Limbeck Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Er det Aero du tenker på? At produsentene ikke har bra nok kjøling på disse store fragikkprosessorene i dagens bærbare er vel ikke MS sin skyld?8105696[/snapback] Jeg aner ikke om dette har noe med aero eller noe annet å gjøre. Hvis maskinen fungerte utmerket med XP og alle andre operativsystemer og hard spilling med maksimale grafikkeffekter og høy oppløsning så er det vel opplagt at det ikke er maskinen det er noe feil med... 8105725[/snapback] Vel, siden du har brukt den til hard spilling så er det neppe maskinen, dog det er en mange bærbare med litt tvilsom kjøling av GPU der Aero kan skape problem. HP er vel ikke helt ukjent med det problemet. Endret 8. mars 2007 av Limbeck Lenke til kommentar
andylove Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg kjøper det ikke bare for GUI'en, men jeg trenger også en gyldig Windows lisens når jeg snart skal selge maskinen min for å kjøpe Mac Pro. Derfor gleder jeg meg også til OS 10.5 En OEM Vista lisens koster jo ikke mer enn 1500 ca, og jeg syns det er greit å prøve det å sette seg litt inn i det... 8105647[/snapback] Du trenger vel ikke å selge maskinen med en windows-lisens? Du kan ta meg på ordet. Den største forskjellen fra XP til Vista er at du må trykke på "Ja, jeg vil gjøre det jeg bad deg om å gjøre" utallige ganger for hver minste enkle ting og så har de skiftet startknappen med en windowslogo. Kan du å bruke XP så klarer du deg utmerket i Vista også. 8105690[/snapback] Du mener det ja... Jeg hadde tenkt å holde meg unna denne diskusjonen, for de har en tendens til å bli svært så usakelige. Men jeg klarer bare ikke å holde meg når enkelte kan påstå så bortinatta feil informasjon. Ja du, dette er helt feil. Noen burde kløyve tastaturet ditt i biter, slik at du ikke kan få postet flere idiotiske innlegg som er så langt fra sannheten som du vil ha det til. Og når det gjelder den linken du postet til, så gjelder det maskinvare som ikke er sertifisert for Vista. Er en sammenheng her... Siste ting, dere som har testet BETA1 og RC1 og mener at Vista suger, så foreslår jeg å teste siste utgitte versjon. Noe mer stabil programvare. Til alle dere som tror at IT bedrifter eller bedrifter og privatpersoner generelt vil gå over til Linux i år; Det er jo helt bak mål. For en bedrift som bruker PC eller andre maskiner i produksjon, er det ikke slik at man kan bare bytte ut en programvare mot en annen. Det er heller ikke slik at de "gamle" gutta slutter, slik at de unge kan få inn noe ny tankegang. Ei heller er det ønskelig å outsource en IT avdeling til fordel å la noen andre styre programvare og maskinvareparken. Dette er en typisk tråd som viser gang på gang at det er altfor mange som snakker om noe de ikke har peiling på, forer meg feilinformasjon og kommer med usakeligheter som ødelegger en ellers god diskusjon. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hvis et firma ikke vil bruke 30 millioner kroner på 15 000 Vista-lisenser, omtrent 30 millioner kroner til på arbeidstimer for å utføre jobben, og et ukjent antall tapte arbeidstimer på grunn av software-trøbbel og irritasjon blant de ansatte, så er det helt forståelig. Det som er uforståelig, er at Microsoft lanserer Vista som et ferdig produkt. Det kan kun anses for å være ferdig når det fungerer 100% som det det skal være, nemlig et operativsystem. Slik det er nå, så er det mer et glorete showcase for designerne deres, enn et OS. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Oppgradert Win XP (og oppgradert Win 2000) tilbyr i dag det man trenger av stabilitet osv. i en bedrift. De oppgraderinger av Windows med større endringer og stabilitetsforbedringer finner vi i overgangene fra Win 3.11 til Win 95, fra Win 95/NT til Win 2000. Jeg er selv fristet til å oppgradere til Vista, men det er ingen saklig og praktisk grunn til at jeg bør gjøre det. Fordi Vista tilbyr ikke noe spesielt nytt utenom utseende. Office 2007 krever jo mer en 4 ganger så mye minne for å virke 100%. Det er veldig mange PCer (særlig i bedrifter som ikke bruker PC til tunge operasjoner) som har 256 eller 512 MB minne. Det er ikke nok til å bruke stavekontroll i Word 2007 engang! De som kjenner Office 2003 godt har heller ikke noe brukt for det nye utseendet. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Brukte selv Vista og Office 2007 til noe matnyttig i dag, og det gikk langt bedre enn med Office 2003. Synes 2007 er lett og oversiktlig selv på de litt mer avanserte funksjonene. Boot tid er vel ikke noe salgspunkt for stasjonære? Restarter jo bare et par ganger i uka, maks. Med jevne mellomrom (på linje med jojo) kommer MS hat bølgen, alle skal ha Linux. Men det gir seg snart, som alle de andre gangene. Det finnes er par fallgruver i Vista foreløpig, som feks å legge inn hele Nero 7 på Ultimate, det kræsjer ofte. Men klarer man å styre unna disse er Vista fjellstøtt og med god ytelse, i allefall for min del. Lenke til kommentar
stormx Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg kjøper det ikke bare for GUI'en, men jeg trenger også en gyldig Windows lisens når jeg snart skal selge maskinen min for å kjøpe Mac Pro. Derfor gleder jeg meg også til OS 10.5 En OEM Vista lisens koster jo ikke mer enn 1500 ca, og jeg syns det er greit å prøve det å sette seg litt inn i det... 8105647[/snapback] Du trenger vel ikke å selge maskinen med en windows-lisens? Du kan ta meg på ordet. Den største forskjellen fra XP til Vista er at du må trykke på "Ja, jeg vil gjøre det jeg bad deg om å gjøre" utallige ganger for hver minste enkle ting og så har de skiftet startknappen med en windowslogo. Kan du å bruke XP så klarer du deg utmerket i Vista også. 8105690[/snapback] Ja det med Windows Defender er jeg enig i, totalt idiotisk Det er enklere å selge en PC til en vanlig forbruker med OS ferdig installert enn å selge den formatert. Dessuten er det egentlig firmaet mitt sin PC så jeg selger den fra det, og jeg synes det er greiest slik. Dette kombinert med at jeg har lyst til å prøve det er for meg god nok grunn til å kjøpe det.. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 I vår lille bedrift med 8 ansatte, ingen dedikert IT-ansvarlig, og et kunnskapsnivå på IT som er meget lavt, blir det rett og slett for dyrt å oppgradere til Office 2007. Vi gikk over til OpenOffice, og overgangen var smertefri. Eneste spørsmål jeg har fått er "hvor er autosummér knappen". Samme som spurte om dette prøvde Office 2007 i et par timer, og gav opp etter å ha letet i over 20 minutter etter sortering av felter i excel. Konklusjonen vår var at samtlige måtte sendes på kurs, og vi regnet ut kostnaden med det. Det vi fikk tilbudt var et todagers kurs, til ca 6000 kr pr deltaker. Når man da medregner tapt produksjon i mellomtiden, kom de totale kostnadene med lisenser, kurs og tapt omsetning på over 180.000,- Det er rett og slett en for stiv utgift bare for å få et litt mer fancy office-system. Så rullet vi bare ut OpenOffice, og de ansatte la ikke merke til forskjellen en gang. Som jeg sa, eneste spørsmål nå etter 6 uker OpenOffice var "hvor er autosummér knappen"... Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Til alle dere som tror at IT bedrifter eller bedrifter og privatpersoner generelt vil gå over til Linux i år; Det er jo helt bak mål. For en bedrift som bruker PC eller andre maskiner i produksjon, er det ikke slik at man kan bare bytte ut en programvare mot en annen. Det er heller ikke slik at de "gamle" gutta slutter, slik at de unge kan få inn noe ny tankegang. Ei heller er det ønskelig å outsource en IT avdeling til fordel å la noen andre styre programvare og maskinvareparken. 8105920[/snapback] Dette er jo en del av sakens kjerne: En meget stor bedrift vurderer å bytte ut sitt hoved-OS. Det vises også til andre bedrifter som tenker i samme bane tidligere i tråden. At det vil skje plutselig i år er det ingen som sier, men at vi ser tendenser til at det skjer sakte men sikkert (jfr. artikkelen). Her fra den opprinnelige kilden: The memo is dated Jan. 19. In an interview Friday, DOT chief technology officer Tim Schmidt confirmed that the ban is still in effect. "We're analyzing different client software options and also integration issues," says Schmidt. Among the options the Transportation Department is weighing as a possible alternative or complement to Windows Vista are Novell's Suse Linux and, for a limited group of users, Apple's Macintosh hardware and software, he says. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Det er nok dessverre mange som vil gå over til Vista fordi de kommende spillene krever DX10 hvis man ønsker alle bells and whistles. Dette er et litt sleipt triks fra MS for det er ingenting i veien for at en full DX10 implementasjon kunne vært gjort for WinXP også. Men det er jo logisk også at de ønsker å selge Vista nå og fase ut XP. Dessverre betyr det ofte at hw produsenter også ikke vil gidde å legge så mye i XP drivere som de gjerne gjør på Vista drivere for deres nye produkter. Uansett ville jeg ventet minst til SP1 er ute før man vurderer Vista. Det har i hvertfall jeg tenkt - evt blir det aktuelt hvis jeg bygger en ny PC i løpet av året. Men å oppgradere mine XP burker til Vista er ikke aktuelt nå - de funker bra nok slik det er. 8105709[/snapback] DX10 vil nok øke salget til gamere, det er det vel ingen til om. Men MS har backet ut før så jeg ville ikke utelukke DX10 for xp helt ennå. I vår lille bedrift med 8 ansatte, ingen dedikert IT-ansvarlig, og et kunnskapsnivå på IT som er meget lavt, blir det rett og slett for dyrt å oppgradere til Office 2007. Vi gikk over til OpenOffice, og overgangen var smertefri. Eneste spørsmål jeg har fått er "hvor er autosummér knappen".Samme som spurte om dette prøvde Office 2007 i et par timer, og gav opp etter å ha letet i over 20 minutter etter sortering av felter i excel. Konklusjonen vår var at samtlige måtte sendes på kurs, og vi regnet ut kostnaden med det. Det vi fikk tilbudt var et todagers kurs, til ca 6000 kr pr deltaker. Når man da medregner tapt produksjon i mellomtiden, kom de totale kostnadene med lisenser, kurs og tapt omsetning på over 180.000,- Det er rett og slett en for stiv utgift bare for å få et litt mer fancy office-system. Så rullet vi bare ut OpenOffice, og de ansatte la ikke merke til forskjellen en gang. Som jeg sa, eneste spørsmål nå etter 6 uker OpenOffice var "hvor er autosummér knappen"... 8106090[/snapback] Nice ! OpenOffice er et godt alternativ for små bedrifter, vi bruker også dette. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
johncl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jeg har også brukt OpenOffice i lang tid nå og syntes det er mer enn godt nok. Klassisk det at folk liker å bruke mer tid på å skaffe verktøyet enn å faktisk bruke det. Når du kommer til stykket så skriver du brevet eller boken like lett i OpenOffice som du gjør i MS sin Office. Faktisk vil du kunne få gjort like mye skriving i notepad! Excel har alltid vært et bra produkt men etter OpenOffice sin Calc (og ja jeg har også letet etter autosummer knappen) så syntes jeg den funker bra nok til mitt bruk for hjemmeregnskap og andre enkle kalkyler. Hadde det ikke vært for at jeg liker å spiller spill på PCen min også så hadde jeg sikkert vært en Linux bruker også. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Nei ingen trenger Vista fordi det er ikke noe grunnleggende nytt der som en må ha i forhold til XP.så jeg forstår godt at bedrifter eller offentlige etater ikke oppgraderer,det koster tross alt penger. At det så ses på alternativer er også hyggelig å høre,så får en håpe noen tar i bruk disse alternativene fordi det gir en reell sjans for at vi får en konkuranse i fremtiden som kan være til nytte for alle. Jeg kjører selv Vista og det har fungert 100% fra dag 1. 8105874[/snapback] Stemmer nok det at 99.9% av alle hjemmebrukere kan hoppe over på nye OS uten store problemer. Verre er det nok for store multinasjonale konsern og teknologibedrifter. De er som regel avhengig av store komplekse Databaser og annen server baserte løsninger. På jobben min bruker vi simulerings software for styrte fresemaskiner og konstruksjonsprogrammer som tradisjonelt er sene med å gi støtte til nye OS. Store bedrifter er mer opptatt av at det ikke sitter 15000 annsatte på baken noen dager, enn at en har fått et OS som byr på noen smånyheter her og der + litt flashy grafikk. En hjemme pc og en jobb pc kan ikke sammenlignes da de utfører totalt forskjellige oppgaver og konsekvensen kan være mildt sagt katastrofale for en bedrift i motsetning til en hjemme pc. Senario: Blir ikke lønnsutbetaling den 1. da vi ikke får Vista til å funke Den svir litt mer enn om en ikke får Battlefield til å virke kan man si Altså om større bedrifter sier Vista er ubrukelig trenger ikke vi hjemmebrukere å reflektere så mye over det. Endret 8. mars 2007 av Bofur Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hvis et firma ikke vil bruke 30 millioner kroner på 15 000 Vista-lisenser, omtrent 30 millioner kroner til på arbeidstimer for å utføre jobben, og et ukjent antall tapte arbeidstimer på grunn av software-trøbbel og irritasjon blant de ansatte, så er det helt forståelig. Det som er uforståelig, er at Microsoft lanserer Vista som et ferdig produkt. Det kan kun anses for å være ferdig når det fungerer 100% som det det skal være, nemlig et operativsystem. Slik det er nå, så er det mer et glorete showcase for designerne deres, enn et OS. 8105923[/snapback] Tja hva er det som ikke fungerer,er ikke det drivere til skjermkort og annet utstyr , dette er vel ikke MS sitt problem,med de som lager dette utstyret, vi så vel nøyaktig det samme med XP når det kom i sin tid. Personelig har jeg innstalert Vista på en 12-13 maskiner nå uten problemer av noe slag . Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Nice ! OpenOffice er et godt alternativ for små bedrifter, vi bruker også dette.8106324[/snapback] Samme her. Vi bruker også Firefox som standard nettleser og dessverre Windows (XP) på grunn av at en av de viktigste programvarene vi bruker ikke kan kjøre under Linux. Ellers er alle ansatte meget positiv og åpen for Linux. Vi har fått Vista gjennom lisensavtalen med Microsoft, men kommer ikke til å bytte til det ennå på grunn av barnesykdommer, manglende driverstøtte og kompatibilitetsproblemer med programmene våre. Leste at Elkjøp skulle skifte til OpenOffice for å spare penger, de som selv selger Office :-D8106363[/snapback] Hehe .. ja, det er forskjell på å skulle tjene mest mulig og å få mest mulig for pengene Lenke til kommentar
Gaervern Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg har Vista på en partisjon på en relativt kraftig bærbar. Installeringen gikk greiere enn overgangen til XP SP2. Mange drivere kom på plass av seg selv, og nedlasting og installering av resten gikk greit. Det tok noen timer, men det er ikke hver dag man skifter OS. Det skrives mye rart om DRM og Vista. Alle mediafiler fungerer som før, uansett hvor de kommer fra. Hvorfor installere Vista? Den viktigste grunnen er brukeropplevelsen. Når en først har vent seg til raskere respons og større kapasitet (som bl.a. skyldes bedre minnehåndtering