Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wlan og nextgentel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-10 10:40, skrev Ali-Baba:

hvordan kan jeg sette opp et trådløst nettverk med nextgentel ADSL? hva må gjøres? hvordan er sikkerheten med trådløst? er det andre ting som er greit å være klar over før jeg kjøper noe??

takk for alle svar...

Jeg installerte nettopp et trådløst nettverk hjemme og jeg er abbonent hos NGT. Det fungerer helt fint uten noen spesielle problemer.

Jeg kjøpte et 3Com officeconnect trådløst aksesspunkt og router. Denne var billig og 3Com er et godt navn. Alt jeg gjorde var å koble den til adsl-modemet, også koblet jeg den stasjonære til en av nettverksutgangene på routeren også brukte jeg IE til å koble meg opp til routeren. Der gikk jeg gjennom en wizard som spurte om et par ting også var jeg ferdig. Til slutt startet jeg den bærbare og den oppdaget nettverket automatisk. Jeg skreiv inn krypteringskoden (??? hva kalles denne?) og koblet til. Fungerer finfint!

I ettertid har jeg satt opp nettverket til å kun godta tilkobling fra min bærbare. Så slipper jeg at naboene surfer gratis for min regning.

Det eneste du trenger å tenke på er at du bør bruke kryptering av signalene. Men jeg tror ikke 128-bits kryptering er nødvendig, for det er vel ikke så sensitive data du jobber med?

[ Denne Melding var redigert av: runegri på 2002-12-10 11:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg bruker AirPlus utstyr fra D-Link:

D-Link Di-614+

D-Link DWL-650+

D-Link DWL-520+

Billig og bedre hastighet og rekkvidde en standard 802.11b. Anbefales!

Enkelt oppsett.

Får D-Link ANT24-0800 8Dbi ekstern Omni antenne denne uka som jeg skal ha på taket ute for å få kjempe-bra rekkevidde. (1km eller mere)

Lenke til kommentar

Ali-Baba skrev (2002-12-10 10:40):

hvordan kan jeg sette opp et trådløst nettverk med nextgentel ADSL? hva må gjøres? hvordan er sikkerheten med trådløst? er det andre ting som er greit å være klar over før jeg kjøper noe??

takk for alle svar...

Alt du trenger er et trådløst aksesspunkt uten ruterfunksjonalitet. Grunnen til at du ikke bør kjøpe en trådløs ruter, er at du allerede har fått en ruter fra NextGentel. Kjøper du likevel en trådløs ruter, bør du forsikre deg om at selve ruter-delen (NAT) kan slås av. Å ha to bredbåndsrutere etter hverandre i nettverket betyr som oftest bare mer konfigurasjon og problemer.

Aksesspunktet plugger du bare rett i en switch/hub og det vil da fungere som en bro mot dit trådløse nettverk. Ut i fra eget oppsett kan jeg bekrefte at det fungerer bra.

Når det kommer til sikkerheten så finner du mange bra artikler på nett. Det har også blitt diskutert flere ganger i forumet hvis du tester søkefunksjonen.

http://www.extremetech.com/article2/0,3973...73,11400,00.asp

http://www.barbara.no/guider/wlansikkerhet.html

[edit: trykkleif]

aka. careznot

/* FreeBSD: The Power To Serve http://www.freebsd.org */

[ endret av Zenit den 2002-12-13 03:46 ]

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Men hva med sikkerhet? Er det mulig og hacke seg inn på et tråsløst nettverk lett? jeg har tre pc'er som skal kobles opp mot denne internettlinjen, og jeg vil ikke betale no ekstra for det. men klarer den routern til det trådløse og gi ut forskjellige ip'er til pc'ene?

kanskje jeg skal kjøpe en sånn antenne til å ha på taket jeg og... har ofte LAN hos kammerater )uten internett)osv i nærheten.. hmmmm

tenkte å kjøpe 3com settet med 3 trådløse kort og en router/accespunkt... hva med det?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-15 11:21, skrev Ali-Baba:

Takker for svar!

Men hva med sikkerhet?

tenkte å kjøpe 3com settet med 3 trådløse kort og en router/accespunkt... hva med det?

Du kan vel begrense aksess med MAC-adresser og kryptere sambandet.

Og hvorfor skal du kjøpe en router? NGT sitt modem er jo en router og doble routere blir fort noe søl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...