Gå til innhold

Rengjøring av tastatur på laptop

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke litt, men finner ikke noen emner som omhandler dette temaet.

Jeg bruker laptopen min ganske mange timer i løpet av en dag, og nå begynner tastaturet og forsåvdit også resten av plasten på PC-en hendene er i kontakt med å bli litt fettete. Det jeg da lurer på er hvordan jeg kan gjøre den ren? Har teknisk sprit liggende, mikrofiberkluter og litt av hvert. Har vel noe Renapur optisk rens også liggende, kanskje ikke beste alternativet i denne sammenheng. Kan det være skadelig å bruke sprit på plasten? Antar at det er dette som vil være det mest effektive, siden det bare dreier seg om fettflekker. :roll:

Endret av stkmydla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har merket at noen plasttyper blir tørr og litt hvitaktig med teknisk sprit.

Jeg vile ikke tatt kjansen, litt stygt hvis bokstavene på tastene blir gnidd av.

Jeg pleier å ta av tastaturet, bruker slik plastrens ( såpevann såpevann fungerer sikkert ) deretter blåse ut det som ligger under tastene ;)

Lenke til kommentar

teknisk sprit type rødsprit eller isopropanol er å anbefale da dette ikke på noe vis kan skade elektronikken eller elektriske kontakter for eksempel i tastaturet (i motsetning til vann). Rødsprit/isopropanol er begge alkoholer, i motsetning til white sprit, som er ett løsemiddel som nok kan ha de effektene som S_tone_meg beskriver (plasten blir grå/hvitaktig), white spirit bør du ikke bruke. Jeg vil anbefale rødsprit og forsiktig bruk av tørkepapir.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar! Er ikke helt sikker på hva slags sprit det er jeg har, men den jeg tenkte å bruke er i hvert fall ikke white sprit. Tror det er noe mamma har brukt til glassmaling, så det bør vel funke bra. Skulle ikke forundre meg om det er isopropanol. Men det skal jeg finne ut først! Har hørt at folk bruker isopropanol til å rengjøre kamerahus med, så det er vel omtrent samme bruksområde.

Lenke til kommentar

Disse fås som regel på jobb :whistle:

Sammen med stifter/kulepenner etc..

8105650[/snapback]

Ingen dum idé, nei :tease: Men jeg har nok sprit hjemme, så det ordner seg nok!

Kjøp en boks med "luft-på-boks" og blås det rent.

Med mindre du skal vaske det for væske som har blitt sølt på det da?

8105701[/snapback]

Bruker PC-en i forbindelse med skole i tillegg til hjemme, og i løpet av skoledagen blir det en del fett som setter seg fra hendene tydeligvis. Prøver å vaske hendene gankse ofte, men det ser ikke ut til at det hjelper så mye :cool: Men så lenge det ikke er noe problem å vaske det, så skal jeg få gjort det ganske raskt tenker jeg! :thumbup: Takk for mange nyttige svar!

Lenke til kommentar
Kjøp en boks med "luft-på-boks" og blås det rent.

Med mindre du skal vaske det for væske som har blitt sølt på det da?

8105701[/snapback]

Å blåse rent tastaturet vil få vekk noe smuss. Derimot renser det ikke bakterier, noe som kan være vel så viktig å vaske vekk. Dette gjelder spessielt de som spiser i nærheten av sin PC, eller går rett ifra PC til matbord. I følge NRK har et tastatur flere bakterier en en doring.

Kilde: http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesg...et/5445840.html

Lenke til kommentar

Oida. Dette virket skremmende. Nå vil jeg si at jeg er over gjennomsnittlig opptatt av hygiene, så jeg kan ikke si at jeg behandler den "skittent" på noen måte. Men etter en lang skoledag blir hendene svette, i hvert fall mine, og da er det umulig å unngå at tastaturet blir fett etter noen uker/måneder.

Lenke til kommentar

Sprit kan gjøre plast sprø så jeg ville ikke brukt det selv om det sikkert skal veldig mye til før tastene blir merkbart sprøe. (flere timers fukting med sprit). Det er mye lettere å bruke en klut fuktet (ikke dryppende våt) med Zalo-vann. Zalo løser fett effektivt og er skånsomt mot de fleste materialer. Typen klut kan være hva som helst siden tastene er sliteflater ment for å motstå stor slitasje over lang tid.

Men ulempen med dette er at du kun får rengjort oppå tastene. For å rengjøre under anbefaler jeg en runde med støvsugeren. NB, ikke ta for hardt i siden taster kan løsne og havne i støvsugerposen. Det er jo ikke noe gøy å grave oppi der, men i tilfelle uhellet er ute er det lett å montere tasten igjen.

Et alternativ til støvsuger er trykkluft f.eks på boks hvis du har det tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...