A!1 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 @Snekker'n: Hvorfor mener du at all utvikling er positivt? Det skjer jo mye negativt rundt om kring også... Utvikling er ikke noe positivt ladet ord. Fremskritt derimot, men et tilbakeskritt som vista? Jeg tok ibruk XP fra dag 1 og hadde ingen problemer med det da. Uansett... At du har gode erfaringer med å få gjenåpnet OEM betyr lite. Det er prinsipper som gjelder og da er det hvilke signaler selskapet gir om deres intensjoner som betyr noe. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Vel nå har det seg slik at de fleste satt med win 98 og gikk til xp, xp hadde ting som ikke 98 hadde,slik som vista har ting som ikke xp har,det kalles utvikling.Det tok ca 1,5-2 år før en kan si alt var på plass i xp,alikevel opplever jeg i dag at min masikn fungerer bedre i vista enn i xp,jeg har faktisk mindre problemer her. Greit jeg spiller ikke mye så om div spill ikke fungerer plager ikke meg,men slik var det jo med xp også. Nå sitter jeg med Vista OEM og har oppgradert flere ganger allerede,eller rettere sagt jeg har testet ut forskjellig hardware, bla 2 forksjellige hovedkort , 3 grafikkort og 6 stk minnebrikker + at jeg har lagt til en disk til. har overhode ikke større problem med reg her enn i xp,heller tvert om. første gangen etter endring reg den uten problem,andre gangen måtte jeg ringe uten problem,de nullstilte kontoen slik at jeg tredje gang bare kunne trykke på knappen så var den reg. Viktig at en her har litt erfaring før en buser ut og fordømmer dette 8132413[/snapback] De som har Vista har en lei tendens til å snakke varmt om det på grunnlag av "jeg har jo brukt Vista i et par måneder og ikke merket noe til problemene dere diskuterer". Som om det er noe behov å legge tusenvis av kroner på bordet for å uttale seg. Dette er selvfølgelig bare tull. Tvert om, de som forsvarer Vista på et rent erfaringsgrunnlag lurer seg selv og leserne. Fordi hvordan det fungerer å lese Aftenposten ol. på Vista pr. dags dato har fint lite med kritikken å gjøre. Det er helt absurd å svare kritikk som A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection med at man ikke har merket store problemene i dag. Vista er ikke en gang et ferdig system.. Hvor mye av kritikken i den artikkelen som blir en realitet kan man selvfølgelig diskutere seg grønn på før tiden viser det. Ting som at Microsoft (les: filmbransjen) dikterer hardwarebransjen til å utvikle dyrere (ikke raskere) hardware for at pirater ikke skal kunne avlytte signalbaner. Konsumentene betaler prisen. Driverne i Vista er så avanserte fordi de er redde for piratkopiering, at det kommer til å komme en del færre grafikkdrivere fra nå av. "Tilt bits" som gjør maskinen din ustabil... alt sammen fordi de gjør sitt for å stoppe pirater. Og en rekke andre ting som man ikke nødvendigvis merker noe som helst til i brukeropplevelsen i dag. Jeg begynner å bli lei av å diskutere med fornøyde Vista-brukere som ser like langt som nesa si. Om du er fornøyd med brukeropplevelsen i Vista pr. dags dato, og om du har kjøpt Vista eller ikke, er totalt irrelevant her. Spørsmålet er om man er fornøyd med at Vista dikterer bransjen så PC blir dyrere og skaper mye hodebry for DEG. I mellomtiden kan Vista-fanboys sitte og r*nke til det nye Aero-grensesnittet og være fornøyd. Endret 11. mars 2007 av mFaFa Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) mFaFa: lol Hva kan vi gjøre med det, bortsett fra å gi fra oss det beste OS siden, tja... Ikke kjøp Vista, da støtter dere MS og verdensherredømmet dems? Hva om vi vil ha Vista? Jeg liker ikke linux, og dette er følelser, ikke fornuft. Og hvordan skal linux endre på det, ved å svartmale Vista? Det fungerer ikke, man må komme med grunner til at jeg skal bruke linux, ikke grunner til hvorfor jeg ikke skal bruke Vista. (Linux = alt annet en Vista i denne posten) Endret 11. mars 2007 av hifiking Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 @hifiking: Handler ikke denne tråden og artikkelen egentlig om "- Ingen grunn til å oppgradere" (til Vista)? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Mulig jeg misforstår her, men er ikke hele poenget å vere fornøyd med en god brukeropplevelse ? Hva ellers er det man bruker dette windows/linux greiene til noen må ha røyka noe hard her.. jeg går og legger meg, god natt folkens.. Endret 11. mars 2007 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Mulig jeg misforstår her, men er ikke hele poenget å vere fornøyd med en god brukeropplevelse ? Hva ellers er det man bruker dette windows/linux greiene til Det burde jo være det. Derfor er det synd at MS til tider er mer opptatt av pamper som dette: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ..skal bli mest mulig fornøyd, fremfor sine egne kunder og brukere Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 @hifiking: Handler ikke denne tråden og artikkelen egentlig om "- Ingen grunn til å oppgradere" (til Vista)? 8133102[/snapback] Akkurat, og for folk flest er pris og hw krav de eneste grunnene (som de bryr seg om). Så om man ikke skal oppgradere til Vista, så kanskje noe annet? Og da var diskusjonen i gang... Lenke til kommentar
kommers Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Vi skal ikke se bort ifra at Vista vil forbys i hele offentlig etat og all IT-undervisning i skolen heretter skal benytte GNU/Linux-distroer dersom SV-politikerne og resten av de miljøbevisste i Regjeringen leser denne artikkelen. :-P hifiking: GNU/Linux er ikke for alle, akkurat som Vista heller ikke egner seg for alle. Hvis du ikke ser nok negative sider ved MS Windows Vista (selv ikke etter å ha lest denne diskusjonstråden) til å ha noen motivasjon for å unngå det, så får du jo bare kose deg videre med Vista, da. Det er jo dine penger, dine problemer og ditt liv det handler om, tross alt. HavarN vil bare at du tenker deg om minst to ganger før du blindt oppgraderer til Vista av gammel vane (og muligens gruppetenking?). Endret 11. mars 2007 av kommers Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Det er det jeg prøver å si: Skal man gidde å hoppe av den behagelige MS karusellen må man komme med argumenter for Linux, ikke mot MS som man allerede liker og har det fint med. Her lever jeg i mitt lille nøtteskall, og det er fint her, og kommer du da og sier at det er bedre et annet sted så kanskje jeg lytter :- ) Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Ok, da skal du få mange gode grunner til å skifte her og her og her. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ok, da skal du få mange gode grunner til å skifte her og her og her. 8133424[/snapback] Godt forsøk, men nok en gang, 20 grunner til at MS er dårlig. Det må være grønnere, ikke "vi kan det også". Men nå er jeg tydeligvis i en sær posisjon, som ikke har AV installert og aldri får virus eller spyware i mailen. Hva driver egentlig folk med som klarer å bli infisert daglig? Jeg har et spamfilter i outlook, og selv om jeg kjører linux får jeg den samme mailen. Men for andre kan jeg godt forstå at linux er tingen, man trenger ikke vista for å surfe på nett og sjekke mail. Så kanskje jeg skal anbefale det til de jeg kjenner som kun driver med dette? Hva er den mest infanterisikre linuxversjonen? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg ser ikke helt hvordan argumenter MOT f.eks. Vista liksom skal oversees og kun argumenter FOR alternativene skal ha betydning. Dette er jo på en måte to sider av samme sak; legger du til eller fjerner du fra vekt på en vilkårlig side av skålvekten vil balansen forandres. Hvis du har f.eks. 20 argumenter mot MS Vista, så er det da ikke noe veien for å omformulere og si f.eks. at dette er 20 argumenter hvor alternativ X er bedre (=grønnere). Har alle Vista-brukere på seg skylapper for å ignorere svakheter ved OSet de benytter så det derfor er nødvendig å måtte vri om på alle argumenter i disfavør av deres valgte OS for å unngå å peke på svakheter om OSet når man diskuterer ellers vil det ikke begripes hva man snakker om og argumentet anses som poengløst? Er det riktig for en Vista-bruker å si at siden jeg har valgt dette OSet, så er det implisitt så grønt som jeg tror det er? hifiking: Apropos antivirus, så bør du i hvert fall ikke stole på Microsoft hva gjelder (AV-)sikkerhet i Vista dersom man leser denne artikkelen: Microsoft's Meltdown. Men dette var du helt sikkert klar over allerede, og det er vel ingenting som kan gjøre Vista-gresset mindre grønt i dine øyne, ikke sant? Det er bare alle de andre engene som kanskje kan bli grønnere enn Vista-gresset? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Du har ikke akkurat lest det som stod der særlig nøye. Ta en titt først. Les den første linken først - og les nøye. Så leser du den andre og den tredje. Det du spurte om var hvorfor du som er fornøyd med windows skal bytte til linux. Det får du gode svar da. I min post i tråden i den andre linken var vel heller noe slikt som 4 grunner til å ikke velge windows og 16 grunner til å helller velge linux enn windows i den listen, var det ikke det? Hvis du ikke gidder å lese det jeg sender deg som du spørr etter, så ser jeg ikke noen grunn til å fortsette å diskutere med deg. Da er det kun for å kverulere du fortsatt er med. Edit: Slengte forresten bare på noen ekstra grunner til den listen i forbifarten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817 Endret 12. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Jeg leste faktisk de fleste postene og artikkelen, og finner ikke så mange punkter som jeg bryr meg om. Nå er kanskje jeg et håpløst tilfelle, men dere skal ha for å ha prøvd. @kommers: Det er faktisk sånn, bruker man XP/Vista og er fornøyd så mister enhver som kommer med kritikk av XP/Vista tillitt. De som er tillhengere av Linux er stort sett de som har dårlig erfaring med XP/Vista? Vanlige folk er ikke så opptatt av politikken bak OS'et, fungerer det er de fornøyde. Men nå er vel dere lei av å høre det, så takk for diskusjonen. Bruker ikke MS sitt AV heller. Endret 12. mars 2007 av hifiking Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Har alle Vista-brukere på seg skylapper for å ignorere svakheter ved OSet de benytter så det derfor er nødvendig å måtte vri om på alle argumenter i disfavør av deres valgte OS for å unngå å peke på svakheter om OSet når man diskuterer ellers vil det ikke begripes hva man snakker om og argumentet anses som poengløst? 'Svakhetene' i Vista er vel til en viss grad subjektivt? Har en bruker som ikke opplever problemer med et OS skylapper siden han ikke ser svakheter som andre finner? Er man naiv om man syntes kundestøtten til MS fungerer ok? Jeg har all mulig forståelse for at Linuxbrukere ønsker mere fokus på et OS de er fornøyd med, slik at Linux kan bli mere regelen enn unntaket. Det jeg imidlertid ikke klarer å forstå er at Linuxfolk ikke kan leve med at det finnes mennesker som liker MS' produkter og tjenester. Det blir et ensidig fokus på det negative uten åpning for at det er noe med Vista som er bra i det hele tatt. Dere forhøyer dere selv som en bevegelse av opplyste mennesker som ser ned på dumme Vistabrukere. Det generer neppe en stor tilstrømming av nyefrelste. Det finnes masse fornøyde Vistabrukere verden over, flere tilkommer hver dag og Vista utvikles fortløpende. Mange har ikke brukt for eller ønske om å sette seg inn i noe nytt og ukjent, ha mulighet for å tweake og tune eller rote rundt i tusen forumposter for å finne 'den rette distroen'. Om det er et fornuftig valg sett fra en avansert linuxbruker kan så være, men ikke utelukk av Vista faktisk har de egenskaper som skal til for å dekke daglig bruk for utrolig mange mennesker. Endret 12. mars 2007 av Mozze Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Har alle Vista-brukere på seg skylapper for å ignorere svakheter ved OSet de benytter så det derfor er nødvendig å måtte vri om på alle argumenter i disfavør av deres valgte OS for å unngå å peke på svakheter om OSet når man diskuterer ellers vil det ikke begripes hva man snakker om og argumentet anses som poengløst? 'Svakhetene' i Vista er vel til en viss grad subjektivt? Har en bruker som ikke opplever problemer med et OS skylapper siden han ikke ser svakheter som andre finner? Er man naiv om man syntes kundestøtten til MS fungerer ok? Jeg har all mulig forståelse for at Linuxbrukere ønsker mere fokus på et OS de er fornøyd med, slik at Linux kan bli mere regelen enn unntaket. Det jeg imidlertid ikke klarer å forstå er at Linuxfolk ikke kan leve med at det finnes mennesker som liker MS' produkter og tjenester. Det blir et ensidig fokus på det negative uten åpning for at det er noe med Vista som er bra i det hele tatt. Dere forhøyer dere selv som en bevegelse av opplyste mennesker som ser ned på dumme Vistabrukere. Det generer neppe en stor tilstrømming av nyefrelste. Det finnes masse fornøyde Vistabrukere verden over, flere tilkommer hver dag og Vista utvikles fortløpende. Mange har ikke brukt for eller ønske om å sette seg inn i noe nytt og ukjent, ha mulighet for å tweake og tune eller rote rundt i tusen forumposter for å finne 'den rette distroen'. Om det er et fornuftig valg sett fra en avansert linuxbruker kan så være, men ikke utelukk av Vista faktisk har de egenskaper som skal til for å dekke daglig bruk for utrolig mange mennesker. 8134423[/snapback] Vel talt! Helt enig i denne ensformige negative retningen denne tråden har tatt. Har selv vurdert å ta i bruk Linux, rett og slett for å lære meg noe nytt. Men nå har det seg slik at jeg får gjort alt jeg vil i Windows, være seg Vista eller XP. Faktisk så har Vista bydd på de manglene jeg har savnet i XP. Da tenker jeg på støtte for bedre sikkerhet bygd i OS, og ikke via 3.parts programvare, og langt bedre utnyttelse av mediaformatene. Videre er også "fotolabben" som er innebygget svært god. Også det at jeg kunne installere maskinen min (forholdsvis ny maskinvare), uten at jeg trengte å rote frem noen drivere. Det har jeg forsåvidt gjort i senere tid, men selv Windows update hentet nye drivere til meg da disse lå tilgjengelig. Men jeg synes også det er bra at Linux blir fokusert på, og at selskapene samarbeider om å utvikle en felles plattform for utvikling av Linux (mente et par tre selskaper har gått sammen om dette). For det er altfor mange løsninger der ute til at det er lett å velge. Og jeg har til gode å se at "mannen-i-gata" kan ta frem Linux plata, dytte den inn i familiens to år gamle maskin og la det stå til. Da blir det mange spørsmål og det blir altfor avansert for den gjengse bruker. Er det da noen grunn til å oppgradere til Linux? Kanskje burde denne tråden vært startet med det som utgangspunkt... Lenke til kommentar
Gaervern Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg begynner å bli lei av å diskutere med fornøyde Vista-brukere som ser like langt som nesa si. Om du er fornøyd med brukeropplevelsen i Vista pr. dags dato, og om du har kjøpt Vista eller ikke, er totalt irrelevant her. Spørsmålet er om man er fornøyd med at Vista dikterer bransjen så PC blir dyrere og skaper mye hodebry for DEG. I mellomtiden kan Vista-fanboys sitte og r*nke til det nye Aero-grensesnittet og være fornøyd. 8132901[/snapback] Jeg må si saklighettsnivået her falt under bunnen, og jeg ber moderator vurdere dette. Notatet du viser til bekrefter i konklusjonen at det er DRM som er problemet: "As a user, there is simply no escape. Whether you use Windows Vista, Windows XP, Windows 95, Linux, FreeBSD, OS X, Solaris (on x86), or almost any other OS, Windows content protection will make your hardware more expensive, less reliable, more difficult to program for, more difficult to support, more vulnerable to hostile code, and with more compatibility problems. Because Windows dominates the market and device vendors are unlikely to design and manufacture two different versions of their products, non-Windows users will be paying for Windows Vista content-protection measures in products even if they never run Windows on them. Here's an offer to Microsoft: If we, the consumers, promise to never, ever, ever buy a single HD-DVD or Blu-Ray disc containing any precious premium content [Note M], will you in exchange withhold this poison from the computer industry? Please?" Kjøp aldri noe med DRM! Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Synst det var spennede at mircrosoft har lagd ferdig VISTA, ok grensesnitt, selv om kanskje det kreves en del av PC'en. må nok oppgradere RAM og skjermkort gitt. det var nok på tide å "oppgradere XP" synst da jeg. synd at det mangler par nyskapende som de annonserte /longhorn/vista første gangen, eksempel det ny partisjon WINFS som ikke er med i vista dessverre. Edit: Vista sliter litt med barnesykdommer fortsatt gitt Endret 12. mars 2007 av killerboy85 Lenke til kommentar
andylove Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Du har ikke akkurat lest det som stod der særlig nøye. Ta en titt først. Les den første linken først - og les nøye. Så leser du den andre og den tredje. Det du spurte om var hvorfor du som er fornøyd med windows skal bytte til linux. Det får du gode svar da. I min post i tråden i den andre linken var vel heller noe slikt som 4 grunner til å ikke velge windows og 16 grunner til å helller velge linux enn windows i den listen, var det ikke det? Hvis du ikke gidder å lese det jeg sender deg som du spørr etter, så ser jeg ikke noen grunn til å fortsette å diskutere med deg. Da er det kun for å kverulere du fortsatt er med. Edit: Slengte forresten bare på noen ekstra grunner til den listen i forbifarten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817 8133632[/snapback] Altså, blandt de første 20 "gode" grunnen til å velge Linux, er 11 av de om samme sak. Forøvrig finner jeg en slik grunn som: Microsofts holdninger til hvordan man behandler kunder.' og Windows er blitt et lite profesjonelt operativsystem som kun egner seg til spilling. - Og det er bare på grunn av markedsandeler. som komplett useriøst grunner. Veldig merkelig argumentering. Og det at man kan velge mellom tusenvis av distroer, være seg "Ola's hax" eller SUSE, betyr det flere valg av OS enn det MS noensinne har hatt. På samme tidspunkt! Så dette med at Linux brukere gnåler over antall Vista releaser som bare forvirrer kundene, jaha.. Ser man virkelig ikke skitten i egen hage? Ekte brukervennlighet Og dette finner man ikke i Windows? Er det ekte brukervennlighet å måtte lete i flere timer for å finne et program som kan erstatte hva du lett finner til Windows? DirectX10 Er det bare for meg dette er en negativ greie? Endelig sier, jeg bare, at DX10 kom. Det er altfor lenge siden siste DX release. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 @Snekker'n: Hvorfor mener du at all utvikling er positivt? Det skjer jo mye negativt rundt om kring også... Utvikling er ikke noe positivt ladet ord. Fremskritt derimot, men et tilbakeskritt som vista? Jeg tok ibruk XP fra dag 1 og hadde ingen problemer med det da. Uansett... At du har gode erfaringer med å få gjenåpnet OEM betyr lite. Det er prinsipper som gjelder og da er det hvilke signaler selskapet gir om deres intensjoner som betyr noe. 8132488[/snapback] Hvor sier jeg at all utvikling er positiv Jo det er viktig at det fremkommer at Vista OEM ikke er noe problem å få reaktivert,nettop fordi dette er et gjennomgangstema i de fleste diskusjoner ang Vista, der det gis et intrykk av at dette er umulig,noe som da ikke er tilfelle . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå