Gå til innhold

Trenger råd om valg av kamera til museumsbruk

Anbefalte innlegg

Jeg arbeider på et museum i Nordland og skal kjøpe inn et speilrefleks til museet. Har sett litt på D80, K10D, EOS 400D og E-510, men siden jeg er blank når det gjelder foto og fotoutstyr trenger jeg råd. Vet ikke helt om jeg skal gå for et dyrere kamera med kit-objektiv eller kjøpe et enklere kamerahus og bruke pengene på nytt objektiv?

Kameraet vil hovedsakelig bli benyttet til fotografering av gjenstander ifm. registrering (montert på stativ) innendørs, samt til fotografering av kulturminner som gamle bygninger, gravhauger, utydelige hustufter o.l. ute i landskapet (altså ting som ikke beveger seg). Været i Nordland er ikke alltid det beste (regn og vind), så det hadde kanskje vært greit med noe litt robust med bildestabilisator.

Enkelte av bildene bør kunne forstørres til ca. A2-format for bruk i utstillinger (dette gjelder spesiellt bilder av kulturminner siden disse ikke kan stilles ut på museet:).

Har fått et tips om at arbeidslys kan benyttes til belysning ved fotografering inne. Vil også kjøpe inn stativ og minnekort. Maks 10-12000,- for hele pakka (ellers går budsjettet til hel... og sjefen blir sur). Ser mange her vektlegger å prøveholde kameraene, men vi er flere på museet med forskjellige hender som skal bruke det, så jeg vet ikke om det er så veldig nyttig. Husk at jeg og flere av mine kolegaer er helt blanke når det gjelder fotografering så det hadde vært greit med utstyr som ikke er så veldig avansert. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle de modellene du lister er bra.

Bruk heller tiden på å finne riktige objektiv for det dere skal bruke kameraet til. Velg så kameraet ut fra det.

Kan dere bruke 50mm på det meste, kan du se på alle kameraene. Har dere særere interesser, må dere se på hva som finnes hos de forskjellige leverandørene først (og se på pris).

Her er de fleste Canon og Nikon objektivene testet: www.photozone.de .

Har ikke sett noe sted som har testet Pentax objektiver, men fastobjektivene går for å være veldig bra.

Lenke til kommentar

Til bruken du beskriver bør du vektlegge optikk - dvs. du trenger et superskarpt fastobjektiv, som kan levere varene til A2-forstørrelser. For én gangs skyld skal jeg ikke si at man ikke skal vektlegge Mpix. :) Siden dere skal jobbe med stativ under kontrollerte lysforhold er ikke egeskaper ved høy ISO etc så viktige.

Mitt forslag er en Nikon D80 og rett og slett en billig 50/1.8. Nedblendet er dette objektivet i absolutt toppklasse hva gjelder skarphet og kontrast.

Lenke til kommentar

Er en Canon 350D bruker. Mange som synes det har for lite grep.

Nikon har større og jeg regner med dette kan være et bra valg hvis flere skal bruke det.

Kamera:

Nikon D70s får du for 6000-6500kr

Nikon D50 får du for litt over tusenlappen mindre.

Optikk.

Siden dette skal brukes til gjenstandsdokumentasjon så er vel ikke vidvinkel eller stort zoom område viktig.

Nikon Nikkor AF 35mm f/2D finner du i produktguiden til 2900kr.

Skal være veldig bra etter det jeg har lest.

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D 1000-1200kr

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D 2900 i produktguiden.

Tror 35 mm vil funke bra, men det bør du/dere finne ut på forhånd.

Minnekort.

Et bra Sandisk Ultra II eller Extreme III 1 GB ligger på 200-250kr

2GB Ultra II eller Extreme III ligger på 2-300kr.

6000kr + 2900kr + 300kr = 9200kr

Lenke til kommentar

Hei, jeg er ikke ekspert, men har gjort meg noen tanker ut fra erfaring med dokumentasjonsfotografering i en litt annen sammeneng:

Med flere brukere i felten i Nordland er det vel lurt å satse på et stativ av skikkelig kvalitet. Det er uforskammet dyrt, men det virker.

Hvis en del av bygningene også har interiører som skal dokumenteres, går man glipp av mye uten mulighet for kort brennvidd. Fast 28mm er brukbart til dette, men blir ikke like bra til gjenstandsdokumentasjon. Uten muligheter for "makro" (mener ikke makro, men kort nærgrense) går man glipp av mange spennende innfallsvinkler, men det koster fort mye. (Selv har jeg p.t. renonsert på bildekvaliteten, og bruker en Ricoh Caplio som gir meg 28-200 mm, 2 cm nærgrense og mulighet for lydinnspilling mens jeg venter på lottogevinsten. Det er nok ikke noe alternativ for dere!)

Vennlig hilsen

Sverre

Lenke til kommentar

SverreH nevnte soe som kan være verdt å tenke på... Makro.

Hvis det skal tas bilder av ting på størrelse med en fyrstikkeske (eller mindre) kan et makro-objektiv være kjekt.

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro til 2500kr

Gir 1:1 makro. Dvs. du kan få noe som er ca 2 cm i diameter til å fylle bildet i høyden.

Ser forresten også nå at du kommer til å ta bilder av gamle bygninger mm. og dermed får du nok bruk for vidvinkel.

Beste tipset da blir nok Tamron SP AF 17-50mm F2.8 til ca 3400kr

Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg har selv et D80 og jeg jobber et sted der vi har et speilrefleks og de andre som jobber der har minimalt peiling på foto.

Utifra mine erfaringer må jeg si at man bør unngå objektivbytter, siden de fleste ikke greier dette skikkelig (setter på feil, legger kameraet på en slik måte at det blir fullt av støv etc.). Kun ett objektiv vil gjøre det mye lettere i bruk, og nærmest idiotsikkert. Til ditt bruk trenger du et objektiv som går fra vidvinkel (utendørs i felt, innendørsbilder osv.) til normalområdet (for bilde av gjenstander), men også macro (for små ting).

Derfor ville jeg kanskje vurdert et Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro.

Det har alt du trenger + "macro".

Det finnes til flere kameramerker, men andre får fortelle om hvor bra dette objektivet er og om det vil egne seg til formålet ditt.

Uansett mener jeg at du absolutt ikke må kjøpe et billig objektiv og dyrt kamerahus, gjør heller det motsatte!

Lenke til kommentar

Foreslår Fujifilm S5: http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=100275, Fujifilm S3: http://www.digit.no/wip4/fujifilm_finepix_s3_pro/tt52110/ eller Canon 30D: http://www.digit.no/wip4/canon_eos_30d_-_f...nntrykk/d87227/, evt. også Nikon D40: http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=12...compare_to=&p=1 med et godt makroobjektiv.

Mine argumenter:

*Selv om dere bruker stativ må bildene ha en god kontrast og rikt toneomfang/dybde.

*Bildene må være "rene" med lite støy, mao. et kamera som behersker lys og skygge på en visuelt pen og "riktig" måte. Det må kunne håndtere høy iso hastighet.

*Objektene skal gjengis mest mulig korrekt, også i fht. fordreining. Macro objektiver med fast brennvidde egner seg oftest best til dette.

*Kamera og utstyr skal være enkelt, greit og praktisk å bruke.

*Dere må holde dere innen for et fastsatt budsjett vil jeg tro.

Nikon og Canon kan begge lage svært god kvalitetsoptikk, men den kan være forholdsvis dyr. Sigma har enkelte alternativer til en bedre pris.

Lenke til kommentar

Slutter meg til viktigheten av god optikk fremfor kostbart kamerahus. Bruker selv Nikkor 17-35/2,8 og Nikkor 60/2,8 (Macro) på en etterhvert velbrukt og godt fungerende D100. Lyssetting er heller ikke det minst viktige til gjenstandsfotografering! (Jobber selv på museum)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene.

Ser noen anbefaler Nikon-kameraer. Mitt spørsmål blir da Nikon D80 eller nye Nikon D40x? Klarer vi oss med sistnevnte koster det jo bare 6500,- for kamerahus hos MPX, mens D80 koster 8500,- for hus. Da blir det penger til overs til optikk og D40x skal være et enklere kamera å bruke slik jeg har forstått det :)

Vi vil jo benytte kameraet en del utendørs til fotografering av div. kulturminner og fornminner. Dette vil bli fotografering i april uten stativ siden det her ofte er snakk om holmer, øyer og høydetopper, og april er en fin måned da snøen akkurat er forsvunnet og det ikke har begynt å spire for alvor ennå (+ at det begynner å bli bra lyst her da). Er ikke Pentax K10D da å anbefale? Skal visst tåle litt (mye regn og vind her oppe), har stabilisering (og støvrens), og koster bare 8500,- eksklusive objektiv hos YaTack (ser også man kan få det for 8000,- inkl. objektiv hos CDON, men vet ikke om det kommer merverdiavgift på toppen da).

Pentaxen skal ifølge en annen tråd på dette forumet også ha en eget "USER"-modus hvor man kan definere alle instillinger slik at man i prinsippet kan endre alle innstillinger til eget ønske kun ved ett trykk ved en senere annledning. Siden mange av bildene vi tar vil være av like motiv (mindre gjenstander på et bord dekket med laken og lerret som bakgrunn, eller kulturminner i terrenget) høres jo dette veldig enkelt ut. MEN hvis vi går for Pentax, hvilke objektiv (maks 10-12.000 totalt husk!)? Er Kit-objektivet godt nok?

Det står vel egentlig mellom disse kameraene tror jeg. Når det gjelder objektiver vil vi imidlertid ha mulighet til å kjøpe til utstyr neste år eller året etter det (nye friske budsjetter :D )

På forhånd takk :)

Endret av Inges
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vurdert frem og tilbake en stund nå og tror vi ender opp med Nikon D40x siden dette skal være lett å bruke og har høy oppløsning.

Videre vurderer jeg en Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX linse. Da slipper vi å skifte når vi er i felten og får stabilisering. Trenger god zoom siden vi ofte forsøker å ta bilder av kulturminner som gamle hustufter ovenfra. Denne er noe kostbar, og jeg tar derfor gjerne mot anbefalinger på noe billigere alternativer. Ønsker også tilbakemeldinger på om vi får bilder bra nok til forstørrelser i A2/A1 med dette utstyret (bl.a. med tanke på skarphet når det gjelder dybdeforskjeller i terrenget).

013.jpg

Jernaldertuft på Træna.

Videre tror jeg vi går for en Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D som anbefalt her, siden den er lyssterk og gir skarpe bilder av gjenstander. Denne har vel ikke autofokus, men dette bør kanskje ikke være noe problem ved fotografering av gjenstander innendørs?

Med dette har vi vel en allround-linse til utendørsbruk og en fastlinse til objektfotografering. Tror ikke vi trenger makro siden vi ikke har spesiellt små gjenstander eller mange detaljer på bygninger vi vil fotografere (i hvertfall ikke i denne omgang).

MVH Inge S

Lenke til kommentar
Videre vurderer jeg en Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX linse. Da slipper vi å skifte når vi er i felten og får stabilisering. Trenger god zoom siden vi ofte forsøker å ta bilder av kulturminner som gamle hustufter ovenfra.

MVH Inge S

8269794[/snapback]

Hva legger du i begrepet "god zoom"? Nikon 18-200 er ikke noe jeg betegner som en god zoom, men kanskje jeg vektlegger noe annet en du? Vær også oppmerksom på at det nødvendigvis ikke er slik at det er kameraets bildesensor som begrenser oppløsningen. Det kan like gjerne være objektivet. Å lage zoom objektiver betyr at en må inngå en del kompromisser mellom forskjellige egenskaper. En egenskap er stort zoom omfang som her er 11 ganger fra 18 til 200mm. For dette objektivet betyr det igjen at andre egenskaper er mindre vektlagt. Har du stor krav til oppløsningsevne og liten fortegning så bør du kanskje vurdere om et objektivbytte er noe du må kunne ta ute i felten.

Lenke til kommentar

Videre tror jeg vi går for en Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D som anbefalt her, siden den er lyssterk og gir skarpe bilder av gjenstander. Denne har vel ikke autofokus, men dette bør kanskje ikke være noe problem ved fotografering av gjenstander innendørs?

8269794[/snapback]

Om jeg ikke tar helt feil har ikke 50/1.8 innebygget AF-motor, så om en setter denne på en D40(x) så vil ikke du få autofokus. Det er vel et poeng, eller?

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar helt feil har ikke 50/1.8 innebygget AF-motor, så om en setter denne på en D40(x) så vil ikke du få autofokus. Det er vel et poeng, eller?

8270223[/snapback]

Jeg leser Inges slik at han er klar over dette. Husk at D40x fortsatt vil gi visuell fokusindikasjon i søkeren, slik at det ikke vil være noen heksekunst å fokusere manuelt på et statisk objekt.

Ellers er jeg enig med StigVidar i at 18-200 er et risky valg ifht. bruksområdet. Vel er Nikons 18-200 sjefen i sin klasse, men vi snakker om et felt som utgjøres av (nokså kjipe) billigzoomer fra Tamron og Sigma... Oppløsnigen faller utover i zoomområdet, og det er fortegning over hele området. (med untak av 24mm, tror jeg....) Jeg tror neppe det er idéelt når vi snakker digre forstørrelser.

Lenke til kommentar

Fortegninger er ikke bra når det gjelder dokumentasjon. 18-200 er ille på det området. Fastobjektiver og spesielt makroobjektiver er suverene på det området.

Arbeidslys er en nødløsning, det er litt som å være tannlege med skomakerverktøy. Man trenger forbausende mye lys og det blir fort varmt og slitsomt. Nikon med trådløs blitz er suverent på det området men da må du opp på D80. Hvis jeg skjønte det rett så har Nikon en kampanje nå der du får SB-600 til under halv pris.

Bruk alltid Nikkor 50mm f/1.8 når det er mulig, det gir betydelig bedre bilder enn stort sett alt av zoomobjektiver. Bruk zoom når det er umulig å få det utsnittet du vil ha ved å bruke bena.

Det blir vanskelig å komme på rett side av 12 000 men mitt mitt forslag er:

Nikon D80 + kitobjektiv

Nikkor 50mm f/1.8D

Nikon SB-600

To store minnekort

Stativ

En god fotobok

Husk at det er mye man må kunne for å ta optimale bilder, for eksempel om bilder i RAW format.

Lenke til kommentar
Jeg leser Inges slik at han er klar over dette. Husk at D40x fortsatt vil gi visuell fokusindikasjon i søkeren, slik at det ikke vil være noen heksekunst å fokusere manuelt på et statisk objekt.

8270623[/snapback]

Ja når du sier det, så nevner han dette. Leste ikke godt nok .)

Lenke til kommentar

Ifht. å få riktig perspektiv (som kanskje er relevant ifh. dokumentasjon - Kripos bruker utelukkende normalobjektiv til sånt) er det vel forresten ca. 35mm som gjelder. Nikon har en finfin 35/2 - den koster vel i området 3000?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Skjønner at 18-200 ikke er så lurt som jeg trodde.

Trenger derfor anbefalinger på objektiv som kan ta bilder av kulturminner som hustufter, gravhauger o.l. fra litt distanse, og gi bilder som er så gode at de kan forstørres til A2 eller A1.

I tillegg går vi antakelig for Nikon 50mm f/1.8 eller Nikon 35mm f/2D til gjenstandsfotografering og vanlig fotografering av kulturminner. Vet ikke helt hvilket ennå.

Inge S

Lenke til kommentar
Trenger derfor anbefalinger på objektiv som kan ta bilder av kulturminner som hustufter, gravhauger o.l. fra litt distanse, og gi bilder som er så gode at de kan forstørres til A2 eller A1.

8283551[/snapback]

Det er fryktelig vanskelig (i det minste for meg!) å helt skjønne hva dette innebærer av avstand og størrelse på utsnitt.

Snakker vi om å fotografere et område på 20x30 meter på 500 meters avstand, eller 10x15 meter på 25 meter?

God tele er kostbart, men dere har den luksusen at motivet er helt statisk, og kan kanskje klare dere med en skarp billigzoom som Sigmas 70-300 APO? I 70-200-området er den knallbra.

The level of distortions is low throughout the range starting with negligible barrel distortions at 70mm changing to medium and slight pincushion distortions at 200mm and 300mm respectively. (fra test på Photozone.de)

Det eneste jeg har å utsette på denne er at den ikke har en helt optimal fargegjengivelse - spesielt rødtoner kan bli litt "flate" - men med litt arbeid i etterbehandlingen kan man få veldig gode resultater.

Ellers har jo Tokina og Sigma veldig gode normalzoomer, hhv. 17-50/2.8 og 18-50/2.8, til overkommelige priser, men det er jo ikke mye tele man får ut av dem.

Lenke til kommentar
Det er fryktelig vanskelig (i det minste for meg!) å helt skjønne hva dette innebærer av avstand og størrelse på utsnitt.

Snakker vi om å fotografere et område på 20x30 meter på 500 meters avstand, eller 10x15 meter på 25 meter?

Vi snakker mer om det siste enn det første. Selvfølgelig vanskelig å si eksakt da det vil variere mye, men områder på mellom 2x2m og 30x10m på 10-40m avstand.

Anbefalingen din Anew høres bra ut. Har dette objektivet autofokus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...