Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Redde filer fra ødelagt HD, hvordan?

Anbefalte innlegg

Bærbaren til faren min vil ikke starte opp lenger, han sier at harddisken lager masse lyder og han får beskjed om at operativsystemet ble ikke funnet. Det er klart at harddisken ble ødelagt. Spørsmålet mitt er da:

Vet dere om noen som spesialiserer seg på å gjenvinne filene fra ødelagte harddisker her i norge? Filene som er der må reddes.

Ser etter en ny harddisk til han. Den som sitter i PCen hans nå er 60 GB ATA-5 hard drive (9.5mm slim line, 2.5"). I prisguiden finner jeg bare SATA disker, hva er forskjell på ATA-5 og SATA? Vil en SATA disk fungere i PCen hans?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ibas tror jeg nok bli dyrt ja... Finnes det andre?

8107346[/snapback]

Tror ikke Ibas er så dyrt for privatpersoner. Sist jeg sjekket kostet det kr 750,-. Men det kunne ta flere uker/måneder fordi man blir lagt i kø etter bedriftskunder...

Endret av Cato72
Lenke til kommentar

Det er en SONY VAIO som ble kjøpt i utlandet. ATA-5 er ikke kompatibel med SATA? Regner med at den ikke er kompatibel med IDE heller. Men i prisguiden finner jeg bare IDE og SATA, så vi må vel ta kontakt med SONY Norge eller et eller annet. Skal undersøke det med IBAS, sålenge det ikke blir over 2K tror jeg det skal gå, fordi filene er viktige.

Edit: PCen tilhører en bedrift tror jeg, så det er mulig det blir mindre kø da siden vi kan henvende oss som en bedrift.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Der er vel forøkset verdt å ta ut hardisken og sette den inn i en annen maskin for å se om det er mulig å få ut noe av den viktige dataen.Det kan jo hende det går ann hvis disken er delvis ødelagt.Har vært borti halvdøde disker som det av og til gikk ann å få ut data av.

Lenke til kommentar

Aha, ok. Så det jeg må se etter er en IDE harddisk og den vil være kompatibel? Jeg er usikker her siden jeg har lite erfaring med bærbare standarder.

Siden jeg studerer på fastlandet og PCen er på Svalbard så kan jeg ikke gjøre mye med den, men det er en person som prøver å gjøre det du sier Knopfix. Får kanskje vite i morgen hvorda det gikk.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Det er godt mulig du kan få ut noe selv om ikke OS starter hvis det er litt liv i den.Hadde en halvdød harddisk som av og til ville lese og skrive men jeg kunne bare kopiere ut en fil av gangen.Det går ann å laste ned gratis data rescue programmer som finner slettede filer også men jeg vet ikke om det vil ha noe særlig for seg her siden filene ikke er slettet.Her er det kanskje roteringen og avlesingen av dataen på platene som er problemet.

Lenke til kommentar

Wow, ringte til Wintek Nordic Group, den som er nevnt i artikkelen som ThuleAudio linker til. De sa at prisen er vanskelig å si men at det skal koste mellom 4 og 10 tusen kroner. Skal det være såååå dyrt? Siden Cato72 sier at det kostet 750kr sist han sjekket så skal jeg prøve å ringe til IBAS også, høre hva de sier.

EDIT: For de som måtte lure så ringte jeg til IBAS, analysen koster 3500kr og de fleste sakene havner mellom 15-35 000kr og det vil ta ca ei uke avhengig av hvor fort vi vil ha det gjort vil prisen variere også. Til sammenligning koster analysen hos Wintek Nordic Group 1500kr. Var det noen som sa 750kr? Hm, to good to be true?

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Husk at vist hardisken er fysisk skadet kan man ødelegge mere med å prøve å få tilgang til den. Stygge lyder i fra disken er aldri et godt tegn.

Firma som spesialiserer seg i å hente data ut fra ødelagte disker er svindyre, men med tanke på utstyret de har og hvor mye arbeid det er skjønner jeg godt at prisene er så stive.

Lenke til kommentar

Det funket ikke å få ut data ved å koble den til en annen PC, og da jeg ringte til de firmaene så advarte de meg at jeg må ikke prøve å slå på PCen mer fordi det kan ødelegge mer. Men de er veldig dyre ja. På mandag skal jeg bestille nye deler til PCen og i påskeferie skal jeg få en backup rutine til den PCen slik at det her skjer aldri igjen. Skulle ha backup før, men er vanskelig når faren ikke har greie på PCer og jeg bor langt unna.

Når det gjelder den ødelagte harddisken, så ble den ødelagt ei uke etter den mest kritiske perioden (regnskap + mye mer), og nå haster det ikke så mye, men er sikker på at vi kommer til å levere den inn for å redde alt det viktige.

Takk for hjelpen alle sammen.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Haha, for de som måtte lure på hvordan det gikk. Pappa var i utlandet på ferie (Ukraina mer konkret) og der er det en han kjenner som har små fiksing av ødelagte HDer som hobby. Han fikk alt av data ut av ødelagte harddisken på noen timer og det måtte vi betale under 1000kr for. Og da ble problemmet løst.

Lenke til kommentar
EDIT: For de som måtte lure så ringte jeg til IBAS, analysen koster 3500kr og de fleste sakene havner mellom 15-35 000kr og det vil ta ca ei uke avhengig av hvor fort vi vil ha det gjort vil prisen variere også. Til sammenligning koster analysen hos Wintek Nordic Group 1500kr. Var det noen som sa 750kr? Hm, to good to be true?

8114434[/snapback]

Sa du at du var privatperson?

Jeg fikk også opplyst den prisen du nevner, men da jeg fortalte at dette for for ei venninne av meg, nevnte han at de hadde en annen pris for private. Men som sagt; da måtte man påregne endel uker og kanskje måneder med venting...

Endret av Cato72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...