Gå til innhold

Har norske kvinner fått sin frihet?

Anbefalte innlegg

«Det er gir meg en kvalmende følelse å se hvordan norske feminister demonstrerer for å få flere kvinner inn i styrerommene, mens innvandrerkvinner mangler de mest grunnleggende rettighetene.»

[...]

«Poenget mitt er at dagens feminister er ensporet og har ikke innsett at den norske kvinnekampen er over. Jeg ble ikke valgt som formann i FrP fordi partiet kvoterer kvinner eller har vedtatte strategier om kvinnerepresentasjon»

[...]

«Når det kommer til deres ikke-vestlige medsøsteres rettigheter og vilkår i samfunnet svikter de totalt. Er det fordi det ikke er like mye penger å makt å oppnå i å kjempe deres sak? Er de mer opptatt av innvandrerstemmer de muligens kan tape? Eller er det rett og slett den politiske korrekthets grep de sitter fast i?»

Sterke ord fra en sterk kvinne. Hva mener folket? Er det fortsatt langt å gå for norske kvinners posisjon i samfunnet, eller har den norske kvinnen fått sin frihet?

http://www.aftenposten.no/debatt/article1678662.ece

Jeg ber de som deltar i meningsutvekslingen holde en høflig og saklig tone.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verken kvinner eller menn vil "få sin frihet" før man lever i et fritt samfunn. Det gjør man ikke i dag, enn hvordan man vrir og vender på det.

8107864[/snapback]

Spørs om ikke det er forskjellige tolkninger av hva man mener med et "fritt samfunn" her. Jeg tolker ihvertfall vårt samfunn her i Norge som fritt i denne sammenhengen som denne tråden er lagt opp til.

Lenke til kommentar

Likestilling er bare tull og vi kommer aldri til å ha likestilling. Å hevde å ønske likestilling er egentlig å nekte både menn og kvinner å være dem de er. Det er beviselig og dyptgående forskjeller på menn og kvinner. Jeg synes ikke vi skal kvotere 50% kvinner i styrer og militæret og 50% menn i barnehager og som sykesøstre. Folk må få lov å velge selv. Og vi må godta at vi er grunnleggende forskjellige.

Det vi derimot skal ha er likeverd. Og i Norge synes jeg vi har kommet såpass langt at vi ikke trenger noen kvinnedag. Faktisk synes jeg kvinner har langt flere rettigheter enn menn, både sosialt, familiært, juridisk osv.

Derfor synes jeg vi fra nå av burde bruke kvinnedagen i norge til å fokusere på kvinner i landet som faktisk er undertrykket. Nemlig kvinner i ekstreme kristne og muslimske religiøse grupperinger.

Lenke til kommentar
Ja jeg er stort sett enig med henne i dette, inntreden i styrer bør gå ut fra kvalifikasjoner og ikke kvotering.

8107738[/snapback]

Men hvis det er slik at inntreden i styrer går etter kvalifikasjoner - hvorfor er det ikke flere kvinner der da? Det er ingenting som tilsier at de er dårligere enn gutta.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at kjønnene må ha like rettigheter, med et er viktig å huske på at kjønnene er forskjellige, noe de alltid vil være. I mine øyne er dagens norske kvinnekamp er en eneste stor vits - kjønnene er allerede altfor likestilt.

Jeg mener også at kvinnedagen er en svært diskriminerende dag. Det er en dag for kvinnen, men har vi en dag for mannen? Kanskje det er på tide med en skikkelig mannekamp?

Hilsen en som vurderer å melde seg inn i Mannegruppa Jottar.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Grunnen til at så få kvinner er i styrene er vell i hovedsak at det er få kvalifiserte kvinner i forhold til menn. Men det jevner seg vell ut ettersom nå ser ut til å ta høyere utdanning enn menn. Tåpelig å kvotere inn folk steder de ikke hører hjemme

Lenke til kommentar

Idag fikk jeg Tekna-bladet (fra fagforeningen for ingeniører og naturvitere). Der så man på hvor mye de kvinnelige medlemmene tjener i forhold til mennene, justert for arbeidsmengde:

Offentlig: Litt over 100%

Statlig: 99.5%

Petroleum: 98%

Privat: 96%

Det hevdes videre at forskjellene har økt siden 2000.

Det generelle lønnsnivået til kvinner er 85% av mannens. Men dette er tydeligvis fordi kvinner velger lavtlønnsyrker (eller omvendt), og ofte jobber deltid. Jeg ser ikke hvordan man kan endre denne trenden uten å innføre rendyrket kommunisme. (Hadde ikke gjort meg noe, men Kari - og særlig Ola - anno 2007 er neppe for det.) Når menn får tatt ut mer fødselspermisjon nærmer vi oss virkelig mål.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Det generelle lønnsnivået til kvinner er 85% av mannens. Men dette er tydeligvis fordi kvinner velger lavtlønnsyrker (eller omvendt), og ofte jobber deltid. Jeg ser ikke hvordan man kan endre denne trenden uten å innføre rendyrket kommunisme

Bingo. Kvinner er også generelt sykere og har fler sykedager, til tross for at menn er tykkere og har dårligere helse. Med andre ord er det kulturelt og personlig betinget hvorfor kvinner tjener dårligere enn menn. Det er ingenting de ikke kan rette opp selv... om menn kollektivt la seg ned i morgen og alle sammen ropte at de ikke kunne jobbe mer tviler jeg på at de ville gitt oss lik lønn og rettigheter :!:

Lenke til kommentar
Norsk kvinnekamp er bare kvalmt. At noen kan stå og forsvare diskriminering gir meg en følelse av avsky.

8106499[/snapback]

Jeg er enig. Den norske kvinnekampen har faktisk vendt seg til et poeng hvor menn blir diskriminert.

Fjernet de mest usaklige i denne, men den har noen gode poeng:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hvis en kvinne ser en naken mann i et vindu - er han en blotter

Hvis en mann ser en naken kvinne i et vindu - er han en kikker

Hvis du plasserer kvinnen i ditt liv på en pidestall og vil hun skal slippe rotteracet som arbeidsmarkedet er - så er du en mannssjåvenist.

Hvis du velger å være hjemme for å gjøre husarbeidet - så er du en dott!

Hvis hun har en kjedelig og underbetalt jobb, blir hun utnyttet og diskriminert

Hvis du har en kjedelig underbetalt jobb, så må du bare se til å få ræva i gir og skaffe deg en ny og bedre en

Hvis du blir forfremmet, foran en kvinne - kalles det favorisering

Hvis hun blir forfremmet, foran deg - kalles det likestilling

Hvis du nevner hvor flotte jentene på jobben er - er det sexpress

Hvis du ikke sier noe blir du beskyldt for ikke å vite å sette pris på kvinner

Hvis du tar en beslutning uten å rådføre deg med henne - er du en sjåvenist

Hvis hun tar en beslutning uten å rådføre seg med deg - er hun en selvstending kvinne

Hvis du ber henne gjøre noe hun ikke liker - kan du virke dominerende

Hvis hun ber deg gjøre noe du ikke liker - kalles det en tjeneste

Hvis du vet å verdsette kvinnelige former og frekt undertøy, så er du pervers

Hvis du ikke gjør det, så er du ufølsom for hennes behov

Hvis du liker at kvinner barberer leggene og holder seg i form, så er du en mannsgris.

Hvis du ikke liker det - er du uromantisk

Hvis du kjøper blomster til henne - så er du ute etter noe

Hvis du ikke gjør det, så er du ikke istand til å vise omtanke

Hvis hun har "vondt i hodet" - så er hun trøtt

Hvis du har det, så elsker du henne ikke lenger

Hvis du stadig forsøker få henne i seng, er du syklig opptatt av sex

Hvis du IKKE prøver deg hele tiden, ja så må du ha en på si

Teh truth. :ph34r:

Lenke til kommentar
Norsk kvinnekamp er bare kvalmt. At noen kan stå og forsvare diskriminering gir meg en følelse av avsky.

8106499[/snapback]

Jeg er enig. Den norske kvinnekampen har faktisk vendt seg til et poeng hvor menn blir diskriminert.

Fjernet de mest usaklige i denne, men den har noen gode poeng:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hvis en kvinne ser en naken mann i et vindu - er han en blotter

Hvis en mann ser en naken kvinne i et vindu - er han en kikker

Hvis du plasserer kvinnen i ditt liv på en pidestall og vil hun skal slippe rotteracet som arbeidsmarkedet er - så er du en mannssjåvenist.

Hvis du velger å være hjemme for å gjøre husarbeidet - så er du en dott!

Hvis hun har en kjedelig og underbetalt jobb, blir hun utnyttet og diskriminert

Hvis du har en kjedelig underbetalt jobb, så må du bare se til å få ræva i gir og skaffe deg en ny og bedre en

Hvis du blir forfremmet, foran en kvinne - kalles det favorisering

Hvis hun blir forfremmet, foran deg - kalles det likestilling

Hvis du nevner hvor flotte jentene på jobben er - er det sexpress

Hvis du ikke sier noe blir du beskyldt for ikke å vite å sette pris på kvinner

Hvis du tar en beslutning uten å rådføre deg med henne - er du en sjåvenist

Hvis hun tar en beslutning uten å rådføre seg med deg - er hun en selvstending kvinne

Hvis du ber henne gjøre noe hun ikke liker - kan du virke dominerende

Hvis hun ber deg gjøre noe du ikke liker - kalles det en tjeneste

Hvis du vet å verdsette kvinnelige former og frekt undertøy, så er du pervers

Hvis du ikke gjør det, så er du ufølsom for hennes behov

Hvis du liker at kvinner barberer leggene og holder seg i form, så er du en mannsgris.

Hvis du ikke liker det - er du uromantisk

Hvis du kjøper blomster til henne - så er du ute etter noe

Hvis du ikke gjør det, så er du ikke istand til å vise omtanke

Hvis hun har "vondt i hodet" - så er hun trøtt

Hvis du har det, så elsker du henne ikke lenger

Hvis du stadig forsøker få henne i seng, er du syklig opptatt av sex

Hvis du IKKE prøver deg hele tiden, ja så må du ha en på si

Teh truth. :ph34r:

8111141[/snapback]

Den har masse gode poeng, og jeg må si meg helt enig med dere begge. Legalisert diskriminering er den rette betegnelsen for denne såkalte likestillingen.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...