tøffetøff Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Bare et lite spørsmål. To seriekoblede batterier på 1,5V og 1800 mAh, gir 3 volt, såpass vet jeg. Men gir det 3600 mAh? Forresten, et lite til: Har noen erfaring med batteriladeren inkl. 4 NiMh batterier som selges på Clas Ohlson for 179? Batterier og lader er av merket Vanson. Vurderer å kjøpe den. [ Denne Melding var redigert av: tøffetøff på 2002-12-10 11:24 ] Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Det er ein formel der, som eg ikkje kjem på i farten. Eg trur at du ikkje vil få 3600mAh når dei er seriekobla sidan ein får større spenning. Viss dei hadde vore parallell kobla ville straumstyrken vore 3600mAh mens spenninga ville ha vore 1,5 Rett meg viss dette ikkje stemmer, alltid åpen for kunstruktiv kritikk. mvh janEirik Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Batterier i serie: Pluss sammen spenningen, men strømmen er den samme. Batterier i parallell: Pluss sammen strømmen, men spenningen er den samme. Om du har 1,5V, 1800mAh batterier må du bruke fire batterier for å ha 3,0V og 3600mAh ut. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Kommer nettopp fra tentamen der jeg hadde om batteri... Hvis du serikobler 2 batterier, vil du øke spenningen, U=U1+U2 Hvis du paralellkobler to batterier, øker du kapasiteten. Altså får du 3V ved å seriekobla to batterier på 1,5 Volt(+til-, -til+), men beholder kapasiteten på 1800 mAh. Paralellkobler du dem (+ til +, - til -) beholder du spenningen, men øker kapasiteten. _________________ @#hw.no@undernet [ Denne Melding var redigert av: fondus på 2002-12-10 12:53 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Ved å bruke effektbetraktning, kan man se at svarene til Scalpel og fondus er rett. P=U*I. 1,5V*0.36A=3V*0,18A, q.e.d. Lenke til kommentar
Grims Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Riktig svar er to seriekoblede batterier gir 3V. Strømmen (Ah) blir uforandret. Ikke kjøp batterier på Clas Olson. Digitalkamera sluker strøm. Vi har testet mange typer her på jobben. Det beste resultater er med vanlig lader. Unngå hurtiglader om du kan. Hvis du ikke har det travelt da. Det eneste som duger oppladbart er GP batterier. Du får 1800 milli ah med lader for 400,- Engangsbatterier er Panasonic et godt valg. Duracell er bra, men dyre. Øystein Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 mAh angir egentlig ikke strøm, men en teoretisk tid batteriet vil vare ut i fra forbruket. Har du et produkt som bruker 300mW ved 1,5V vil strømmen bli 200mA og batteriet holder i 9 timer (med 1800mAh batteri) teoretisk sett. Nå vil spenningen synke etterhvert som en bruker batteriet og produktene vil slutte å virke før denne maks. grensen, pga. nedre spenningsgrense (spesielt digitalt utstyr). Et annet moment er at batterier har en indre motstand som også fører til spenningstap, spesielt ved stor strømbelastning. Dette kan også føre til at den effektive tiden for batteriet blir enda kortere. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 oppladbare batterier er vel ikke 1,5 volt ?? Allle jeg har sett er 1,2 volt! Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Joda, det finnes 1,5V oppladbare. Alkaliske oppladbare (f.eks fra Lenmar) har 1,5V. Disse må lades i egne ladere. NiCad og NiMH batterier har 1,2 V. Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Alkaliske batterier har 1.5V, men faller rekordfort ned på 1,2. Så når man f.eks beregner batterier til en lommelykt med 6V päre så bör man ha 5 alkaliske batterier (1,2*5) og ikke 4 slik som mange tror. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå