Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc med spontane rebooter

Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

hei alle sammen.

Har nå nylig fått ett problem med pcn min

AMD X2 4600+ @ 2.4 ghz (stock skulle jeg tippe)

2048 MB RAM

GeForce 7900 GT(XFX 470M versjon)

MSI K9N PLatinum

Hiper Type-R 580W

Plextor 712 ett eller annet

400 gb 7200 hard disk. husker ikke merke.

Grunnen til at jeg skriver opp alt er for at dere hjelpsomme sjeler skal få ett inntrykk av strøm den trekker med mer.

EDIT: kjører forøvrig x64 vista ultimate og xp home i dual boot, skjer i begge tilfeller.

Nå, problemet, tam tam taaa:

Sliter med spontan avslutting av pcn. DVS jeg sitter inne i noe(har lagt meg merke til at det gjerne er når jeg spiller, med andre ord bruker pcn tungt). Frem til jeg tok alt fra hverandre og rengjorde det i går måtte jeg trekke ut ledningen på PSU, skru av bryteren(jada, i omvendt rekkefølge) og så sette inn ledningen igjen for å få den igang igjen.(EDIT2: Har fått igjen problemet med kabel inn og ut nå og.. :S ) I går tok jeg alt(ALT, skjermkort, minne, psu, cpu) fra hverandre(DVS, tok det ut av kabinett og rengjorde hver del, har ikke brutt forsegling på strømforsyning eller tatt av kjøler på skjermkortet) og rengjorde og satte det sammen igjen for å se om det hadde noe å si.

Det hadde det ikke, sliter også i dag med spontane reboots. Tok av sidedør til kabinettet og åpnet vinduet så det ble bikkjekaldt her, da virket det som det ble bedre, men i følge speedfan ligger kabinett temp på 28 grader, og cpu varierer fra 30 opp mot 40. Jeg mistenker psu eller hovedkort, men kan ikke skjønne hvorfor det er forskjell på om jeg spiller eller gjør oppgaver på pcn(rent bortsett fra strømtrekk selvfølgelig), for dette tilsier vel og ett varmeproblem?

Håper noen behjelpelige sjeler kan hjelpe meg med problemet mitt.

EDIT 3: Ser i speedfan at +12V ligger på 12.04 og noenganger nede på 11.99 i spilling, mot 12.41 når jeg ikke spiller. Er dette strømforsyningen som sier takk for seg? Ett gjennomtenkt svar fra noen hadde som sagt vært fint.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT 3: Ser i speedfan at +12V ligger på 12.04 og noenganger nede på 11.99 i spilling, mot 12.41 når jeg ikke spiller. Er dette strømforsyningen som sier takk for seg? Ett gjennomtenkt svar fra noen hadde som sagt vært fint.

8105290[/snapback]

Dette er ingenting unormalt. Spenningen kan variere +-5% uten problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

okei :) Kan du si noe om resten av problemet, har du noen erfaringer?? skal jeg anta hovedkort eller psu?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

og hva begrunner du det i? :)

EDIT: ikke det nei. Vel, la oss si det er hovedkortet da, hva har ført til at ett hovedkort som ble kjøpt i august i fjor streiker nå??

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Status: Oppdaget i stad at hverken Dual Core Center eller SpeedFan registrerte noen vifter som gikk rundt, dette selv om viftene gikk som bare pokker. Dette skjedde like før en ufrivillig avslutning av maskinen. Kan dette tyde på at hovedkortet er synderen, eller var det kanskje ett engangstilfelle? (Det vil jo kanskje forklare hva som skjer, regner med det er en nødstopp på viftestans eller no slikt?) Så ingen tegn på at det skjedde noe igjen like etterpå etter den andre stansen på 7 minutter. Noen som kan tyde noe som helst ut av det jeg skriver? :blush::blush:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+127836

Oppdatering på problemet: Ja jeg hadde ett strømforsyningsproblem. Har testet alt annet, sendte først hovedkortet inn til testing, der var det ingenting, så prøvde jeg minnet mitt i en annen pc, ingenting. Sendte deretter strømforsyningen inn, og har nå fått beskjed om at jeg får ny av komplett.no. :) KONGE! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+127836

Og problemet lever i beste velgående. Etter at jeg fikk den nye strømforsyningen av komplett har jeg fortsatt en pc som avslutter seg selv når den selv vil. Har nå funnet ett punkt som gir spontan avslutting. MSI Dual Core Center. Så fort jeg titter på noen innstillinger der inne så avslutter pcen.

kan dette tyde på feil på en sensor eller lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...