dieselbeast Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hei, leser flere steder at mengden luft motoren får er viktig ref k&n lav motsandsfilter. Jeg satt å tenkte på dette og lurte på om det ville ha noen virkning å montere en vifte inne i luftfilterboksen som suger/blåser luften videre? Tenkte først og fremst på en 12 V vifte av samme type som brukes i PC'er. Hva tror dere ? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Nei. Den vil bli en restriksjon i flowen. blir bare i veien Lenke til kommentar
dieselbeast Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Takker Da blir det nytt K&N-filter. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Japp, sånn for å illustrere problemet. Den mest bråkete 80mm papst-vifta de selger på komplett (32db) ligger på ca 3100rpm. En standard turbo (er jo ei vifte det og) ligger på ca 150.000rpm. Lenke til kommentar
b230ft Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 heh mange som har tenkt tanken din før, til og med noe japse greier som har laget "elektrisk turbo", som du setter på innsugsrøret. husker ikke hvem, men var noen som testa dette på rulle, og som sagt her, det endte med at de tapte effekt på det. tenk deg selv, la oss si 2liter motorvolum, 5.000 rpm, litt kjapp matte nå, så finner du ut hvor stor luftmengde som egentlig går igjennom motoren. har har du "vifta mi", sammenlignet med orginal 940 turbo kommer snart til salgs, så skrik ut om du fremdeles vil ha pustehjelp:p Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Tok nettop det regnestykket. 2 liter på 5500 rpm blir da 5500 liter i minuttet. Nå går det 1000 liter på en cm3 så vi ender opp med 5,5m3 pr. minutt som igjen blir 330m3 i timen. En 120mm delta klarer i hvertfall og følge etter på 14V. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Et problem med PC-vifter at de klarer ikke å lage trykk. Så snart det blir noe trykkøkning på utblåsningssiden, eller undertrykk på innsug, begrenses luftstrømmen veldig. Disse egner seg derfor svært dårlig til det formåled da. Endret 8. mars 2007 av jonepet Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Tok nettop det regnestykket.2 liter på 5500 rpm blir da 5500 liter i minuttet. Nå går det 1000 liter på en cm3 så vi ender opp med 5,5m3 pr. minutt som igjen blir 330m3 i timen. En 120mm delta klarer i hvertfall og følge etter på 14V. 8109353[/snapback] Det var da en grusomt effektiv motor... Ikke alle stemplene fylles med luft/bensin for hver runde. Dessuten klarer du aldri å fylle motoren/sylindrene 100%. I tillegg skal jo en liten del av dette være bensin *edit: greit at en slik pcvifte klarer å holde følge ved 14V, men problemet er at man har målt hvor mye luft en slik vifte klarer å flytte dersom den står i et åpent rom uten noen hinder for luftstrømmen. I en trang innsugskanal blir det helt annerledes Endret 8. mars 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hei, leser flere steder at mengden luft motoren får er viktig ref k&n lav motsandsfilter. Jeg satt å tenkte på dette og lurte på om det ville ha noen virkning å montere en vifte inne i luftfilterboksen som suger/blåser luften videre? Tenkte først og fremst på en 12 V vifte av samme type som brukes i PC'er. Hva tror dere ? 8105970[/snapback] Her har du skikkelig bra turbo mooohaahahahah http://www.streetdesign.no/?go=produkt&id=5973 Men vært moro å prøve da Lenke til kommentar
dieselbeast Skrevet 9. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2007 Ny problemstilling. Har kikket på K&N luftfilter. De har erstatningsfilter til 700 og kit til 1500. Orginalt så henter motoren luft fra foran i grillen, altså kald luft. Kit'et henter luft inne i motor rommet altså varm luft. Riktignok skal kit'et gi en lavere motstand, men vil dette være verd de ekstra 800 kronene når luften som hentes er varm? Eller er det like greit å bare kjøpe erstatningsfilteret ? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) De selger kit som fungerer utmerket på ebay for 300kr inkl frakt. Da får du et k&n filter, et todelt rør og koblinger/slanger som du trenger. Dette er da om du ikke forventer noen effektøkning men bare vil ha bedre lyd. Avhenger jo selvfølgelig av bilen, men sia du ikke har en turbomaskin så blir det vel heller lite du kan hente ut av bytte av filter uansett, sånn sett bort fra lyd da Endret 9. mars 2007 av JimL Lenke til kommentar
trra Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Tok nettop det regnestykket.2 liter på 5500 rpm blir da 5500 liter i minuttet. Nå går det 1000 liter på en cm3 så vi ender opp med 5,5m3 pr. minutt som igjen blir 330m3 i timen. En 120mm delta klarer i hvertfall og følge etter på 14V. 8109353[/snapback] Hjelper lite når vifta ikke lager noe som helst trykk, vifta vil ikke klare å presse mer luft inn i motoren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg hevdet vel heller ikke at den ville hjelpe så mye men noe bremsekloss blir den heller ikke. Den flytter jo faktisk mere luft en den elektriske turboen det ble linket til tidligere i tråden. Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Den flytter mer luft pr time I ET ÅPENT ROM UTEN HINDRINGER ja... Lenke til kommentar
JimL Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Jeg har faktisk sett scans av dynopapirer på at disse gir mindre effekt. Det var i en liten test av sånne "jallaprodukter". Skal se om jeg finner den igjen. http://www.streetdesign.no/?go=produkt&id=5973 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 bilde av disse elektriske "turboene" Lenke til kommentar
JimL Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Her har vi, dessverre nå blitt så gammel at bildene er fjerna. http://honda-tech.com/zerothread?id=257758 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå