Gå til innhold

hvorfor spare i BSU?

MagnusW

Anbefalte innlegg

Ser at det er flere og flere som sparer i BSU eller planlegger å gjøre det? Hvorfor? Hva er fordelene? Rentene ser ikke sånn KJEMPE bra ut, og så kan du bare spare 15k i året?

Har nettopp blitt inspirert til å spare enda mer enn det jeg gjør, i og med at jeg egentlig bruker masse penger på bare dritt selvom jeg får alt jeg trenger hjemme. Kunne sikkert klart å spare 1-2000,- mer enn det jeg gjør nå i mnd.

Fra før av har jeg penger i livrente, fond og aksjer. Hvorfor skal jeg ikke sette det jeg sparer nå i det? Bør jeg heller velge BSU? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Sparer du 15 000 i året så får du 3 000 i fradrag på skatten.

Rentene kommer i tillegg.

Dette mot at du låser pengene til boligkjøp.

Hør med bankene for mer detaljer.

Lenke til kommentar

I de fleste banker får du ikke bedre renter på noen annen konto. I tillegg får du 20% skattefradrag på pengene du setter inn. Med andre ord, så får du tilbake kr 3.000,- på skatten dersom du sparer maksbeløpet på kr 15.000,- pr år. Den reelle renta blir dermed meget god, samt at dette er 100% sikkert. I tillegg så ser banken veldig positivt på at du har spart i BSU den dagen du skal ha lån til bolig.

Eneste minuset er at disse pengene er låst til å bruke til å kjøpe bolig, eller betale ned på boliglån. Du kan sette inn maks kr 100.000,- frem til fylte 34 år. Maksgrensen er da på kr 15.000,- pr år.

Eksempel:

Tar man da feks utgangspunkt i en gjennomsnittlig rente på konto gjennom året på 4,5%, vil man få en avkastning på kr 675,- I tillegg får man kr 3.000,- tilbake på skatten. Totalt får man da en avkastning på 24,5% i tillegg får du selvsagt renter på tidligere innskudd. Klarer du å finne bedre deal som i tillegg ikke innebærer noe risiko, vil jeg gjerne vite om dette!

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Altså, sett bort ifra at du låser av disse pengene til boligkjøp og at du kan trekke 3K av på skatten, så er den største fordelen at banken blir MYE mer villig til å gi deg boliglån når de ser hvor flink du har vært til å spare BSU.

Lenke til kommentar

Det er som allerede nevnt skattefordelen og fordelene ved førstehjemslån som er det som taler høyest for å spare i BSU. Det er en ting til som også er viktig å vite, før man avskriver BSU som sparemetode:

- Innskudd i inneværende år kan tas ut igjen, uten at det resulterer i brudd på BSU-avtalen. Altså, om du f.eks. har spart 5.000,- hittil i 2007, men i april er nødt til å bruke av disse pengene, eller ganske enkelt ikke ønsker å spare i BSU, så kan du det. Du kan begynne å spare igjen når det passer seg slik. Pengene er dermed ikke helt utenfor rekkevidde om du skulle angre.

Lenke til kommentar

Husk at det ikke er vits å spare i BSU dersom du ikke er i skatteposisjon, dvs at du tjener mindre enn frikortgrensen. Du bør heller ikke spare hele beløpet dersom du tjener så lite at hele skattefordelen ikke brukes inneværende år. Det er ikke mulig å overføre skattefordel til neste skatteår.

Såfremt du ikke har lav inntekt eller lav utdannelse/dårlig betalt jobb så vil bankene som regel være villig til å låne deg penger til bolig uansett om du har BSU eller ikke. Hvor mye du får låne avhenger som regel av inntekt uansett så fordelen med å ha spart i BSU mht til å få boliglån er normalt for kunder som er på marginen til å ikke få lån.

Spar i BSU når du har tilstrekkelig inntekt, ellers venter du med å bruke den til du tjener nok. Jeg har ikke spart opp maksimumsbeløpet enda og venter dermed med å ta ut BSU-beløpet , selv om jeg har boliglån,til jeg har spart 100 000 kr + renter slik at jeg får skattefordelen i noen år til.

Lenke til kommentar
Er man ung, og skatter er dette den første spareformen man burde kaste seg på. Nevn en annen spareform som garantert (uten risiko) gir deg 23 % avkastning per år.

8118474[/snapback]

Svaret er ingen! Er bare å sette igang så snart man skatter og har råd til å sette av litt. Er og verdt å nevne at man ikke trenger å sette inn maksbeløpet hvert år. Går og an å sette inn mindre dersom man har det litt trangt. Evt ta ett pauseår eller to. Når man velger å avslutte en BSU-konto kan man ikke opprette ny. Man får kun opprette den en gang i livet. Å flytte den fra en bank til en annen er derimot ingen problem.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Dersom man allerede har boliglån må man vel ta med de rentene man kunne sluppet å betale, om man betalte ned 15 000 ekstra i året i avdrag, i stedet for å sette dem inn på BSU. Ca 900 kroner. Selvsagt mer lønnsomt å bet på BSU for å oppnå skatteeffekten, men i regnestykket må man vel ta med denne effekten og..? Tenker jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

Først, jeg er helt enig i at BSU er en svært lønnsom spareform, og jeg sparer selv i BSU.

Nevn en annen spareform som garantert (uten risiko) gir deg 23 % avkastning per år.

8118474[/snapback]

Nå må vi vel moderere oss litt, BSU gir ikke 23% avkastning hvert år. Det stemmer at du får en meget god avkastning første året pga skattefordelen, men du får bare skattefradrag for sparebeløpet, ikke for penger som står inne på konto fra tidligere år.

Dersom man sparer maksimalt beløp hvert år i 7 år, ender man opp med ca 115 000 kroner (ved ca 4% rente). Hvis man trekker fra skattefordelen, har man da satt inn 80 000 kroner. Av avkastningen utgjør altså skattefordelen 20 000 kroner, mens rentene utgjør ca 15 000 (selvfølgelig avhengig av rentenivå gjennom de 7 årene).

Det er sikkert noen som kan beregne en nøyaktig årlig avkastning utfra disse tallene, men for meg ser det ut som om avkastningen på BSU er ca 11%, og ikke 23%.

Lenke til kommentar
Det er sikkert noen som kan beregne en nøyaktig årlig avkastning utfra disse tallene, men for meg ser det ut som om avkastningen på BSU er ca 11%, og ikke 23%.

8120259[/snapback]

Tja, hvis vi tar utgangspunkt i ett års beløp da:

Setter inn 15.000,- 1.januar. 31.desember har dette generert:

Rente, 5% (for enkelhets skyld): 15.000 * 0,05 = 750,-

- Skatt på kapitalinntekter 28% = 210,-

Netto = kr 540,-

Inntektsfradrag: 3000,-

Gir en skattebesparelse på 1500,- ved 50% skatt (for enkelhets skyld..)

Totalt ca 2000,- i netto, noe som blir vel 13%. Reellt blir det vel noe lavere, da folk som sparer BSU antakeligvis har lavere skatteprosent enn 50.. Så rundt 11 høres da ikke ut som et dumt anslag.

Kan sikkert være en rekke andre skattemessige forhold som også påvirker dette, men 23% høres vel litt optimistisk ut.

Lenke til kommentar
Inntektsfradrag: 3000,-

Gir en skattebesparelse på 1500,- ved 50% skatt (for enkelhets skyld..)

De 3000 trekkes fra det man skulle betalt i skatt, ikke bruttoinntekt. Man får 3000 i avslag uansett hvor høy skatteprosent man har.

8122798[/snapback]

Sikker? Meget mulig det stemmer. Isåfall blir det nærmere 23% enn 11%.

Lenke til kommentar
Japp. Det trekkes fra 3000 fra skatten ikke fra skattbar inntekt.

Det er det som er det geniale med BSU.

8123173[/snapback]

Isåfall er ca 23% et riktig anslag, og det må sies å være meget gunstig på en 100% sikker investering. :)

(betingelsen er naturligvis at man faktisk har minst 3000,- i skatt)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...