CSSSK Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Hva er det beste prog'et til å kjøle ned CPU når den er idle? Husker jeg hadde noe sånt på den forrige maskina mi, men etter at jeg fikk KT7A så var det ikke noe vits, siden det var innebygd... Nå har jeg oppdatert bios'en, og den funksjonen har forsvunnet... (pga økt stabilitet visstnok). Uansett så har jeg lyst til å prøve det for å se om det funker... Er på utkikk etter et prog uten alt mulig dill, som temperaturavlesning o.l. (bruker mbm fra før). Takk Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Hvilket OS har du? Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 22. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2001 Oi, glemte det... Jeg kjører stort sett W2K, men også XP. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Hva skal du med det programmet? Maskina bråker ikke mindre, den lever ikke lengre, den blir ikke mer stabil og max temperaturen synker ikke noe. Er null poeng i slike program da idle temperaturen er ganske så uvesentlig. Det er max temperaturen som er problemet og siden den ikke synker så hjelper programmet null. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 22. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2001 Okay, her er problemet: Jeg har vannkjølt alt i maskina utenom PSU'et, mest med tanke på å få det STILLE, men seff også med tanke på overklokking. Prosessoren min er en tbird 1200@1600 som går på ~2,05V. PSU'et mitt er bare på 300W, og når CPU'en stresser på 1600, begynner vifta å bråke no så grønnjævli at det er ikke til å holde ut (Ja, den bråker MYE, overdøvde alt annet i maskina før jeg fikk det vannkjølt). Når jeg spiller og ripper Divx begynner PSU-vifta å bråke. Det er egentlig ikke noe problem, for da overdøver lyden fra spillet vifta, eller jeg befinner meg ikke i rommet. MEN, når jeg går ut av spillet eller er ferdig med å rippe, så slutter ikke vifta å gå på 12 V av en eller annen grunn, jeg må restarte maskina for å få den til å slutte. Tipper det er fordi den ligger på grensa til å tippe over fra 5 til 12V allerede når CPU'en idler. Før (når det var innebygd software-kjøling i bios) hadde jeg ikke det problemet, da ga slutta vifta å bråke kort tid etter at CPU'en igjen begynte å idle. En løsning kan jo være å klokke ned eller sette inn en kabinettvifte, men det har jeg ikke så lyst til. Når jeg lager Divx er hver eneste MHz velkommen, og kabinettvifte har jeg rett og slett ikke råd til, har blakka meg helt foran jul... Så derfor tenkte jeg kanskje at et slikt problem hadde vært en grei, midlertidig løsning på problemet (skal etterhvert mekke vannkjøling på PSU også, men har ikke tid enda)... Så, noen som vet om noen slike progs?? _________________ Stillheten er vakker.... [ Denne Melding var redigert av: CSSSK på 2001-12-22 13:27 ] [ Denne Melding var redigert av: CSSSK på 2001-12-22 13:28 ] Lenke til kommentar
lax Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Jeg bruker Vcool og er fornøyd med det. Det funker bra og viser også temperaturen i systray. Du kan finne det på http://www.vcool.de tror jeg.. Og til deg Anders L, software kjøling funker egentlig ganske bra og holder temperaturen nede i alle fall ved mindre operasjoner.. (surfing, mirc ol.) Kjører nå idle på 42°C, mot 49°C tidligere Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 22. desember 2001 Del Skrevet 22. desember 2001 Heisann, sjekket det Vcool programmet. det står CPU og SYS. Hva er forskjellen? SYS er litt høyere enn CPU. Stemmer disse temperaturmålingene? i bios stod det 53grader på cpu før installasjon av Vcool, nå står den på 37. (kjører mye IDLE) takk! God jul! -- Knut Jacob Jakobsen [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå