Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Passordbeskyttelse! I skolen!

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har nettopp fått meg skole pc, men jeg har et problem. Jeg lager passord og faktisk et ganske bra passord, men hva hjelper det når folk i klassen kommer inn i sikkermodus/admin og forandrer passordet?

Har nå laget et passord i BIOS så hvis eg slår av pcen etter hver gang jeg forlater klasse rommet kommer ingen seg inn! Men det er tungvint, jeg vil helst bare slå ned skjermen, og få opp oppstart passordet. Men hvordan kan jeg hindre at de kommer seg inn i sikkermodus og forandrer mitt uten å vite passordet?

Hvordan lager jeg passord i admin?

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Det hjelper litt det også, men for en litt mer datakjyndig person så vet man hvordan man kommer inn på PC`en allikevel. Jeg f. eks har ikke noe problem med å komme inn på en PC som er passordbeskytta i Windows både i Safe mode og vanlig måte. Hvordan skal jeg ikke si her, men løsningen er enkel.

Men derimot for en vanlig bruker som ikke har noe peil på bakveier så skal det ikke være noe problem.

Å sette BIOS passord er tungvindt ja.

Lenke til kommentar
Ja. Det hjelper litt det også, men for en litt mer datakjyndig person så vet man hvordan man kommer inn på PC`en allikevel. Jeg f. eks har ikke noe problem med å komme inn på en PC som er passordbeskytta i Windows både i Safe mode og vanlig måte. Hvordan skal jeg ikke si her, men løsningen er enkel.

Men derimot for en vanlig bruker som ikke har noe peil på bakveier så skal det ikke være noe problem.

Å sette BIOS passord er tungvindt ja.

8103442[/snapback]

Okei, du sier løsningen er enkel? Men hvordan beskytte seg mot den løsningen du vet da? Men vet du hvordan du knekker BIOS eller, er det umulig? (uten cd)

Lenke til kommentar

Passord på bios, samt å sette at maskinen ikke skal boote på cd/usb. Sett så administratorpassord til noe langt og uhyggelig samt og gi administratorkontoen et nytt navn.

Jeg skal like å se den personen som kommer seg inn på den noe særlig kjappt.

Lenke til kommentar

Du får ikke stoppa den muligheten som jeg vet om. Eller jo du får det, men da må du inni Bios.

Å knekke passord i BIOS er nok litt vanskelig ja, spesielt på en Laptop der du ikke har mulighet til å ta ut BIOS batteriet. Men å knekke passord er ikke så veldig vanskelig i og for seg. det er jo bare å prøve seg fram. Veldig mange har passord som omhandler enten venner, familie, fødselsdatoer, årstall og liggnende, men forhåpentligvis så er du såpass smart at du lager et sikkelig passord.

Lenke til kommentar
Du får ikke stoppa den muligheten som jeg vet om. Eller jo du får det, men da må du inni Bios.

Å knekke passord i BIOS er nok litt vanskelig ja, spesielt på en Laptop der du ikke har mulighet til å ta ut BIOS batteriet. Men å knekke passord er ikke så veldig vanskelig i og for seg. det er jo bare å prøve seg fram. Veldig mange har passord som omhandler enten venner, familie, fødselsdatoer, årstall og liggnende, men forhåpentligvis så er du såpass smart at du lager et sikkelig passord.

8104162[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvor god de er som klarer å komme inn på min pc, men tror du dette er nok?

Passord på BIOS

passord på admin

og passord på min bruker?

er eg trygg nok?

Lenke til kommentar
Passord på BIOS

passord på admin

8104189[/snapback]

Passord for å boote vha BIOS, da er du nok forholdsvis trygg. Bare du husker å slå av laptopen i pauser osv. selvsagt.

Har du kun passord på admin og brukerkontoer i XP så kan man komme seg inn uansett, forholdsvis raskt (2 min ekstra). Tviler dog på at de andre elevene gidder å bruke såpass drastiske tiltak.

Lenke til kommentar

Hvis du setter passord i BIOS, og på administrator og din egen bruker, også låser du pcen når du går ifra den (Windowstast+ L), så blir det vel en smule vanskelig å komme seg inn, hvis man ikke har administratorkonto.

Da må man skru av pcen for å få logget inn som noe annet enn brukeren som låste pcen.

Sjekk forøvrig også om de har laget seg en administratorkonto på pcen din. :p

Lenke til kommentar
Installer Vista ;) Da kan du være rimelig sikker på at det ikke kommer uvedkommende inn!

8104199[/snapback]

Jepp! Det funker glimrende. Men om man bruker sikkerhetsmodus veien for å logge seg på maskinen, så må man vel fortsatt skrive inn passord. Og selv om man kommer seg inn på maskinen, så må man jo skrive inn gjeldende passord for å bytte til et nytt et. Eller?

Lenke til kommentar
Passord på BIOS

passord på admin

8104189[/snapback]

Passord for å boote vha BIOS, da er du nok forholdsvis trygg. Bare du husker å slå av laptopen i pauser osv. selvsagt.

Har du kun passord på admin og brukerkontoer i XP så kan man komme seg inn uansett, forholdsvis raskt (2 min ekstra). Tviler dog på at de andre elevene gidder å bruke såpass drastiske tiltak.

8104234[/snapback]

Lurer litt på hvordan du klarer å komme deg forbi et passordbeskyttet området. Du sier at dette går temmelig raskt, med hvilken metode er det da snakk om?

Lenke til kommentar
Installer Vista ;) Da kan du være rimelig sikker på at det ikke kommer uvedkommende inn!

8104199[/snapback]

Jepp! Det funker glimrende. Men om man bruker sikkerhetsmodus veien for å logge seg på maskinen, så må man vel fortsatt skrive inn passord. Og selv om man kommer seg inn på maskinen, så må man jo skrive inn gjeldende passord for å bytte til et nytt et. Eller?

8104437[/snapback]

Har man ikke passordet, og PCen er låst, kommer man simpelthen ikke inn. Finnes foreløbig ingen løsning på dette utenom å lage en recovery disk på forhånd.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan du klarer å komme deg forbi et passordbeskyttet området. Du sier at dette går temmelig raskt, med hvilken metode er det da snakk om?

8104447[/snapback]

Hvis maskinen lar en boote opp med CD-Rom, så fins det en rekke muligheter. Alt fra å bruke en plate med et annet operativsystem, til plater som inneholder programmer som sletter eller gjør det mulig å finne passord.

Lenke til kommentar
Passord på BIOS

passord på admin

8104189[/snapback]

8104234[/snapback]

8104447[/snapback]

Med Ul.........cd er det rimelig enkelt og resette administrator passordet på windows installasjonen. En forutsettning er at maskinen kan starte opp i fra cd eller usb.

Endret av Taddy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...