A!1 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Og det at man kan velge mellom tusenvis av distroer, være seg "Ola's hax" eller SUSE, betyr det flere valg av OS enn det MS noensinne har hatt. På samme tidspunkt! Så dette med at Linux brukere gnåler over antall Vista releaser som bare forvirrer kundene, jaha.. Ser man virkelig ikke skitten i egen hage?8134698[/snapback] Håper du kødder nå?! Hvorfor skulle Linuxbrukere klage på antall vista-versjoner? Det er Windows-brukere som klager på dette. Hvem som helst kan selvsagt kritisere en markedsføringsstrategi som baserer seg på å utvikle et fullstendig program (ultimate) og så strippe funksjoner for å opprette mindreverdige programmer som man selger billigere, men i visshet om at de fleste egentlig ønsker å ha den fullverdige versjonen eller ihvertfall en av de to-tre best spesifiserte. Det kan ikke sammenlignes med at det finnes forskjellige Linux distribusjoner. Hver enkelt distribusjon kommer i én enkelt versjon som gir deg tilgang til alle funksjonene. Hvis du har vanskeligheter med å velge distro så kan du jo for eksempel bare bruke distrowatch eller snakke med noen som har erfaringer med å bruke forskjellige distroer. Og velger du en av de store, kjente så kommer du stort sett godt ut av det uansett. De andre argumentene du nevner er kanskje slike som du skjønner hva jeg mener hvis du har en bakgrunn til å skjønne hva jeg mener, hvis ikke så kan du jo bare overse dem. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor @Snekker'n: Hvorfor mener du at all utvikling er positivt? Det skjer jo mye negativt rundt om kring også... Utvikling er ikke noe positivt ladet ord. Fremskritt derimot, men et tilbakeskritt som vista? Jeg tok ibruk XP fra dag 1 og hadde ingen problemer med det da. Uansett... At du har gode erfaringer med å få gjenåpnet OEM betyr lite. Det er prinsipper som gjelder og da er det hvilke signaler selskapet gir om deres intensjoner som betyr noe. 8132488[/snapback] Hvor sier jeg at all utvikling er positiv Jo det er viktig at det fremkommer at Vista OEM ikke er noe problem å få reaktivert,nettop fordi dette er et gjennomgangstema i de fleste diskusjoner ang Vista, der det gis et intrykk av at dette er umulig,noe som da ikke er tilfelle . 8135681[/snapback] Tja, du hadde gode erfaringer med det, men det er absolutt ingen garranti for at jeg eller neste mann vil få det. - Eller for at du vil fortsette å ha gode erfaringer med det. - Hvis man ser på signalene som sendes ut om reaktivering og gjenkjøp så er de jo ikke positive og de forteller at du ikke har noen garranti for at du faktisk får reaktivert Vista om du tuller for mye med hw-oppsettet ditt. @Mozze: Naiviteten til Windowsbrukerne kommer av mangel på kunnskap eller ignoranse når det gjelder lisenspolitikk, programvarepatenter og åpne/lukkede standarder. Det handler jo absolutt ikke om kundestøtten eller noe slikt. "Det jeg imidlertid ikke klarer å forstå er at Linuxfolk ikke kan leve med at det finnes mennesker som liker MS' produkter og tjenester." - Vel det virker som det er visse folk som ikke klarer å leve med at andre misliker noe produkter de liker. Linuxfolk generellt kaster ikke bort mange tanker på at det finnes folk som faktisk liker MS sine produkter. Når det gjelder dette med opplysthet, så er Linuxfolk vanligvis en gjeng som faktisk leser programvarelisenser før de aksepterer hvilke avtaler de inngår. Det er nok også derfor at de framstår som mer "opplyste" også, rett og slett fordi de vet mye mer om vilkårene for å benytte programmene de bruker enn det Windows-brukere gjør. Det betyr ikke at de har en høyere forståelse i andre områder i livet. Hvis du faktisk mener at Vista er et godt produkt, så kan du jo begynne å begrunne det isteden for å bare bastant påstå det. Jeg har faktisk ikke lest eller hørt om en eneste positiv egenskap med Vista noen gang. Jeg skulle faktisk likt å vite hva det er som er positivt med Vista. Så du må gjerne opplyse meg på det området. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Nå klør jeg etter å prøve Beryl/Compiz på linux-maskinen. Prøver å få det til i FreeBSD, men det er ikke så enkelt, da det må gjøres manuelt. Det har ikke kommet i ports-systemet enda, noe som hadde gjort det mye enklere. Det ser ufattelig pent ut, og da spør jeg meg selv hvordan M$ har klart å få Aero til å kreve så ufattelig mye av systemet... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) HavarN Tja, du hadde gode erfaringer med det, men det er absolutt ingen garranti for at jeg eller neste mann vil få det. - Eller for at du vil fortsette å ha gode erfaringer med det. - Hvis man ser på signalene som sendes ut om reaktivering og gjenkjøp så er de jo ikke positive og de forteller at du ikke har noen garranti for at du faktisk får reaktivert Vista om du tuller for mye med hw-oppsettet ditt. Har da heller ikke garantert noe,jeg viser til min reelle erfaring som står i sterk kontrast til det mange uttaler seg om. Nemmelig at dette er umulig,jeg har jo her bevist det stikk motsatte kan jo også legge til at min XP oem er reaktivert minst 20-30 ganger . Endret 12. mars 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Har da heller ikke garantert noe,jeg viser til min reelle erfaring som står i sterk kontrast til det mange uttaler seg om.Nemmelig at dette er umulig,jeg har jo her bevist det stikk motsatte kan jo også legge til at min XP oem er reaktivert minst 20-30 ganger . 8136536[/snapback] En ting er hva du teknisk sett klarer å få til - en annen ting er hva som er tillatt innenfor rammene av oem-lisensen. Både for Vista og WinXP sier lisensen tydelig at ingen form for "transfer" er tillatt, og du MÅ kjøpe ny lisens. Men du kan selvfølgelig aktivere på nytt på samme PC. Ingen her på forumet har vel nektet for det? Lenke til kommentar
klute Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Både for Vista og WinXP sier lisensen tydelig at ingen form for "transfer" er tillatt, og du MÅ kjøpe ny lisens. Det står vitterlig ingenting i XP-lisensen om det der - det er ingenting i veien for å overføre XP OEM-lisensen til ny maskinvare. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Både for Vista og WinXP sier lisensen tydelig at ingen form for "transfer" er tillatt, og du MÅ kjøpe ny lisens. Det står vitterlig ingenting i XP-lisensen om det der - det er ingenting i veien for å overføre XP OEM-lisensen til ny maskinvare. 8136710[/snapback] Hva men den link til en side for å begrunne påstandene? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Både for Vista og WinXP sier lisensen tydelig at ingen form for "transfer" er tillatt, og du MÅ kjøpe ny lisens. Det står vitterlig ingenting i XP-lisensen om det der - det er ingenting i veien for å overføre XP OEM-lisensen til ny maskinvare. 8136710[/snapback] Ifølge Microsoft-ansatte Runes blogg gjelder følgende regler for Vista OEM: 1. En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. 2. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.. 3. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. 4. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx Mao. ingen transfer av lisens til en annen PC, og det er heller ikke lov å bytte hovedkort med mindre det gamle er ødelagt. Endret 12. mars 2007 av Langbein Lenke til kommentar
kommers Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Apropos lisensvilkårene for OEM-utgaven av MS Windows XP så diskuterer denne artikkelen temaet. Det kan virke som til og med en "product manager" i MS selv påstår at samme regler som Vista gjaldt for XP, mens det av andre tilbakevises. Det er ikke lett å vite når selv MS-ansatte villeder forbrukerne (det var sikkert bare en hvit PR-løgn for at ikke Vista skulle få så mye pepper og sinte forbrukere som "truet" med å bytte til GNU/Linux). Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg begynner å bli lei av å diskutere med fornøyde Vista-brukere som ser like langt som nesa si. Om du er fornøyd med brukeropplevelsen i Vista pr. dags dato, og om du har kjøpt Vista eller ikke, er totalt irrelevant her. Spørsmålet er om man er fornøyd med at Vista dikterer bransjen så PC blir dyrere og skaper mye hodebry for DEG. I mellomtiden kan Vista-fanboys sitte og r*nke til det nye Aero-grensesnittet og være fornøyd. 8132901[/snapback] Hvis poenget ditt er å være kritisk og komme med konstruktive henvisninger til diverse så åpner du selvfølgelig mulighet for andre å vurdere kritikken, merknader og henvisninger fra deg. Du henviser til …..til a cost analysis fra noen i New Zeeland. Greit det og alle analysis må i det minste leses. Jeg vurderer den analysis som an” psyko” analysis med utgangs punkt til at vedkommende velger fragmenter fra et system og prøver å skremme meg som en betalende forbruker. Jeg velger å bruke fragmenter og....slik at du kan se effekten av det. Uten å gå i mange detalj, synes da at det er trist at vedkommende i det hele nevner: 1)---han har ikke installert Vista------svært alvorlig 2)---han henviser til rykter fra en novise bruker vedrørende ….mfpmp.exe files, som kommer ut fra intet når du åpner WMP, spekulerer på det til tross bekreftelser fra MS, og ikke minst----han spør om bekreftelse fra andre om det er tilfelle.!!! (har du gitt tilbakemeldning om det til han mFafa?) finner du ikke noe mfpmp files? 3)som en spiker på kista-----han snakker om alt vedrørende rettigheter som en slags forbannelse----samtidig som han henviser til følgende: You are free:to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). For any reuse or distribution, you must make clear to others the license terms of this work. The best way to do this is with a link to this web page. Any of the above conditions can be waived if you get permission from the copyright holder. Nothing in this license impairs or restricts the author's moral rights. FootNotes: Note F: Incidentally, if anyone wants to send me one of these amazing 27″ monitors for, uh, evaluation purposes, I promise to evaluate it and return it by 2012. Er ikke det Ironisk da? Er det hans måte å forklare DRM? Vil ikke være riktig i henhold til frykt spredningen han skaper vedrørende andres krav/vederlag for arbeid, og in the name of freedom and share overbevisningen hans, å frafalle slike rettigheter.? Og ønsker? VEL Det er det som er problemet. Våres moral og respektløss syn for andres arbeid, anskaffelses lyst eller korrekt sagt… tyveri av andres eiendom…., donations isted for betaling….gratis når det gjelder å få, men aldri gratis å gi….. Ja det er det som har presset fram alle de teknologiske løsninger som vi vitner til. Jeg frykter dem ikke. Til slutt vil jeg ta opp noe som du behøver ikke å google informasjon for, eller kreve dokumentasjon for effekten. Det er garantert DRM fri, DU har the full right to do it, og ingen kan kritisere deg for det. Jo det er å gjøre selv det som du demonstrativt og ironisk får fram som merknad for andre brukere, og det er ….hva med at du runker litt mFaFa? Ikke kjøpe Vista, just runke. Du behover ikke å bekrefte! Bare koss deg. Lenke til kommentar
klute Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Både for Vista og WinXP sier lisensen tydelig at ingen form for "transfer" er tillatt, og du MÅ kjøpe ny lisens. Det står vitterlig ingenting i XP-lisensen om det der - det er ingenting i veien for å overføre XP OEM-lisensen til ny maskinvare. 8136710[/snapback] Ifølge Microsoft-ansatte Runes blogg gjelder følgende regler for Vista OEM Er fullt klar ovet at Vista-lisensen funker slik, men er slett ikke sikker på om det samme gjelder for XP. Det er dog mulig jeg har rotet det til her, og tenker på retail-lisensen - som det jo var endel ståhei rundt for en tid tilbake: http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=158 (Forøvrig er jeg helt enig i at det er et dårlig argument at MS har en liberal reaktiveringspolitikk...) Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Hvis du faktisk mener at Vista er et godt produkt, så kan du jo begynne å begrunne det isteden for å bare bastant påstå det. Jeg har faktisk ikke lest eller hørt om en eneste positiv egenskap med Vista noen gang. Jeg skulle faktisk likt å vite hva det er som er positivt med Vista. Så du må gjerne opplyse meg på det området. 8136329[/snapback] Det beste med Vista er at det er veldig mye kompetanse som er overførbart fra XP, og XP er uten tvil det operativsystemet som det finnes mest kompetanse på. Både på drift og ikke minst på bruker siden. Selv har jeg kompetanse innen begge kategoriene og med unntak av dama, som sverger til Mac, så har alle jeg kjenner kompetanse i minst en av kategoriene, farmor inkludert. Det nest beste med Vista er at det finnes og vil i fremtiden utvikles en stor mengde applikasjoner for det. Igjen dette er kjente applikasjoner som folk i stor grad kan å bruke. Det tredje beste med Vista er at det ikke lengre har store konseptuelle feil. Den siste skansen var sikkerheten, som var begredelig i XP, og den er nå blitt forbedret så mye at steget opp til andre OS er ikke-eksisternede eller i det minste så liten at den blir marginalisert av den OS uavhengige bruker faktoren. Noe er det fremdeles å gjøre på skalering med større maskiner, men desktopen og den gjevne server er ikke der ennå. Skal du ha 16+ prosessorer så kan du godt finne noe annet enn Vista, Linux funker, men Unix (HP-UX, f.eks) er fortsatt en god del bedre på dette området. Ellers er det masse fancy dritt jeg ikke bryr meg katta om slik som aero glass osv. Selger sikkert godt hos en del brukere. Håper dette kan bidra til å utvide den ekstremt trangsynte vinklingen du velger å kjøre i denne tråden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Apropos det amerikanske departementet som ikke så noen vits i å gå over til Vista. Nå har det Franske parlamentet også bestemt seg for å unngå Vista. Lenke Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Apropos det amerikanske departementet som ikke så noen vits i å gå over til Vista. Nå har det Franske parlamentet også bestemt seg for å unngå Vista. Lenke 8138599[/snapback] Det var jo ikke mange så mange da, så for meg 100 000 jeg, ikke 1154 :- ) Skal jo gå greit å finne bedrifter som går over til Vista med fler PC'er enn det. Nå har vel heller ikke myndighetene vært først ute med noe, de er vel generelt sett ganske sene med å bytte? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er uansett interessant å se at det er flere som hopper av MS-karusellen nå ved dette oppgraderingsveiskillet enn tilsvarende da XP ble lansert. Kanskje ikke så rart, GNU/Linux-alternativene har jo modnet en del siden den gang, men det må da ha noe med pris/systemkrav til Vista og. Det er vel den trenden ting går hvis MS fortsetter i sitt gamle, kjente spor -- vi får vente og se med Vista+1 (=Venice?). Om du uansett har planer med å fortsette med MS Windows så skjønner jeg er det veldig lurt å vente til de andre har "beta-testet" det en stund (sett i bedrift-sammenheng etc.). Skoler har typisk beskjedne budsjetter og gammel maskinpark og de er derfor en naturlig kandidat for å se seg om etter alternativer. Her er i hvert fall en artikkel om et bytte av ca 5000 maskiner (USA) og utrulling av 20.000+ nye workstations (USA). Det interessante med sistnevnte tilfelle er den effektive bruken av (ny) maskinvare: Hver maskin utstyres med brukbar Core 2 Duo, 2 GiB RAM og passe stor harddisk som tilknyttes 8 skjermer (4 stk dualhead-skjermkort), 8 headset og 8 sett med keyboard og tastatur (gjennom USB-hub) slik at 8 brukere kan dele samme maskin på en gang (GNU/Linux er jo et multi-user OS). Dermed oppnår de bedre maskinvareutnyttelse, og reduserer driftjobben og strømforbruket med en faktor på ca 8. Til dere her som kjenner Vista bedre enn meg, er tilsvarende oppsett mulig med Vista? Skalerer det greit å ha flere brukere på samme (desktop-)maskin på en gang, eller må du da sette oppe en egen Windows Server etc? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er uansett interessant å se at det er flere som hopper av MS-karusellen nå ved dette oppgraderingsveiskillet enn tilsvarende da XP ble lansert. Kanskje ikke så rart, GNU/Linux-alternativene har jo modnet en del siden den gang, men det må da ha noe med pris/systemkrav til Vista og. 8142099[/snapback] Situasjonen her hos oss er at Vista er no go foreløpig fordi vi regner med at det er alt for mye bugs og for få programmer er tilpasset den nye sikkerhets modellen. XP duger helt fint i dag til det vi gjør på arbeidsstasjoner, som stort sett er office, egne .net applikasjoner og noe Matlab. Jeg regner med vi går for Vista når den har fått en service pack og alle programmene vi bruker er blitt tilpasset. Linux blir sikkert vurdert sammtidig, men jeg tviler på at vi klarer å finne det fornuftig å bruke så mye tid og penger på kompetanse bygging hos drift og brukere at det blir et reelt alternativ, dessverre. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Office 2003 (og tidligere versjoner) kan forsåvidt kjøre på Linux også. Mono implementerer .NET ypperlig. Dersom dere bruker f.eks. monodevelop til å skrive .NET applikasjoner og benytter System.Windows biblioteket så vil såvidt jeg vet programmene kompilere både på windows (enten man bruker sharpdevelop eller VS.NET og mono eller MS.NET) og linux. Matlab kjører vel allerede på begge platformene. Hvis dere lever av å lage .NET applikasjoner vil en overgang til mono eller wxWidgets (isteden for System.Windows-biblioteket) gjøre at kundene deres selv kan velge om de skal kjøre Windows, Linux eller Mac OS. Så, hvis det er tilfelle kan kundene fortsette å bruke Windows om de vil og dere får et bredere kundegrunnlag. Intern kompetanse kan løses enkelt ved at dere som jobber i bedriften skifter til å benytte Linux ekskulsivt på hjemmePC'ne deres over en periode på to-tre måneder. Da skulle dere ha lært så mye at en migrering på jobb burde gå sømløst. Etter dette kan de ansatte igjen velge hva de vil benytte på hjemmepc'ne sine. Det er ikke noe dere trenger å gjøre, men jeg ville bare fortelle deg at det også kan være en stor ressurs for dere som bedrift, og kanskje gi dere et konkurranse fortrinn, å bytte til mono og wxWidgets (og evt. Linux). Ellers, har du noen nye positive egenskaper med Vista som XP ikke kan tilby? - Sikkerheten i Vista har jeg hørt så mye om og men om at jeg ikke vet hva jeg skal tro. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Apropos det amerikanske departementet som ikke så noen vits i å gå over til Vista. Nå har det Franske parlamentet også bestemt seg for å unngå Vista. Lenke 8138599[/snapback] Justisdepartementet i Norge er allerede på god vei til å migrere til Vista http://www.digi.no/php/art.php?id=372980 Sikkerhet er en hovedgrunn til at Justisdepartementet allerede har gått over til Vista. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Intern kompetanse kan løses enkelt ved at dere som jobber i bedriften skifter til å benytte Linux ekskulsivt på hjemmePC'ne deres over en periode på to-tre måneder. Da skulle dere ha lært så mye at en migrering på jobb burde gå sømløst. Etter dette kan de ansatte igjen velge hva de vil benytte på hjemmepc'ne sine. 8143995[/snapback] Du kødder eller er student uten arbeidserfaring innen IT, ikke sant? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Sikkerhet er en hovedgrunn til at Justisdepartementet allerede har gått over til Vista. 8144058[/snapback] Ja, Vista hadde ikke problemer med å kjøre programmer med konto med begrensede brukerrettigheter. Wow. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Raptor,13/03-2007 : 13:52]Sikkerhet er en hovedgrunn til at Justisdepartementet allerede har gått over til Vista. 8144058[/snapback] Ja, Vista hadde ikke problemer med å kjøre programmer med konto med begrensede brukerrettigheter. Wow. 8144131[/snapback] Det er ingen ting mot Trusted Extensions i Solaris 10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå