Gå til innhold

Striper ødelegger nattbilder, Nikon D70s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På mange nattbilder får jeg horisontale striper som ødelegger bildet. Hva skyldes dette? Er det feil på kameraet?

Ser ingenting jeg heller. Du bør antakelig kikke på bildene på en annen skjerm/maskin hvis du har mulighet. Det kan være skjermkortdrivere eller skjermen din som spiller deg et puss.
Lenke til kommentar
På mange nattbilder får jeg horisontale striper som ødelegger bildet. Hva skyldes dette? Er det feil på kameraet?

 

Magne

 

 

 

Ser ikke noen horisontale striper jeg heller.

 

 

Andreas

8105177[/snapback]

 

De synes da definitivt..ikke at de er så fremtredende...

Uten at jeg VET så vil jeg tippe på feil med kameraet..

Evn. om du har brukt NR kan du prøve uten NR..

Dog uansett skal vel kameraet ikke lage slike artifacts..

 

Simen

Lenke til kommentar

Denne typen striping (som i praksis er usynlig på et nogenlunde rett eksponert bilde) er et resultat av signalbehandlingen og selve utlesingen fra CCD'en (2 kanaler, som ikke er i perfekt sync?). Det er ikke noe galt - det er bare sånn det er.

 

D70 utfører selv dark frame/field subtraction om du har "long exposure NR" aktivert (ingen grunn til ikke å ha det), men jeg tror ikke det løser denne stripingen.

Lenke til kommentar
På mange nattbilder får jeg horisontale striper som ødelegger bildet. Hva skyldes dette? Er det feil på kameraet?

8104956[/snapback]

 

Jeg ser stripene uten problemer og husker at jeg hadde samme problem på D70.

 

Tips er som mange sier å slå på NR og ikke minst _ikke_ slå av kameraet før NR har kjørt seg ferdig! Det er en lett tabbe å gjøre (jeg klarte å gjøre det flere ganger før jeg forsto hva som skjedde). NR tar nemlig like lang tid som lukkertiden du hadde kameraet på...

 

Håkon

Lenke til kommentar
Ok, men det ville være overraskende siden D70 og D200 er så like når det gjelder sensortype. Men hvis Nikon har fikset dette med D200 så er jo det gledlig.

8105952[/snapback]

 

Jeg synes subjektivt at problemet er mindre på D200 enn det var på D70.

 

Jeg har sett antydninger til et lignende problem på D200, men det er mer fremtredende på høyere ISO settinger. Antagelig er det relatert til D200 sin beryktede 'banding' (striper som oppstår i overgang mellom lyse og mørke partier ved visse ISO settinger).

 

Håkon

Lenke til kommentar

Nå som jeg er hjemme og ser det på en skikkelig skjerm, så kan jeg se det. Jeg har aldri sett noe sånt ved lav ISO.

 

Regner med at det er snakk om en ganske lang eksponering, og at fraværet av dark frame subtraction har forårsaket dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...