Gå til innhold

Hvorfor spiller man World of Warcraft?


Anbefalte innlegg

Jeg har selv spilt WoW i ca. ett år, men har nå hatt pause i over 6 mnd.

Skal nok kjøpe BC snart og få spilt litt igjen, men det er noe jeg lurer på:

 

Dere som spiller WoW... Hva er det som motiverer dere? Hvorfor spiller dere? Mange sier sikkert at de vil klare å komme lengre osv, men hva får man igjen for å ha klart den og den instance'n? Hva er det som får oss til å spille videre og videre? Hva er belønningen?

 

Vær snill å ikke start en flame-krig i denne tråden. Jeg er ikke ute etter å rakke ned på dere som spiller (jeg spiller selv :) ), men jeg lurer bare oppriktig på hva som er bakgrunnen, selve motivasjonen for å spille. Dette innlegget har INGENTING å gjøre med hvorvidt noen mener at det er bortkastet tid å spille WoW osv.

 

 

PS: Jeg vet at det finnes en egen WoW-kanal, men jeg håpet å få litt innspill fra folk som kanskje ikke spiller så veldig mye i tillegg til dere som spiller ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Interessant. Det var vel egentlig det jeg også tenkte.

 

Men ligger all statusen i utstyret og at man kan drepe flest mulig i PvP (eller komme lengst mulig i PvE for den saks skyld)? Eller kan man oppnå status ved å være for eksempel hyggelig, rik (på gold da ;) ), kunne mye om spillet, tilhøre et bra guild og så videre?

 

 

Takk for raske svar FleshEater! :thumbup:

 

Håper andre også føler at de har noe å komme med (kanskje litt tidlig på dagen fortsatt...)

 

Edit: Der kom en til ja :D

Endret av Perre
Lenke til kommentar

Har sluttet nå, men kan godt fortelle om da jeg var motivert, og hva som motiverte meg å spille priesten min.

 

Første gang vi raidet med guilden var for å ta onyxia, dette var noe av det beste som jeg har opplevd i wow. Vi øvde så sjukt lenge før alt satt, og jubelen på vt når han døde var stor.

 

Nå fikk guilden og jeg smaken på raiding og vi øvde hardt og trutt i MC, det var et slit, men det å være server first på bosser var tingen. En etter en boss gikk ned, og jubelen ble større og større. Etter rag så ble det en del farming i MC mens vi ventet på at BWL skulle komme. Greatet i MC var genialt bra, så vi raidet gjerne instancen så mye vi kunne.

 

Når BWL kom slet vi veldig med razorgore, men etter et par uker ble vi server first, og da klarte resten av guildene på serveren han også. Resten av bossene gikk greit ned, og vi downet BWL. Det ble en del farming, men gearet var jo fint.

 

Det tok så forbanna lang tid før en ny instance skulle komme at det ble bare hjernedød farming av DKP fordi vi kunne ikke gå glipp av raids selv om vi ikke trengte noe. Oppmøtet ble mindre fordi folk hadde fått alt gearet de trengte, og folk startet å pvpe.

 

AQ kom og instancen var alt for kort, samt at jeg og en del andre startet å se at gearet bare var helt "OK". Siden ingen fikk ned C'thun så ble det bare drittclearing i AQ fordi enkelte trengte gear. Patchen kom og vi drepte C'thun, men inflasjon kom seg i dkp-systemet da det ble gitt så pokkers så mye dkp i enkelte raids.

 

Naxx kom snart og BC kom snart, BC hadde imba gear som man skaffe lett, og Naxx var visst umulig med samme kvalitet av gear. Tier 95.13(..) kom i Naxx og det var så mye raiding uten belønning at det var til å bli lei av. Noen andre av oss innså hvor mye slit raiding er, og siden jeg ikke likte pvping (pve priest) så solgte jeg accen for 4500 og kjøpte meg en Wii >.<

Lenke til kommentar

Men det var fortsatt viktig å få klart de sykeste bossene først på serveren. Dette fordi det gir mest status da? :)

 

Jeg har liksom lagt merke til at mye av tiltrekningsaspektet ved WoW er å ha bra utstyr, klart syke instance'er osv. slik at statusen fyker i været og man blir respektert av andre (spesielt noobs som ligger helt langflate av begeistring :D )

Lenke til kommentar

Før så spilte jeg wow ene og alene for loot og raiding. Måtte bare være med i toppen, og stadig var jeg sulten på å bli bedre å bedre.

Etter en stund kutta jeg ut raiding, og rerollet til en RP PVE server. Raidet litt der og men ble fort metta. For å være på toppen tar det veldig mye av tiden du har.

Nå er jeg en casual gamer som bare kosespiller.

 

Hva som motiverer meg til å spille mer i dag er RL venner som spiller på samme server. Dagen dem gir seg gjør jeg det samme.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd her, så er jo spillet det mest repeterende jeg har vært borti, i alle fall i nyere tid. Tror det er det sosiale som fenger og holder igjen mesteparten (når spillet egentlig ikke gir deg noe nytt og spennende lenger). Det blir jo til slutt et møtested, en arena hvor man kan både snakke og spille sammen.

Lenke til kommentar

Spør stort sett alle som er hekta på WoW, og de sier "Tall, tall, tall".

Du får høyere tall jo bedre gear. Du får mere HP og Mana når du leveler opp. Det er egentlig bare tall alt sammen. De som er hardcore driter i hvor pent det måtte se ut, bare tallene går opp og opp og opp.

 

En anmelder i PC Gamer UK sa det ganske bra. WoW-TBC er et av de vakreste og mest polerte MMORPG'ene som fins nå, men det la han knapt merke til i sidesynet sitt, for alt han så på var den røde linja i øvre venstre hjørne (som gikk nedover), og den blå linja (som sakte kravlet oppover).

 

For meg er ikke WoW noe fancy møtested heller, jeg spiller nesten utelukkende solo,

og stort sett for å komme meg til neste level/område i Outlands. Pluss jeg chatter med et par IRL-kompiser som er altfor høy lvl til å spille med meg.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke wow, men anarchy online, det er jo også et mmorpg og man blir fort avhengi(både jeg og mamma er vel til dels det. :whistle: ) Som nevnt er jo den sosiale biten der, har veldig mange diskusjoner som går på alt mulig i organisasjonen jeg er i.

 

Det at bedre utstyr og at man vet hvordan man skal spille(gjør det bra i pvp) gir jo så klart status. Det i seg selv føles jo godt og man har jo en plass å være der man kan snakke med folk som liker å gjøre det samme som deg.

 

At det kan blir litt repeterende er jo så. Man møter i hvert fall en del folk som har samme interesse som deg. At man gjør det bra og kanskje har en bedre status i spillet enn in real life spiller vel kanskje også en rolle. Vet ikke helt. Det er i hvert fall gøyere(synes jeg) å spille mmorpg i forhold til single player(med mindre man er på LAN) fordi man har en chat som inneholder en del folk med samme interesse som deg.

Lenke til kommentar

Man spiller egentlig ikke MMORPG fordi det er så fordømt morsomt (ikke etter 1,5-2 år med repetisjon av samme quester). Det er grenser for festlig det er å grinde seg gjennom f.eks. The Barrens med den 10. karakteren sin. Men man gjør det likevel. Jeg tror det er tallene som avgjør alt. Du sitter jo gjerne i 10 timer og syter "Ååå jeg er så pisslei denne plassen, dette spillet" men du spiller jo i de 10 timene fordet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Hvorfor spiller man spill?

Uh. Det er moro.

 

 

Serious business, amatørpsykologene. 8D

8106588[/snapback]

 

 

Ingen her prøver å være amatørpsykolog, men det må være en litt dypere grunn bak spillingen enn at det er moro. Folk klager stadig over at de er dritt lei grinding, men likevel gjør de det time etter time. Hvorfor? Fordi de vil oppnå noe med spillingen og da blir det for dumt å si at det kun er fordi det er moro.

 

Det har aldri skadet noen å ville forstå ting litt bedre. ;)

 

 

Edit: Helt korrekt Bitex

Endret av Perre
Lenke til kommentar

Da burde du heller stille spørsmålet "hva gjør World of Warcraft moro?"

 

Når du spør "hvorfor spiller man World of Warcraft", er jo svaret innlysende. Fordi man har lyst. Man har lyst fordi det er moro og man blir underholdt. Hvorfor er det moro?

 

Akkurat det orker jeg ikke skrive en avhandling om nå. For min del er det kombinasjonen av gameplay, folkene jeg spiller med, og det at rollespilling (og medfølgende karakterutvikling) er mye lettere når IC-kommunikasjon foregår med (avatarene til) levende folk.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Da jeg begynte å spille wow, var det for at jeg måtte jo bare teste det siden alle sa at det var så bra, og det hadde jo fått bra omtaler osv. Først da jeg spillte det var det bare morro å få nye ting, etterhvert ble det mere slik at jeg ville ha bedre gear trene pvp kjenne characteren min, for at man skal være sterk i pvp. Føler jo seg bra når man er lvl 70 og low lvls står og inspecter deg og /w =p

Spiller ikke nå lenger siden jeg plutselig bare ble lei av wow ^^

Lenke til kommentar
Da burde du heller stille spørsmålet "hva gjør World of Warcraft moro?"

 

Når du spør "hvorfor spiller man World of Warcraft", er jo svaret innlysende. Fordi man har lyst. Man har lyst fordi det er moro og man blir underholdt. Hvorfor er det moro?

 

 

 

Da hadde jeg begrenset svarene til kun de aspektene som gjør spillet moro. Jeg lurer på hvorfor folk er villige til å slite seg gjennom ting de selv føler er kjedelig. Hvorfor gidder man?

 

Den sosiale delen er helt klart viktig. Det mange WoW-mislikere (for å si det mildt) overser er at man ikke er den ensomme nerden som de skal ha det til når man spiller. Sansynligvis har man fått seg et nettverk som er mye mer internasjonalt og variert enn noe de er i nærheten av.

Lenke til kommentar

For meg er det ikke engang moro. Jeg vet faktisk ikke hvorfor jeg spiller flere timer om dagen. Jeg ler ikke, jeg har det ikke dødskult. Jeg bare spiller videre for å få høyere tall på statsene mine. Jeg har ikke noe stereotypisk internasjonalt nettverk i spillet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...