Gå til innhold

sensur av banning på forumet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Banning har alltid vært endel av språket siden allitd? og så lenge det ikke er ment i en seriøs upassende kontekst så er banning et sterkt medium som legger personlig styrke bak en mening så ja banning bør være lov ellers er det å utelukke individuell yttringsfrihet.

Lenke til kommentar

Banning er nok ein del av det muntlige språket, (som stadig forfell)

Men banning har aldri hatt ein naturleg plass i skriftspråket. Berre der muntlige fraser er blitt sitert.

Dessuten er banning ikkje akkurat høgverdig muntleg språk heller.

Så viss ein må skrive bann-ord i ein vanleg tekst, vil eg sei det tyder på svært lite ord-foråd (mi meining).

Unntak!!

Er ein skikkleg irritert er det lov å bruke det. Men ein bør unngå slike ord, da diskusjonen kan bli til ein tiss og bæsj diskusjon og flamming kan oppstå.

Dagens moralske

JanEirik

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Jankee77 på 2002-12-10 13:56 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Jankee77 på 2002-12-10 13:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-10 13:53, skrev Jankee77:

Banning er nok ein del av det muntlige språket, (som stadig forfell)

Men banning har aldri hatt ein naturleg plass i skriftspråket. Berre der muntlige fraser er blitt sitert.

Dessuten er banning ikkje akkurat høgverdig muntleg språk heller.

Så viss ein må skrive bann-ord i ein vanleg tekst, vil eg sei det tyder på svært lite ord-foråd (mi meining).

Unntak!!

Er ein skikkleg irritert er det lov å bruke det. Men ein bør unngå slike ord, da diskusjonen kan bli til ein tiss og bæsj diskusjon og flamming kan oppstå.

Dagens moralske

JanEirik

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Jankee77 på 2002-12-10 13:56 ]</font>

Om jeg skriver fa_en, helv_ete eller liknende har ingenting med et manglende ordforråd, men pga de ordene har en viss styrke bak seg. Dessuten hvor mange forstår ord som adekvat, intrikat osv som er vanlige norske ord?

Lenke til kommentar

Sensur av banneord er der fordi vi ønsker at så mange som mulig skal kunne bruke forumet. Det er ikke alle som liker å lese banning og sverting, av forskjellige årsaker.

Selv mener jeg at utstrakt bruk av banneord er et tegn på enten dårlig / mangelfullt ordforråd eller at personen har behov for å markere seg på en eller annen måte ved å bruke banning. I visse tilfeller aksepterer jeg banning dersom det kan få fram et poeng eller en person er sinna, lei seg eller har skadet seg.

Og dette kommer fra en innfødt nordlending.

Når det gjelder endringen av hvordan banning sensureres, er det meg som er "synderen". Jeg synes **** er en dårlig erstatning for et banneord - da er det MYE morsommere å legge til en humoristisk vending som ikke misforstås. Når du er skikkelig sinna fordi du plages, og så får se at det innlegget du formulerte på en særdeles vulgær måte blir omformet til noe med en del artige ord og vendinger - da kan det jo hende at sinnet renner av en? :smile:

For øvrig kan man godt gi uttrykk for sine følelser uten å banne - tegnet på et godt ordforråd er å uttrykke seg slik at ingen misforstår. Men tegnet på et særdeles godt ordforråd er å uttrykke seg i nyanserte og varierte vendinger, gjerne uten å benytte banning.

Den dummeste form for sensur må da vel være amerikanske TV-show? "YOU F_PIIIIIP S_PIIIP!!!"... Alle skjønner hva som blir sagt allikevel! Men så er nå amerikanere utrolig dobbeltmoralske...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...