og utnyttelse av dualcore), skal det mye til at en booter med XP. En annen viktig grunn er Media Center som har gjennomgått mange forbedringer. At Vista etter min oppfatning ser bedre ut og har mange elegante måter å gjøre ting på er ingen ulempe når man bruker en PC mange timer om gangen. Forskjellen er større enn for noen annen oppdatering etter Windows 95. At dette ikke er noe IT ansvarlige er villige til å jobbe ræva av seg for, er forståelig. Det er imidlertid ikke Vista som er problemet, etter min oppfatning. Endret 8. mars 2007 av Gaervern Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Snekker´n: det kom vel neppe som en overraskelse på Microsoft at folk trenger drivere til maskinvaren sin. Hvis Vista er verdens beste operativsystem, hvorfor er det da ikke bakoverkompatibelt for drivere? Jeg tror det er fordi Microsoft vet at de er størst og best, og at alle må følge etter. Problemet deres nå, er at ikke alle følger etter, ikke minst fordi Vista IKKE er bakoverkompatibelt, verken med drivere eller programvare. Når OS X universal kan kjøre både på Intel og PPC, med Rosetta som en ekstrahjelp for gammel programvare, hvorfor kan ikke Vista gjøre noe tilsvarende? Er det ikke slik at Microsoft ikke gadd å føye seg etter brukerne, hardwareprodusentene og softwareutviklerne? Man kan jo mistenke noe slikt, i alle fall. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 En annen viktig grunn er Media Center som har gjennomgått mange forbedringer. 8106488[/snapback] En kollega av meg advarte meg nettopp mot å oppgradere til Vista pga Media Center. Den har en rekke mangler som ikke var der under XP Media Center. Deriblant kan man ikke sette tvkortet til å recorde mot en disk i nettverket kun til en lokal disk. Dette er jo helt ubrukelig og uforståelig i og med at man kan bruke nettverksdisker for musikk og film. Den har også en rekke annoyances at den betrakter f.eks. alle bilder på disken din som verdige kandidater i photo galleriet noe som er helt teit utgangspunkt. Man ønsker jo ikke å kikke gjennom enhver gif og jpg man har på harddisken men kun de bildene man velger å ha et slikt grensesnitt. Dette burde vært utgangspunktet for all media-referanse for enhver media spiller. Kollegaen klager også på at den nedskalerer f.eks. dine egne album-art fra ordinær (ofte høyere) oppløsning til 200x200 alltid! Som da gjør at slikt ser grumsete ut når du får det i litt stor visning på en stor flatskjerm på veggen. I tillegg ser det ut som den feiler på innlesing av en mengde bildefiler (pga en feil i IE av alle steder rapporteres det på nettet). Som vanlig klarer ikke MS å lese inn enkle filformat engang fordi en eller annen dust der har funnet ut at de vil modde litt på standarden slik at den passer bedre til MS. Råtne greier spør du meg! Forvent også at viften på GPUen din vil spinne opp oftere også, og er du uheldig å har et grafikk kort med regulator av typen "3d = vifte full guffe" så gjør deg klar for en durabel vifte-hodepine. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Og når det gjelder den linken du postet til, så gjelder det maskinvare som ikke er sertifisert for Vista. Er en sammenheng her...8105920[/snapback] Jasså? Min maskin var faktisk i høyeste grad sertifisert for Vista. Resten av posten din var rett og slett så fraværende for ny informasjon og så frekk at jeg ikke gidder å svare. Til han som mente at å slå av User Account Control (UAC) så vil jo det fjerne forskjellene så mye at det bare er at startknappen nå er en windows-logo som er forskjellen fra XP sitt GUI. Under panseret har vi jo problemer som at man ikke kan spille av DRM beskyttet materiale gjennom DVI eller S/PDIF utganger uten støtte for DRM, driverproblemer og overoppheting av laptopper, m.m. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå