Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forarbeidene/andre rettskilder til fkjl?

Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger som sagt forarbeidene eller andre høyt ansette tolkninger av forbrukerkjøpsloven. Spesielt er begrepet "urimelig tid"  av meget høy interesse.

8105209[/snapback]

Urimelig tid? Du mener ikke "rimelig tid"?

Etter hvilken paragraf i forbrukerkjøpsloven er det du tenker på her da? Om du hadde en paragraf å vise til der ville det vært lettere for meg å finne ut hva det menes med det du her lurer på.

Forarbeidene til forbrukerkjøpsloven er forøvrig NOU 1993:27 og Ot. prp. nr. 44 (2001-2002) samt Innst.O.nr.69 (2001-2002).

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Trenger som sagt forarbeidene eller andre høyt ansette tolkninger av forbrukerkjøpsloven. Spesielt er begrepet "urimelig tid"  av meget høy interesse.

8105209[/snapback]

Urimelig tid? Etter hvilken paragraf i forbrukerkjøpsloven er det du tenker på her da?

8105224[/snapback]

§30

yes, takk for hjelpen, men jeg finner ikke noe klart om urimelig tid der heller :(

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hva gjelder "rimelig tid" finnes det vel ikke noe konkret fasitsvar på. Ikke som jeg kan huske å ha lest.

Hva som anses som "rimelig tid" beror vel på de konkrete forhold, hva kjøpet gjelder og hvem som er parter m.m.. Videre er det noe som heter "angitt tid". Denne angitte tiden skal vel da fra selgers side gies på bakgrunn av praktiske og tekniske muligheter for retting, samt at andre forhold som evt. postgang m.m. skal taes med i betraktningen.

Om det på bakgrunn av overnevnte vil ta selger 14 dager eller mindre vil da denne "angitte tiden" være å anse som "rimelig tid". Tror jeg :hmm:

Dette uten å ha lest forarbeidene eller undersøkt rettspraksis rundt dette. Men om du tråler gjennom forarbeidene som jeg linket til over her, kan det hende du finner ut mer enn hva jeg klarte å hoste opp sånn på stående fot.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Selger lovet 10 arbeidsdager. Etter 15 dager er varen enda i varehuset, og ikke mottatt av verksted eller produsent.

Varen kan ikke repareres i Norge fant jeg ut, men dette ble ikke opplyst av selger før kjøp.

Telefonen er 1 måned gammel, og slik det ser ut nå så sendes den til et verksted som ikke er autorisert for det, før den sendes i retur. Etter dette sendes den til Belgia (kanskje med RMA nummer), og forutsatt at de skaffer dette så vil det ta post til belgia/Nederland - Reperasjon - Retur.

Totalt er det nå forventet minst 2-3 uker ekstra servicetid på en telefon som var meg i hende 3,5 uker før service, og som nå butikk hevder er sendt til verksted, men som verksted nekter å ha tatt imot og produsenten som skal ha den forstår ikke bæret.

og jeg forstår nå hvorfor jeg er så ivrig på å studere juss *go figure*

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Om selger lovet 10 arbeidsdager (der har man da angitt tid) og det her har strukket seg langt utover dette, må man klart si at avhjelpsforsøket ikke er gjort innen rimelig tid og / eller muligens er til ulempe for deg.

Umiddelbart ut ifra det du her beskriver vil jeg tro at selger ikke utfører avhjelpsforsøket i samsvar med lovens bestemmelser, så jeg mener du har grunnlag til å kunne pushe på selger her. Eller hva du nå enn ønsker å gjøre.

Skjønner deg godt. Jeg har studert juss på hobbybasis i 10-12 år jeg nå som resultat av at jeg havnet i en tvist den gang da :)

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Selger lovet 10 arbeidsdager. Etter 15 dager er varen enda i varehuset, og ikke mottatt av verksted eller produsent.

Varen kan ikke repareres i Norge fant jeg ut, men dette ble ikke opplyst av selger før kjøp.

En avtalt reparasjonstid vil jo ihvertfall sterkt påvirke hva som kan regnes som rimelig tid.

8105366[/snapback]

Det kan absolutt anbefales.

PS: Har du noensinne hatt en problemfri mobiltelefonopplevelse? ;):p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Om selger lovet 10 arbeidsdager (der har man da angitt tid) og det her har strukket seg langt utover dette, må man klart si at avhjelpsforsøket ikke er gjort innen rimelig tid og / eller muligens er til ulempe for deg.

Umiddelbart ut ifra det du her beskriver vil jeg tro at selger ikke utfører avhjelpsforsøket i samsvar med lovens bestemmelser, så jeg mener du har grunnlag til å kunne pushe på selger her. Eller hva du nå enn ønsker å gjøre.

8105392[/snapback]

Interessant nok mener advokaten hos helpforsikring at 5 uker er fint rimelig tid for service. Så jeg er på egen hånd her.

Vurderer forsåvidt om jeg skal av Alna som jeg kjøpte den av et besøk i morgen/lørdag for å prate med selger der.

Lenke til kommentar

8105366[/snapback]

Det kan absolutt anbefales.

PS: Har du noensinne hatt en problemfri mobiltelefonopplevelse? ;):p

8105395[/snapback]

Faktisk ja; Treo 650, men den ble stjålet, så nå venter jeg litt før jeg kjøper 750 og 680. Treo hadde ALDRI! et fordømt problem. Knapt hang up.

Lenke til kommentar
Interessant nok mener advokaten hos helpforsikring at 5 uker er fint rimelig tid for service. Så jeg er på egen hånd her.

Den tolkningen vil vel ikke være aktuell her om selger har angitt en tid på 10 dager vil jeg tro. Uten å si det for skråsikkert.

Edit: Jeg fant forøvrig en artikkel om rimelig tid ved reparasjon av mobiltelefoner. Vistnok finnes det ikke noe rettspraksis rundt dette men det er antatt at to uker er rimelig tid ved slike reparasjoner. Også tre uker i enkelte tilfeller.

Men det som tenkes kan legges vekt på i dette tilfellet er jo den angitte tiden selger ga deg. Ikke minst de andre forholdene du nevner som at verkstedet nekter for å ha mottat telefonen, og at produsenten som skal ha den ikke skjønner bæret av dette som du sier.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Den tolkningen vil vel ikke være aktuell her om selger har angitt en tid på 10 dager vil jeg tro. Uten å si det for skråsikkert.

8105462[/snapback]

Dessuten - hvor tar denne advokaten 5 uker fra? Ut av løse luften? På "gefühlen"? Hvis han skal anslå noe om hva som er rimelig tid, så bør han bygge det på noe.

Søkte litt raskt på lovdata, men fant ikke noe spesifikt om hva som er "rimelig tid" etter §30. Mulig det finnes noen avgjørelser, enten i FTU eller HR, men isåfall må man vel inn å søke grundigere.

Forøvrig er det vel som du sier, at rimelig tid må vurderes konkret i den enkelte sak, og ta hensyn til tingen, kjøpesum, kjøpers og selgers forhold, osv.. At selger har sagt 10 dager er jo et moment som trekker sterkt i retning av at rimelig tid må være noe rundt dette. Et slikt løfte betyr jo at selger selv anser ca 10 dager som riktig.

Lenke til kommentar
Vedde og vedde fru blom :hmm:

Jeg tipper hvertfall at dem ikke klarer det :)

8105553[/snapback]

Det var en spøk ;)

En kan ikke komme ut av slike situasjoner med godt humør om en ikke har en god porsjon galgehumor.

uansett, tar sikte på å skrive et brev i dag hvor jeg forlanger svar fra butikken. Med mindre de ringer før.

Vi er sikre på at hverken Deltaservice eller Mio har telefonen for begge nekter kategorisk å ha kjennskap til saken.

Det er registrert en forhåndsregistrert service 2. mars, ca 11 dager etter innlevering, men denne er ikke mottatt.

Telefoner sendt tirsdag var allerde registrert kl 8 i morges og deltaservice var kategoriske på at MIO ble refusert ved mottak.

MIO support Norge sjekket alle sine systemer, og supervisor sjekket også. Intet annet registrert enn en telefon fra Lefdal Sandvika i slutten av februar, men intet RMA nummer utsted, dermed vil telefonen refuseres automatisk ved feil Serienummer eller manglende RMA nummer.

Lefdal har også sørget for at produktet er uten "garanti" (for in del irrelevant kanskje) ved å sende den til service hos et ikke autorisert verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...