Gå til innhold

- Ingen grunn til å oppgradere

Anbefalte innlegg

Hardware som konsekvent kan ødelegges med software er vel strengt tatt ikke godt nok dimensjonert, men dette kan jo også ha vært et tilfeldig sammentreff. Hardware har alltid en viss risiko for å feile og den er selvfølgelig noe høyere under stress som for eksempel forårsaket av høye, men innenfor spec, temperaturer.

Å skylde på Vista eller noe som helst annet program blir skivebom. Selv et powervirus skal ikke ha mulighet til å ødelegge korrekt implementert hardware. En annen plassering av ansvarsforholdet blir helt urimelig.

8120296[/snapback]

Har du aldri sett programmer som du kan stille på alt fra kjernespenning til frekvenser på cpu, fsb, minne, gpu, gpu-minne eller justere viftefrekvenser, m.m. du?

Har man tilgang til å kjøre kommandoer gjennom HAL så kan man gjøre hva som helst via software...

Det er klart man kan ødelegge det meste via software. Dvs ihvertfall viss du kjører windows med administrator-rettigheter :p

8120329[/snapback]

Det har du helt rett i. Å ta knekken på f.eks skjermkort via programvare er jo svært enkelt. Bare å laste ned Rivatuner og overklokke skjermkortet ditt. Er du da litt ivrig på å knuse naboens score, så har du kanskje ødelagt skjermkortet ditt. Samme er det jo med øvrige strøminnstillinger gjort via programvare (windows-progz).

Men at Vista skulle ha noen slike innstillinger som XP ikke hadde, finner jeg merkelig. Faktisk skal jo støtten for bærbare være overlegen fra XP til Vista. Vista yter raskere og har gitt bedre tall i ytelsestester på spill enn XP. Da tenker jeg på nye spill og ikke nødvendigvis med DX10 skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hardware som konsekvent kan ødelegges med software er vel strengt tatt ikke godt nok dimensjonert, men dette kan jo også ha vært et tilfeldig sammentreff. Hardware har alltid en viss risiko for å feile og den er selvfølgelig noe høyere under stress som for eksempel forårsaket av høye, men innenfor spec, temperaturer.

Å skylde på Vista eller noe som helst annet program blir skivebom. Selv et powervirus skal ikke ha mulighet til å ødelegge korrekt implementert hardware. En annen plassering av ansvarsforholdet blir helt urimelig.

8120296[/snapback]

Har du aldri sett programmer som du kan stille på alt fra kjernespenning til frekvenser på cpu, fsb, minne, gpu, gpu-minne eller justere viftefrekvenser, m.m. du?

Har man tilgang til å kjøre kommandoer gjennom HAL så kan man gjøre hva som helst via software...

Det er klart man kan ødelegge det meste via software. Dvs ihvertfall viss du kjører windows med administrator-rettigheter :p

8120329[/snapback]

Det der blir liksom litt annen problemstilling, men klart om du kan sannsynliggjøre at Vista på eget initiativ stiller inn hardware til out of spec innstillinger så har du jo en bra story å gå til pressen med.

På den annen side så kan en jo diskutere om ikke dagens praksis med veldig frie innstillingsmuligheter av hardware er uhensiktsmessige for alle untatt en veldig snever gruppe som kanskje ikke har så mye kjøpekraft at det er verdt rissikoen.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg har ingen anelse om hvorfor det skjedde

Jeg vet bare at det er et problem med vista og at det ikke er bare jeg som har opplevd det. Jeg brukte de samme driverne på vista som med xp så det kan ikke være det heller, dessuten har jeg aldri overklokket det skjermkortet. - Så nei, det er ikke noe jeg har gjort heller. - Untatt å installere vista.

Jeg ser heller ikke noe poeng i å fortsette å diskutere med folk som tror de vet bedre enn meg hva jeg har gjort med skjermkortet mitt. Det er flere enn meg som har opplevd samme problem. Punktum.

Lenke til kommentar

Jeg vet bare at det er et problem med vista og at det ikke er bare jeg som har opplevd det. Jeg brukte de samme driverne på vista som med xp så det kan ikke være det heller, dessuten har jeg aldri overklokket det skjermkortet. - Så nei, det er ikke noe jeg har gjort heller. - Untatt å installere vista.

Jeg ser heller ikke noe poeng i å fortsette å diskutere med folk som tror de vet bedre enn meg hva jeg har gjort med skjermkortet mitt. Det er flere enn meg som har opplevd samme problem. Punktum.

8120453[/snapback]

Brukte du samme drivere som til XP? Det er jo forskjellige drivere til Vista og XP, og det er likt på nesten hele fjøla. Men som jeg har oppfattet problemet til Vista når det gjelder bærbare, så er ikke dette alle, men noen som har opplevd. Dog vil det nok havne i "sjelden" kategorien, men kanskje ikke noe å satse på å oppleve.

Det ville kanskje vært til hjelp om disse bærbare det gjelder, havner på en eller annen liste slik at man kan styre unna Vista til løsningen er å finne. Nå har jeg bare sett Vista på IBM maskiner, og det har ikke vært noe stress. Selv kjører jeg Vista på min stasjonære, og det har ikke vært noe problemer (gjelder ikke BETA1 og 2, RC1 og 2). Men såklart, ting har blitt bedre etterhvert som nye drivere har kommet frem.

Lenke til kommentar

8120453[/snapback]

Ingen har påstått at din beskrivelse av hva som er gjort er gal, eller påstått at du har gjort noe med skjermkortet ditt. Det er ikke vista sitt ansvar at din maskin ikke klarer å kjøre på full load, det er poenget. At vista skal ha klokket opp skjermkortet finner jeg ekstremt lite sannsynlig.

AtW

Lenke til kommentar

8120453[/snapback]

Jeg insinuerte ikke at du hadde gjort noe galt, bare at du konkluderte galt. Trenger ikke se på maskina for å trekke den slutningen.

Lenke til kommentar
Ingen har påstått at din beskrivelse av hva som er gjort er gal, eller påstått at du har gjort noe med skjermkortet ditt. Det er ikke vista sitt ansvar at din maskin ikke klarer å kjøre på full load, det er poenget. At vista skal ha klokket opp skjermkortet finner jeg ekstremt lite sannsynlig.

AtW

8120485[/snapback]

Har ikke du gjort det? Du tror jo du vet det nå igjen. Jeg kjørte aldri skjermkortet mitt på full load i vista. Jeg brukte vista til å surfe på nettet i 2 uker, så krasjet systemet... Load var ikke i nærheten av å være betydelig.

Nå gidder jeg ikke å kommentere akkurat det samme mer.

@Mr. Jensen, jeg konkluderte absolutt ikke galt. Det er hevet over enhver tvil at skjermkortet krasjet som en direkte følge av at jeg installerte vista.

Lenke til kommentar

AtW

8120485[/snapback]

Har ikke du gjort det? Du tror jo du vet det nå igjen. Jeg kjørte aldri skjermkortet mitt på full load i vista. Jeg brukte vista til å surfe på nettet i 2 uker, så krasjet systemet... Load var ikke i nærheten av å være betydelig.

Nå gidder jeg ikke å kommentere akkurat det samme mer.

@Mr. Jensen, jeg konkluderte absolutt ikke galt. Det er hevet over enhver tvil at skjermkortet krasjet som en direkte følge av at jeg installerte vista.

8120579[/snapback]

Mitt skjermkort stresser faktisk endel for å kjøre aero... Men dette er uansett irrelevant, hvordan skal Vista ha klart å ødelegge et kort om maskinen tåler at det går på full load? At det ikke er høy load bare styrker teorien om at det er en tilfeldighet, eller en feil i hardwaren et sted.

AtW

Lenke til kommentar

8120579[/snapback]

Det kan godt være mulig og jeg ser ikke bort fra at det enda til er sannsynlig, men det er fortsatt ikke Vista som er eier av feilen.

Lenke til kommentar
(...)At det ikke er høy load bare styrker teorien om at det er en tilfeldighet, eller en feil i hardwaren et sted.

AtW

8120591[/snapback]

Jaha, da håper jeg du kan gi meg en fyldig og god forklaring på hvorfor det styrker den teorien.

Det var et skjermkort som jeg hadde hatt i 1 1/2 år og aldri sett en artifact eller hatt noe problem med overhodet uansett hvor høye oppløsninger og effekter jeg brukte i XP eller hvor lenge jeg spilte med disse instillingene.

Hvis man har et defekt skjermkort pleier det da vanligvis å vise tegn til det før det krasjer helt.

Lenke til kommentar
(...)At det ikke er høy load bare styrker teorien om at det er en tilfeldighet, eller en feil i hardwaren et sted.

AtW

8120591[/snapback]

Jaha, da håper jeg du kan gi meg en fyldig og god forklaring på hvorfor det styrker den teorien.

Det var et skjermkort som jeg hadde hatt i 1 1/2 år og aldri sett en artifact eller hatt noe problem med overhodet uansett hvor høye oppløsninger og effekter jeg brukte i XP eller hvor lenge jeg spilte med disse instillingene.

Hvis man har et defekt skjermkort pleier det da vanligvis å vise tegn til det før det krasjer helt.

8120635[/snapback]

Om det ikke kjørte under høy load under vista, hva mener du vista skulle gjøre som ødelegger kortet? Det eneste jeg kan komme på er at kortet kjøres utenfor spec, noe jeg ikke finner spesielt sannsynlig.

AtW

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan komme på er at kortet kjøres utenfor spec, noe jeg ikke finner spesielt sannsynlig.

8120650[/snapback]

Hvorfor er det usannsynlig? Tvert imot, det ville isåfall føye seg pent inn i en stygg rekke av sleskete ting Microsoft har gjort opp gjennom årene. Jeg ville ikke være overrasket i det hele tatt om Vista (ihvertfall i alfa-/betaversjonene) viste seg å inneholde kode som tweaket maskinvaren. Det selskapet er troendes til å gjøre alt!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan komme på er at kortet kjøres utenfor spec, noe jeg ikke finner spesielt sannsynlig.

8120650[/snapback]

Hvorfor er det usannsynlig? Tvert imot, det ville isåfall føye seg pent inn i en stygg rekke av sleskete ting Microsoft har gjort opp gjennom årene. Jeg ville ikke være overrasket i det hele tatt om Vista (ihvertfall i alfa-/betaversjonene) viste seg å inneholde kode som tweaket maskinvaren. Det selskapet er troendes til å gjøre alt!

8120797[/snapback]

Riktignok har MS gjort mye dumt gjennom tidene, men å kjøre maskinvare utenfor spec? Hvorfor? Og det er grenser for hvor mye jeg kan avskrive på talentløshet...

AtW

Lenke til kommentar

AtW

8120591[/snapback]

8120635[/snapback]

Har hatt skjermkort som bare har tatt kvelden helt uten forvarsel, så det er ikke noe nytt, Jeg har nå kjørt Vista på en gammel bærbar som ikke er spes for Vista og det går helt fint det om Vista var årsaken som du sier,burde jo det samme skje her og da,men nei . :hmm:

Lenke til kommentar

AtW

8120591[/snapback]

8120635[/snapback]

Har hatt skjermkort som bare har tatt kvelden helt uten forvarsel, så det er ikke noe nytt, Jeg har nå kjørt Vista på en gammel bærbar som ikke er spes for Vista og det går helt fint det om Vista var årsaken som du sier,burde jo det samme skje her og da,men nei . :hmm:

8120904[/snapback]

At du kjører en bærbar med vista som ikke klikker viser vel egentlig ikke noe om vista kan være årsaken til at skjermkort blir ødelagt. Forøvrig kan Vista godt være årskaen som sådan, men skylda har de neppe.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

8120591[/snapback]

8120635[/snapback]

8120904[/snapback]

At du kjører en bærbar med vista som ikke klikker viser vel egentlig ikke noe om vista kan være årsaken til at skjermkort blir ødelagt. Forøvrig kan Vista godt være årskaen som sådan, men skylda har de neppe.

AtW

8121081[/snapback]

Slik jeg forstår dette så hevdes det at Vista er årsaken til dette.

Nå har jeg innstalert Vista på 11-12 maskinen deriblandt noen bærbare, alle disse kjører problemfritt. Om så vista var årsaken til at skjermkort tok kvelden så burde det vel være stor sannsynelighet for at det da skjedde her også :hmm:

Lenke til kommentar

AtW

8120591[/snapback]

8120635[/snapback]

8120904[/snapback]

AtW

8121081[/snapback]

Slik jeg forstår dette så hevdes det at Vista er årsaken til dette.

Nå har jeg innstalert Vista på 11-12 maskinen deriblandt noen bærbare, alle disse kjører problemfritt. Om så vista var årsaken til at skjermkort tok kvelden så burde det vel være stor sannsynelighet for at det da skjedde her også :hmm:

8121477[/snapback]

Spørs jo hvor stor sannsynligheten er for at Vista foårsaker noe sånt, en pilot kan godt være årsaken til en flystyrt, slev om jeg mange ganger har reist med fly som blir kjørt av piloter, og de ikke har styrtet.

Men uansett om vista skulle være årsaken, så tviler jeg på at vista har skylda.

AtW

Lenke til kommentar
Riktignok har MS gjort mye dumt gjennom tidene, men å kjøre maskinvare utenfor spec? Hvorfor?

8120826[/snapback]

Kanskje de fikk panikk da de oppdaget at Vista var tregere enn XP, og ville forsøke noen utveier i betaen. Det kan også ha vært feil i Vistas skjermkortdriver.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...