Gå til innhold

- Ingen grunn til å oppgradere

Anbefalte innlegg

Det er ikke bare driverne som er et stort problem med Vista. Selv om du installerer Vista på en bærbarpc som skulle vært Vista-ready, så kan du oppleve at Vista vil overopphete og i værste fall ødelegge hardwaren din.

Amerikanske forskere har vedtatt at du kommer til å sette hele kåken i fyr ved feil installasjon av Vista.

Endret av Adiabatisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Serveren min kjører XP fore øyeblikket, mulig det er problemet, på et eller annet vis burde det være mulig å få omtrent like god lesehastighet som disken klarer.

AtW

8109286[/snapback]

Det kan jo hende at Vista har noen tradeoff i stacken som gjør den tregere mot XP. Det kan være et valg de har gjort for å få bedre ytelse mot mer moderne nettverksstacker.

Hadde vært interessant å høre om problemet ble løst om du kjørte vista på begge.

Lenke til kommentar
Serveren min kjører XP fore øyeblikket, mulig det er problemet, på et eller annet vis burde det være mulig å få omtrent like god lesehastighet som disken klarer.

AtW

8109286[/snapback]

Det kan jo hende at Vista har noen tradeoff i stacken som gjør den tregere mot XP. Det kan være et valg de har gjort for å få bedre ytelse mot mer moderne nettverksstacker.

Hadde vært interessant å høre om problemet ble løst om du kjørte vista på begge.

8109422[/snapback]

Jeg skal prøve å huske å si ifra om jeg installerer vista på serveren (dog det frister ikke så veldig, mulig jeg venter til longhorn server kommer), har jo faktisk en ekstre business-serial liggende.

AtW

Lenke til kommentar
Mener bestemt at du sa du var BETA tester.

Det er mulig at dette kan være grunnen..

Ofte (så vidt meg bekjent...) så er det forandringer frå beta til det virkelige produkt.

Vista ser jo flott ut, men iogmed at min XP virker uten noe som helst problem ser eg ikkje behovet for å skifte enda.

GFX kort er X800SE og da  :p

8106881[/snapback]

Det var RC1 og det var ca én uke før de lanserte Vista til bedriftsmarkedet at dette skjedde. Så jeg tviler på at det som skapte mine problemer ble rettet før lanseringen.
Lenke til kommentar
Det er ikke bare driverne som er et stort problem med Vista. Selv om du installerer Vista på en bærbarpc som skulle vært Vista-ready, så kan du oppleve at Vista vil overopphete og i værste fall ødelegge hardwaren din.

Amerikanske forskere har vedtatt at du kommer til å sette hele kåken i fyr ved feil installasjon av Vista.

8109381[/snapback]

Tja det brenner ikke her :!:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det departementet godt når det gjelder Vista og Office, men å forby IE7 er jeg ikke ubetinget enig i og det er flere grunner til det. (Jeg bruker selv ikke IE, bare så det er sagt).

For det første er det vanskelig å la være å oppgradere fra IE6 til IE7 fordi det skjer automatisk gjennom Windows Update. Det var en periode man kunne utsette dette, men så vidt jeg vet har Microsoft sagt at nå må alle oppgradere. For det andre er det vel liten tvil om at IE7 er mye bedre enn sin forgjenger, bl.a. på kompatibilitet med nettstandarder.

Det blir et problem for en ansatt som får oppgradert PCen sin til IE7 automatisk, når arbeidsgiveren forbyr det. Da kan han/hun få advarsel og kanskje miste jobben.

Når det gjelder diskusjonen Vista/Linux forstår jeg en førstegangskjøper som velger Linux (eller Mac) fremfor en Vista-PC, og at de som har XP velger å ikke oppgradere til Vista. Som andre har nevnt tidligere her, er bare noen av problemene dårligere ytelse (enn XP f.eks.), voldsomt ressurskrevende, DRM og HDCP, og dyr pris. I tillegg kommer den ene skandalen etter den andre i Microsofts kjølvann. Imaget deres var dårlig fra før, men nå er det i ferd med å ødelegges fullstendig.

Linux "selger" seg selv i disse dager - på ren misnøye fra MS-kunder. Vista er den beste reklamen Linux kunne fått! :D

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Linux "selger" seg selv i disse dager - på ren misnøye fra MS-kunder. Vista er den beste reklamen Linux kunne fått! :D
Ja, det gjelder å fiske i rørt vann -- særlig når det biter godt også :-)

8112322[/snapback]

Godt poeng, for det må jo være opplagt at de som har problemer med Vista ville levd herrens glade dager fra første stund med Linux! ;)

Lenke til kommentar

Ikke glem at Linux ikke uten videre kan brukes av alle. Det er et hav av applikasjoner benyttet i bedrifter som ikke har støtte i Linux. Dessuten kan privatpersoner som vil spille noe annet enn kabal også bare glemme Linux. Linux er på ingen måte løsningen på alt her i verden, men et alternativ for noen grupper brukere.

Lenke til kommentar
Ikke glem at Linux ikke uten videre kan brukes av alle. Det er et hav av applikasjoner benyttet i bedrifter som ikke har støtte i Linux. Dessuten kan privatpersoner som vil spille noe annet enn kabal også bare glemme Linux. Linux er på ingen måte løsningen på alt her i verden, men et alternativ for noen grupper brukere.

8112963[/snapback]

Oppfatter at du ikke liker Linux Mozze, men du svartmaler ganske mye her. Det er klart det finnes mange flere spill enn kabal i Linux. Faktisk er det et ganske godt utvalg, men hvis du er en hardcore gamer så er hverken linux eller mac noe valg for deg ennå. - Dersom du av prinsipper vil at Linux skal bli en gaming-platform, så burde du nok skifte slik at du bidrar til at markedsandelene tipper riktig og flere spillprodusenter skal løfte blikket opp fra directx.

Og, jo Linux kan brukes av alle. Hvor vidt det fungerer bare sånn utenvidere eller om man må ta noen forhåndsregler, gjøre litt research og kanskje kjøpe inn litt hardware varierer.

Lenke til kommentar

Linux hadde vært helt topp det hadde World of Warcraft kjørt der! :) Faktisk finnes det jo en Macintosh klient for WoW så der er man reddet!

Hvis man dropper PC gaming helt og kjøper seg en XBox360 for pengene man kunne kjøpt seg et heftig skjermkort for så kan man også droppe hele Windows verden på PCen sin også faktisk!

Lenke til kommentar

8112963[/snapback]

Oppfatter at du ikke liker Linux Mozze, men du svartmaler ganske mye her. Det er klart det finnes mange flere spill enn kabal i Linux. Faktisk er det et ganske godt utvalg, men hvis du er en hardcore gamer så er hverken linux eller mac noe valg for deg ennå. - Dersom du av prinsipper vil at Linux skal bli en gaming-platform, så burde du nok skifte slik at du bidrar til at markedsandelene tipper riktig og flere spillprodusenter skal løfte blikket opp fra directx.

Og, jo Linux kan brukes av alle. Hvor vidt det fungerer bare sånn utenvidere eller om man må ta noen forhåndsregler, gjøre litt research og kanskje kjøpe inn litt hardware varierer.

8113001[/snapback]

Linux kan ikke brukes av alle. Jeg er avhengig av å kunne bruke mathcad, autocad, multisim og mathlab. Disse tviler jeg på kan brukes i Linux. ;)

Lenke til kommentar

Mulig jeg svartmaler, men jeg er litt lei av den høyreektreme fundamentalistmisjoneringen linuxleiren til enhver tid skal smøre inn i enhver diskusjon som MS-produkter. Jeg vil vel si linuxpatrioter svartmaler Windows i minst like stor grad ;) Ikke ta dette som et personlig angrep, det er min generelle oppfatning.

Jeg har en PC hjemme med Ubuntu på, utrolig nok. Skal ikke påstå jeg har brukt mye tid på den. Finner ikke helt behovet heller da jeg ikke gidder å ha et OS for 'jobb og surfing' og et for 'spill og underholdning'. Det er vel hevet over enhver tvil om at Windows per idag er en plattform som leder med flere hesterancher foran Linux når det gjelder utvalg av spill.

I jobbsammenheng bruker vi mye Solidworks, det krever så vidt meg bekjent W2000/XP osv. Lisenskostnadene er uansett ikke større en service/supportavtalene, skal vi bytte til Linux kommer opplæring av samtlige i tillegg.

Ingen tvil om at Linux har mye bra. Det kan helt sikkert dekke behovet til langt flere enn man vil tro. Problemet er at det finnes per idag et virvar av distroer, det selges knapt pc'r med Linux og det er ikke noe supportsystem for privatpersoner som funker. Man kan lete i forumer osv, men da er man allerede godt over middles avansert bruker. Linux har et smalt nedslagsfelt, det til tross for at det faktisk har bredde hvis man kikker litt nøyere på det.

Mye vondt kan sies om MS forretningsmodell og metoder, men Linux blir 'underdogen' så lenge de ikke klarer å samle seg om en strategi. MS har i alle fall en strategi som har vist seg å funke. Så lenge det ikke er finansielle motiver og en sterk aktør bak, vil Linux måtte finne seg i å være lillebror i lang tid fremover. Det er ikke komersielt nok til at massene vil ta i det.

Jeg skal i alle fall ta imot Linux med åpne armer den dagen en velfungerende distro med 'mediasenter' slippes til PS3, så jeg er ikke helt avvisende. Hvert sitt bruk.

Lenke til kommentar
Linux kan ikke brukes av alle. Jeg er avhengig av å kunne bruke mathcad, autocad, multisim og mathlab. Disse tviler jeg på kan brukes i Linux.  ;)

8113171[/snapback]

Du kan stryke MATLAB fra lista. Det finner du selvfølgelig til Linux. Ellers finner man som regel erstatninger til slike programmer, som for eksempel til AutoCAD.

Edit: Tillegg

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Linux hadde vært helt topp det hadde World of Warcraft kjørt der! :)
Til informasjon så ser man at ifølge Wine sin AppDB så er WoW plassert på Gull-lista, så det bør da være spillbart. (Wine er et Windows-kompatibilitetslag for bl.a. GNU/Linux som muliggjør kjøring av enkelte spill/programmer for Windows på GNU/Linux).

Jeg vet at dette ikke er 100% on-topic, men jeg tenkte det kunne være informativt når det først ble nevnt her:

Linux kan ikke brukes av alle. Jeg er avhengig av å kunne bruke mathcad, autocad, multisim og mathlab. Disse tviler jeg på kan brukes i Linux.  ;)

Du kan stryke MATLAB fra lista. Det finner du selvfølgelig til Linux.

Et artig poeng her er at MATLAB (Matrix Laboratory) opprinnelig ble laget for universitetsmiljøenes UNIX (utviklet på 70-tallet hovedsaklig i FORTRAN, omskrevet i 1984 til C), dvs før MS Windows i det hele tatt fantes ;-)

Jeg er ikke helt dus med de andre programmene du nevner, men hvis du leter etter alternativer vil kanskje Maple kunne erstatte MathCAD. Multisim -> KTechLab (fortsatt beta) ? AutoCAD -> QCad (hvis 2D)? Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er fullgode løsninger, men hvis du reellt er interessert i å bytte OS går det an å undersøke kvaliteten på disse (og evt. andre som finnes) programmene selv. Poenget mitt er egentlig: ikke konkluder med at alt er dødfødt uten å sjekke først :-)

Edit: Jeg anser det som klokt av amerikanske DoT å ikke rushe med oppgraderinger av Windows og Office. Foreløpig koster det (som i ulemper, ikke direkte lisenspris alene) mer enn det smaker. IE7 riktignok ville jeg nok faset inn.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Linux hadde vært helt topp det hadde World of Warcraft kjørt der! :)
Til informasjon så ser man at ifølge Wine sin AppDB så er WoW plassert på Gull-lista, så det bør da være spillbart. (Wine er et Windows-kompatibilitetslag for bl.a. GNU/Linux som muliggjør kjøring av enkelte spill/programmer for Windows på GNU/Linux).

Jeg vet at dette ikke er 100% on-topic, men jeg tenkte det kunne være informativt når det først ble nevnt her:

Du kan stryke MATLAB fra lista. Det finner du selvfølgelig til Linux.

Et artig poeng her er at MATLAB (Matrix Laboratory) opprinnelig ble laget for universitetsmiljøenes UNIX (utviklet på 70-tallet hovedsaklig i FORTRAN, omskrevet i 1984 til C), dvs før MS Windows i det hele tatt fantes ;-)

Jeg er ikke helt dus med de andre programmene du nevner, men hvis du leter etter alternativer vil kanskje Maple kunne erstatte MathCAD. Multisim -> KTechLab (fortsatt beta) ? AutoCAD -> QCad (hvis 2D)? Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er fullgode løsninger, men hvis du reellt er interessert i å bytte OS går det an å undersøke kvaliteten på disse (og evt. andre som finnes) programmene selv. Poenget mitt er egentlig: ikke konkluder med at alt er dødfødt uten å sjekke først :-)

Edit: Jeg anser det som klokt av amerikanske DoT å ikke rushe med oppgraderinger av Windows og Office. Foreløpig koster det (som i ulemper, ikke direkte lisenspris alene) mer enn det smaker. IE7 riktignok ville jeg nok faset inn.

8114136[/snapback]

Jeg har ikke satt meg inn i det nei, og vet du hva grunnen er? Jo, om jeg bruker masse tid på å lære meg disse linuxprogrammene så er det bortkaset? Hvorfor? Jo, i bedriftene bruker de Windows, Windows og atter Windows. Med autocad+++

Ergo, når jeg skal bruke dette i jobbsammenheng så holder det ikke om jeg genuint ønsker å bytte, jeg er nemlig låst til windows...

Lenke til kommentar

8112963[/snapback]

8113001[/snapback]

Linux kan ikke brukes av alle. Jeg er avhengig av å kunne bruke mathcad, autocad, multisim og mathlab. Disse tviler jeg på kan brukes i Linux. ;)

8113171[/snapback]

Mathlab kan brukes.. men ikke mathcad13 ,mathcad 11 kan skjøres, men der har en problem med aktiveringen...

Lenke til kommentar
Linux hadde vært helt topp det hadde World of Warcraft kjørt der! :) Faktisk finnes det jo en Macintosh klient for WoW så der er man reddet!

Hvis man dropper PC gaming helt og kjøper seg en XBox360 for pengene man kunne kjøpt seg et heftig skjermkort for så kan man også droppe hele Windows verden på PCen sin også faktisk!

8113161[/snapback]

CodeWeavers announced the release of CrossOver 6.0 for Mac and Linux. Several new applications and games are now supported and existing supported apps have had extensive bug fixes. The big news most people will find exciting is the added support for Outlook 2003, World of Warcraft, and a range of Steam based games such as Half-Life 2.

WOW kan kjøres

Lenke til kommentar

8113161[/snapback]

Huff... Det finnes jo ikke mye moro man kan spille på en X360 spør du meg, med mindere du liker bilspill eller orker FPS med konsollkontroller. Alle som kommer med påstanden "vil man spille kan man kjøpe seg konsoll" har tydeligvis lite greie på spilling og spiller sansynligvis nesten ikke noe selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...