Clerion Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hei Jeg er snart ferdig med videregående nå og etter det regner jeg med at jeg skal et år i militæret. Etter dette tenker jeg å ta et jobb/fri/reise-år og det stedet som står høyest på ønskelista er New Zealand. Noen som har vært der å har erfaringer de vil dele? Stedet jeg tenker mest på er Nelson, pga natur. Jeg er glad i natur og opplevelser i den. Jeg kunne også tenkt meg en Narnia / Ringenes Herre theme tur. Noen som vet noe om dette? Forslag mottas med takk. Alt av interesse. Mvh. Clerion Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Har bare vært på nordøya men kan absolutt anbefale en tur dit. +Hyggelige folk +spennende natur som er grønn året rundt +mye spennende å se og gjøre: maorikultur, varme kilder, grotter og mange høye og raske aktiviteter for den som tør +lavt prisnivå -Bestandig litt for lav temperatur, nesten aldri over 20. Og det var helt nord på nordnøya.. -skikkelig jetleg når du kommer dit -veldig påpasselige kontroll ved ankomst: støvler, terrengsko, telt eller annet utstyr til friluftsbruk bør være ubrukt. -kjører på feil side av veien Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 New Zealand er et herlig sted, og nettopp naturopplevelsene er det som gjør landet så fantastisk. Nelson er et middels stort sted, med masse opplevelser rundt i området. Lord of the Rings locations finner du overalt. Om du skal være med på organiserte turer koster dette mye penger, typisk 200 NZD for en dag. Jeg anbefaler deg å kjøpe boken til Ian Brodie som tar for seg locations til LOTR. Da kan du besøke stedene selv, og mange vil du kjenne igjen rett fra filmen, andre er mye mer diffuse. Vi kjøpte denne boka da vi var nede der i vinter, mest på gøy da vi ikke er fanatiske fans. Det vi fant ut var at ved å følge anvisningene i boken blir du tatt med til fantastiske steder med utrolig natur, uanvhengig av om du har sett filmene eller ikke. Ting jeg anbefaler deg å vurdere: *Svømme med delfiner i Kaikoura *Besøke MT Ruapehu, / Whakapapa skisenter *Ridetur i Paradise like ved Queenstown, location for LOTR *Tongariro crossing, kanskje NZ flotteste dagstur (Fikk ikke gått selv pga tåke) *NZ museum i Auckland om du vil vite mer om landet og kulturen før du fortsetter turen i landet *Fiske fiske fiske Ellers er det riktig som Robertaas sier i sitt innlegg ovenfor. Spesielt vikitg er det å være klar over tollregler som er utrolig strenge der nede, spør når du kommer ned om du er i tvil om den minste ting. Bedre med et dumt spørsmål i tollen enn mange tusen i bot... Vi var der i nesten en mnd, og skal helt sikkert ned igjen. Faantastisk land med flotte menneseker. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Hørtes veldig bra ut, og fiske er noe jeg setter pris på. Er det slik at man MÅ ha guide eller finner man godt fiske uten? Tenker da på ferskvann. Mvh. Clerion Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Absolutt ikke. Det som er en fordel er å leie seg en guide første gangen, for å lære litt om hvordan de fisker der nede, samt få litt generell info. Jeg hadde stor nytte av dette. Kjøp guide bøkene til John Kent, en for sørøya og en for nordøya. Disse er meget gode, og vel ansett blant alle som fisker der nede. Det er generelt to fiskekort som gjelder, det ene er for hele landet, det andre er for Taupo distriktet og elvene der. Deriblant Tongariro River som er verdenskjent for stor regnbueørret. Kjøp sesongkort, koster ikke allverden. Ta også og se filmen Ørretjeger´n av Tore M. Nilsen, som er informativ og en stor inspirasjon. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Okei. Tusen takk for seriøse og gode svar. Mvh. Clerion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå