Gå til innhold

USA, Førerkort for bil?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og noen klassekompiser har fått i oppgave å lage en tur til USA for 25 000 NOK per pers. Vi går 1. året VGS :)

Derfor lurte jeg på en liten kjapp ting, må man ha noe kurs eller førerbevis for å kjøre bil på veiene i statene, eller kan man bare bruke sitt norske?

Til dere som lurer, så skal vi "late" som vi er 25 år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

I USA er det i utgangspunktet 16 for å ta førekort, og det er stort sett bare en bitteliten oppkjøring som skal til. Derfor kan det være en ide for dem som evt ikke har førerkort å ta lappen i USA. Da er det bare å møte opp på biltilsynet og fornorske det. Usikker på om det bare er en papirmølle sak, eller om du må ha teori og oppkjøring, men uansett billigere enn å ta lappen i norge.

Det du derimot skal være obs på er at alt av billeie der må foregå gjennom lærere. Det er så si ingen utleieselskaper som leier ut til 18 åringer. Det er gjerne 25 års grense, og tillegg i prisen for 21 åringer. Og det er ikke uten videre mulig å få lærer til å leie flere biler og at dere kjører dem. Det er jo såklart ingen fysisk sperre for det, men forsikringer og alt det derre gjelder ikke når det ikke er personen som leier bilen som kjører den.

Lenke til kommentar

Du må ha et amerikansk "social security" for å kunne motta sertifikat i USA. Så du må i så fall ha et midlertidig visum over lenger enn 90 dager for å kunne gjøre dette. Som feks hvis du er au pair.

Lykke til :)

Edit; Svarte forsåvidt ikke på det andre spørsmålet, men ja, du kan bruke norskt sertifikat i Norge. Men det kan likevel lønne seg å få et internasjonalt bevis for at du har bestått førerprøven. Da vil det ikke oppstå noen konflikt uansett hvor du måtte befinne deg i verden.

Endret av DavidH
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

DavidH - nei, det maa du ikke. Mitt social security number(aldri utgi det til noen men her publiserer vi i vei!!) er NOT-US-CITZ.

Spors dog paa staten. Noen stater krever social security. Men tror ingen stater vil laa noen som reiser paa ferie under Visa Waiver-programmet ta forerkort, saa det er ikke sentralt.

Foer du drar til USA kan det vaere lurt aa gaa til NAF med ditt norske forerkort aa faa dem til aa lage et internasjonalt forerkort. Dette er en liten bok, koster deg en hundrelapp og er gyldig i ett aar. Dette kan vaere veldig nyttig hvis du blir stoppet av en offiser.

Lenke til kommentar

Bruttern blei stoppe i USA med vanlig norsk førerkort for "speeding" og det gikk fint. Men det spørs på hvem du møter, og hvordan du oppfører deg. Vær ydmyk, og fortell du er fra Norge så er det meste fiksa :D

Bruttern var så hedig at poltikar'n skrev 80 mph istedet for 90 som han faktisk kjørte i. Da slapp vi rettsmøte, ettersom vi ville være i norge på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
DavidH - nei, det maa du ikke. Mitt social security number(aldri utgi det til noen men her publiserer vi i vei!!) er NOT-US-CITZ.

Spors dog paa staten. Noen stater krever social security. Men tror ingen stater vil laa noen som reiser paa ferie under Visa Waiver-programmet ta forerkort, saa det er ikke sentralt.

Foer du drar til USA kan det vaere lurt aa gaa til NAF med ditt norske forerkort aa faa dem til aa lage et internasjonalt forerkort. Dette er en liten bok, koster deg en hundrelapp og er gyldig i ett aar. Dette kan vaere veldig nyttig hvis du blir stoppet av en offiser.

8656527[/snapback]

Jeg vet ikke hvor i USA du befinner deg hen, men her i California var jeg personlig innom 'DMV' et par aar tilbake og forhoerte meg om aa ta sertifikat, og fikk i svar at dette ikke lot seg gjoere uten social security number.

Men som sagt, godt mulig at det er forskjellig fra stat til stat.

Lenke til kommentar
Vel, mitt forerkort er utstedt av MVD(Motor Vehicle Department(DMV er det samme, staar for Division of Motor Vehicles) i Arizona, USA. En nabostat til California faktisk. Men joda, det varierer fra stat til stat, det er riktig. Men social security nummer er vanligvis ikke required.

8659975[/snapback]

Men det er vel en stund siden du tok det?

Arizona gir heller ikke ut foererkort uten social security naa lenger i hvertfall.

"You are required by ARS 28-3158(D)(5) and 42 USC 405©(2)© to provide your Social Security Number. It will be used to verify your identity and to comply with federal and state child support enforcement laws. It will not be used as your driver license number."

Kilde; http://www.azdot.gov/mvd/azwelcome.asp#ObtainALicense

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...