Wir-War Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Vakler mellom to kamera, Sony HDR-HC7E, og Panasonic NV-GS500, og sikler veldig på sony,en. Så leser jeg dette i en tråd her på forumet: "Sony HC1 er et HDV kamera smile.gif HDV kan ikke anbefales. Det krever en del maskinkraft å redigere (meg bekjent ihvertfall) og så finnes det flere grunner som jeg ikke husker.. Skal du ha noe annet enn vanlig dv kamera så kjøper du HD, ikke HDV." Kan noen utdype dette litt? Trodde jeg ville få bedre bilder på en hd-ready tv med et HDV kamera. Vil jeg merke stor forskjell på disse to kameraene når de koples til tv,en? Hvem av disse to kameraene tåler dårlig belysning best? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det er nok litt forvirring i ordbruken her. HD = High Defintion (En generell betegnelse på ting med stor oppløsning) HDV = En videostandard utviklet av Sony og JVC, hovedsaklig tiltenkt forbrukermarkedet. Den opererer på en høy oppløsning. HDD = HardDiskDrive (Videokameraer med harddisk istedenfor tape) HD-ready = En standard for TV-er. Alle TV-er med dette merket støtter i praksis samme oppløsning som HDV. Større oppløsning vil si at det blir flere piksler i bildet, altså mer informasjon. Dette oppfattes som mer detaljert og dermed bra. Selvsagt kan du jo kjøpe et elendig videokamera som filmer i HD(V), men stort sett alle HDV-kameraer du kjøper i Norge i dag holder høy kvalitet. Det er sant at HDV krever mer maskinkraft å bearbeide, men maskiner av ny dato burde klare det ganske greit. Hvis du har en HD-Ready TV ville jeg kjøpt et HDV-kamera. (Det blir mange begreper, Wikipedia er alltid en venn i nøden ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå