Gå til innhold

Noen eksistensielle spørsmål om Moseboken.

Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Denne falt meg virkelig i smak:

Har du som sagt noen beviser på at evolusjons teorien aldri fant sted, som du nevner i første post?

Dersom du tror på bibelen, og at jorden er bare 6000 år gammel, så hva mener du om følgende:

Dinosaurer. Når levde de da?

* Hver gang jeg brenner en okse som et offer vet jeg at dette gir en duft som behager Herren (3.Mosebok 1:9) Problemet er naboene.

* Jeg ønsker å selge min datter som slave (2. Mosebok 21:7) Med det prisnivået vi har i dag, hva mener du er en rett pris?

* I 3. Mosebok 24:44 står det klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt fra et naboland. En venn av meg sier at dette gjelder bare for meksikanere, og ikke kanadiere. Her trenger jeg hjelp. Kan jeg eie kanadiere?

* Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35:2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

* En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11:10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig. Hvem har rett?

* I 3.Mosebok 21:20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg må innrømme at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt, eller kan vi operere med litt slingringsmonn her?

* De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd ifølge 3. Mosebok 19:27. Hvordan bør de straffes?

* Jeg har lest i 3.Mosebok 11:7-8 at jeg ikke må røre noen rester av en død gris fordi det gjør meg uren. Kan jeg allikevel spille amerikansk fotball dersom jeg har hansker på?

* Min onkel har en gård. Han synder mot 3.Mosebok 19:19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre fordi hun går med klær som er lagd av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen bare for å steine dem (3.Mosebok 24:10-16)? Er det ikke like lett å brenne de til døde i et familieselskap slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3.Mosebok 20:14)?

Gamle stener som er datert tilbake ved hjelp av avansert teknologi (noen som vet hvordan?)

Ser du noe som er litt merkelig her, eller mener du at det er rett?

Mener du seriøst at Jomfru Maria ble gravid uten en mann? At det bare skjedde?

At Adam og Eva er de første menneskene på jorden? Tror du ikke innavl ville tatt knekken på oss ganske fort dersom alt startet med de to?

Tråden heter til overmål: Ateistar: kom å slakt meg! ... :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Stemmer nok det, Darx. Jeg kan jo klarifisere litt:

Vi kan grovt dele inn i fem ulike bibelsyn: Radikalt, rasjonelt, liberalt, konservativt og biblistisk/fundamentalistisk.

Radikalt:

Bibelen er menneskeord, og ikke Guds ord. Bibelen har ingenting å gjøre med noen som helst guddom.

Rasjonelt:

Kun det rasjonelle, altså det som stemmer med fornuften, er sant. Ergo kan man ikke tro på det sentrale i kristendommen - at Gud faktisk ble menneske i Jesus, og at Jesus døde for menneskene og stod opp fra de døde. Kristendommen er altså dau, as far as they're concerned.

Liberalt:

Dette er et av de to synene som faller i kategorien klassisk kirkelig syn. Her skiller man mellom sentrum og periferi i Bibelen - sentrum er beretningen om Jesus og at han er Frelseren, mens resten (f. eks. skapelsen) er periferi. Bibelen er ikke ment som å være en lærebok i historie, geografi eller naturfag. Vi kan fint se bort ifra periferien og fremdeles sitte igjen med ekte kristendom. Tenk dere en sirkel som man fint kan kutte litt av kantene på.

Konservativt:

Dette er det andre klassiske kirkelige synet. Her skiller man også mellom sentrum og periferi, men man mener at alt i Bibelen kan spores inn til sentrum, altså Jesus. Man kan derfor ikke bare se bort ifra noe som står der, selv om det er åpent for tolkning. Tenk dere en sirkel hvor man ikke skjærer vekk noe, men tegner sirkelsektorer.

Biblistisk/fundamentalistisk:

Alt som står i Bibelen er 100 % korrekt, og Bibelen er derfor ufeilbarlig på alle punkter.

------------

De fleste kristne hører til det klassisk kirkelige synet, altså liberalt eller konservativt. Begge disse to åpner i ulik grad for tolkning. Hvorvidt skapelsen faktisk skjedde slik som det står beskrevet i syvdagersfortellingen er egentlig uvesentlig; det kan fint være et bilde på Kjempesmellet og evolusjonen. Jeg er kristen, men jeg har ingen betenkeligheter med å tro at det faktisk har skjedd en evolusjon slik forskere mener. Forskjellen på meg og dem er at jeg tror Gud har hatt en finger med i spillet.

Jeg har matte, fysikk og kjemi nå (3. klasse videregående), og jo mer jeg lærer; jo mer jeg finner ut hvor komplekst alt er; jo mer jeg innser at vi tenkende, levende mennesker faktisk er bygget opp av døde, ikke-levende, ikke-tenkende byggesteiner, desto mer tror jeg at det er nødt til å finnes en eller annen form for skaper.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Mener du seriøst at Jomfru Maria ble gravid uten en mann? At det bare skjedde?

HAHA. Det var jo et skalkesjul for Maria. Hun hadde sikkert vært på noen andre.

Dessuten (viss noen skal si: "jammen jomruhinna" so read this) jomfruhinna kan være borte på damer, selv om de er jomfru.

Feks idrett kan åpne den, eller de fødes uten hinnen.

Lenke til kommentar
Det står at Adam og Eva var de to første menneskene på jorden, ikke de to eneste.

8107860[/snapback]

Men hvor kom de andre ifra? Satte Eva seg til å ta en crap etter å ha spist det giftige eplet. "Nei faen Adam, kom over her å se da!".

8229764[/snapback]

*Det* var et gullkorn! :!:

Lenke til kommentar

Meget bra Nordoelum! :lol:

Men synes sitatene til trådstarter her også var veldig veldig bra jeg da! Skulle gjerne ha likt å lest gjennom det originale tråden! Er en del som har skjedd i religion-delen av forumet i det siste. Selv browser jeg meg aldri dit ettersom det alltid virker så tørt.

Lenke til kommentar
Det står at Adam og Eva var de to første menneskene på jorden, ikke de to eneste.

8107860[/snapback]

Adam og Evas sønner reiste til østen for å skaffe koner!

( Hadde ikke Adam og Eva måtte blitt brent hvis vi skal følge dise lovene? ( forutsatt att noen sønner ikke hadde reist østover da...)) :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Faktisk er alle som er på nettet syndere.. Bare les Sal.106,17.

http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book=PS...er=106&verse=17

Der står det:

"Da åpnet jorden seg, slukte Datan og skjulte Abirams flokk." :p

Pcen er en maskin fra helvete dere :)

Og til den litt mer serriøse siden; Datan reffereres til som en person i dette verset. Men u.pastoren i menigheten jeg er i, elsker å refferere til dette verset hver gang vi skal ha lan på kirken. (Men med ironi og humor da selvfølgelig).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Og til den litt mer serriøse siden; Datan reffereres til som en person i dette verset. Men u.pastoren i menigheten jeg er i, elsker å refferere til dette verset hver gang vi skal ha lan på kirken. (Men med ironi og humor da selvfølgelig).

8402592[/snapback]

Har dere lan i kirken? Det har jeg aldri hørt om før... Interessant.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...