gangen, skal det hvertfall ikke være skadelig. Hvor positiv effekt det har vet jeg ikke, men det er absolutt sunt å få svettet fra seg en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så alt for mye om det, men en åpner porene, huden kvitter seg med avfallsstoffer, og blir frisk og glatt. En annen ting er at om du har en iskulp, og bytter mellom å sitte i badstu og hoppe i kulpen en del ganger pr. dag, så går en ned i vekt på 1-2-3.

Lenke til kommentar

Jeg tar badstu ganske ofte, og er blitt smått avhengig. Det eneste problemet er at det ikke gjør underverker for sædkvaliteten, men det er bare å holde seg unna en stund i forveien hvis man skulle ha lyst til å formere seg.

På den annen side er det bra for huden, det sies at det kan øke forbrenningen ganske kraftig, og immunforsvaret elsker det. Bakterier setter derimot ikke særlig pris på høye temperaturer, og hvis du veksler mellom badstu og kalddusj, tar du nok knekken på det meste som måtte eksistere av uhumskheter.

EDIT: En annen liten ulempe er at svettekjertlene blir generelt ivrige av å få kjørt seg i badstu noen ganger i uka.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

EDIT: En annen liten ulempe er at svettekjertlene blir generelt ivrige av å få kjørt seg i badstu noen ganger i uka.

8109977[/snapback]

D.V.S at du begynner å svette mer? hmm.. og øke forbrenningen? hvordan får du det til å gå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Har hørt at badstu hjelper mot kviser, noen som kan bekrefte dette?

8109938[/snapback]

Må vel være fordi porene åpnes og dritten som skal være inni kvisene renner ut istedenfor å legge seg i kviser. Men vet ikke. Ren gjetting ;)

Lenke til kommentar
Jeg tar badstu ganske ofte, og er blitt smått avhengig. Det eneste problemet er at det ikke gjør underverker for sædkvaliteten.

8109977[/snapback]

Er du sikker på at det skyldes badstuen? :p

Jaja, Jeg har en badstu som jeg sjelden bruker, men jeg tror jeg skal skjerpe meg og bruke den noen ganger i uken. Er jo ganske deilig.

Lenke til kommentar

Før når jeg trente aktivt svømming var jeg avhengig av å sitte i badstua etter treninga. Men jeg tror det hadde mer negativ effekt på meg, jeg ble av å til sittende der altfor lenge. Men jeg drakk plenty og var å tok kald dusj, sånn innimellom. Bare synd at det var gamle fete menn der, men bortsett fra det var det herlig! Tar meg badstu hver gang jeg har sjansen til det. Synes selv at vi skal ta å bygge badstu hjemme, ute eller inne.

Hanne:

Du kan jo sitte å tenke i badstua. Det er jo deilig å sitte alene å bare la tankene fly mens man svetter som en gris, noen ganger i uka :thumbup:

Lenke til kommentar
Hanne:

Du kan jo sitte å tenke i badstua. Det er jo deilig å sitte alene å bare la tankene fly mens man svetter som en gris, noen ganger i uka :thumbup:

8130802[/snapback]

Joda, kan jo det.

Men vil badstu-kald dusj-badstu-kald dusj osv gi noe av det samme virkningen som isbad-badstu?

Lenke til kommentar
Hanne:

8130802[/snapback]

Joda, kan jo det.

Men vil badstu-kald dusj-badstu-kald dusj osv gi noe av det samme virkningen som isbad-badstu?

8130838[/snapback]

Tror ikke det. isbad-badstu-isbad høres mer ekstremt ut, så kald dusj-badstu osvosv, vil sikkert ha noe av den samme effekten, bare mindre. Så kjør på uansett!

Lenke til kommentar

Hvilken del av "det sies at" er det dere ikke skjønner? Når jeg skriver eller sier noe på den måten betyr det at jeg ikke er helt sikker på, eller i hvilken grad, det stemmer. Du kan altså velge selv om du vil tro det eller ikke, og jeg sitter ikke igjen med noe som helst forklaringsproblem.

Når det er sagt sier det nesten seg selv. En god badstu-økt er en påkjenning for kroppen; hjertet jobber hardt, og hvis du supplerer med kalde dusjer eller dupper, skal jeg love deg at systemet har en stri tørn med å holde tempen stabil. Man merker at man er skikkelig sliten. Ergo har man forbrent noe, mye mer enn om man hadde sittet i ro et annet sted. Det jeg har hørt snakk om, er at det øker forbrenningen kraftig på sikt også, men jeg har altså ingen kilder å vise til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...