kalli Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hei! Vet ikke om noen har spurt om dette før, men prøver allikevel siden jeg ikke fant noe når jeg søkte... Det jeg lurer på er rett og slett på hva man må ha for å se på en HD DVD og en Blue Ray DVD? Vi har nemlig fått en Samsung HD klar tv hjemme hos oss nå, og da lurer jeg på hva det liksom er. Er det sånn at jeg kan med denne tv'en se på HD DVD'er som gir bedre kvalitet på bildet? Eller må jeg også ha en egen spiller for HD DVD'er? Og Blue Ray. Må du har Blue Ray klar tv, Blue Ray DVD spiller og en egen Blue Ray DVD?? Som dere skjønner er jeg litt forvirret her. Håper noen kan forklare hva som er riktig og galt her, og hva jeg eventuelt trenger for å bruke den HD klare tv'en vår til det som er bra (?) med den. Håper på svar! Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Ville lest litt på Wikipedia, har funnet en link om Blu-ray og en om HD-DVD: http://no.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc http://no.wikipedia.org/wiki/HD_DVD Lenke til kommentar
kalli Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Hmmm, det hjalp meg lite på hva jeg lurte på... Setter pris på flere svar! Lenke til kommentar
ersa Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 TVen din kan spille av begge standardene. HD DVD krever egen spiller. BluRay krever også egen spiller. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Dette hører vel strengt tatt hjemme i Multimedia>Videoavspillere, men: For å spille av HD DVD'er må du ha en HD DVD-spiller (det vil i praksis enn så lenge si en av Toshiba-modellene fra rundt NOK4800, eller HD DVD-drevet til box 360 til i underkant av NOK2000). For å spille av Blu-ray må du ha en Blu-ray-spiller (PS3 er den billigste når den kommer på markedet, ellers har Panasonic, Pioneer, Samsung og Sony modeller, sist jeg sjekket alle over NOK10000. Vet ikke om alle Blu-ray-spillerne er på det norske marked ennå). Alle spillerne, både HD DVD og Blu-ray, spiller også av vanlige DVD'er, og en del av dem gjør også en svært god jobb på det (like god som en ren DVD-spiller til samme pris). Vær klar over at ingen av spillerne er sonefrie for vanlig DVD. For HD DVD er det ikke innført soner ennå, hverken for spillere eller disc'er. For Blu-ray er det soner, men en god del disc'er er sonefrie (det finnes en side med oversikt over hvilke som er sonelåst/sonefrie). Lenke til kommentar
kalli Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Takk for kjempe fine svar! Nå skjønte jeg det litt bedre...! Men... Så det lønner seg å kjøpe XBox 360 framfor en egen HD DVD spiller? Og... Kan jeg bruke en HD DVD spiller og HD DVD på en vanlig tv, som ikke er HD klar? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Ja, men da forsvinner jo litt av vitsen med å ha hd-dvd. Men det funker helt fint. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 8. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2007 Ok, så du må ha hele pakka for at det skal bli ordentlig HD (High Definition)? Men det lønner seg altså da å kjøpe XBox 360 framfor en egen HD DVD spiller? Lenke til kommentar
ersa Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Lønner seg vel kanskje litt. Men har du PC tilkoblet TVen kan du bruke Xbox 360 sitt drev på den (ikke offisiell støtte tror jeg, men det fungerer hos mange). Men uansett så mangler Xbox360 mulighet for å sende ut HD-lyd dersom jeg har forstått det riktig utifra folka på avforum.no. Så jeg regner med at en standalone er bedre enn 360 + HD DVD-drev. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Var det ikke noe snakk om at man kunne bruke xbox spilleren ved hjelp av enl pc? Altså uten å ha selve xboxen. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Jo, man kunne koble HD-DVD drevet til pc via USB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå