Gå til innhold

vurderer Corsair fra Quad. Er det vits i med mine specs?

bebbetufs

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe dette minnet fra Quad.

Jeg har ikke klart å overklokke maskinen i det hele tatt, ikke én Hz en gang. Setter jeg opp FSB med 1 Hz så fryser maskinen med en gang den er kommet inn i Windows. Er ikke plaget med ustabilitet ellers.

Spørsmålet er om jeg vil være i stand til å overklokke viss jeg kjøper dette minnet. I så fall kan jeg retferdiggjøre det relativt store utlegget. Hvor lenge "varer" en slik brikke? Kommer det en ny standard til neste gang jeg skal ha nytt hovedkort, eller kan jeg bruke denne brikken en stund?

Jeg har følgende:

Soyo KV7Dragon+

SB Live Player 5.1

Integrert nettverkskort. (VIA RhineII)

AMD XP 1900+

512 MB no name RAM.

WD 1000 GB SE 7200rpm

Sony 50x CDRom

LG 40x12x40x CDRW

Abit Siluro gForce 4 MX 440

Realtek nettverkskort 10mb (dette har jeg overklokket med før så det er ikke det som er problemet)

Onboard C Media lydkort (uskadeliggjort)

Chieftech PSU 360W

CPU ligger på 33-34 grader idle og ca 37 grader under load med Magnum vannkjølingsblokker på alle chips.

Alle nyeste drivere installert.

Siste versjon av bios.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke Corsair minne til den maskinen hvis du ikke har planer om å overklokke masse (Og går ikke det så trenger du det ihvertfall ikke).

Men på den andre siden kjøper du Corsair minne og nytt hovedkort så kan du overklokke. :razz:

Lenke til kommentar

Ok.

Så det du sier er at jeg må ha nytt HK for å kunne overklokke, eller sier du at jeg kan overklokke kortet maksimalt med billigere minne? Hvis det er det første du mener så må jeg si jeg er litt skuffet, for dette HK fikk jo noen av de beste kritikkene i sin tid nettop pga. overklokkingsegenskapene! Selv om jeg nå har No Name minne så skulle det vel klare én skarve Hz? Viss det er No Name minnet som gjør at jeg ikke kan klokke, hva er da det optimale minnekjøpet for denne maskinen? Jeg ønsker å overklokke den maks for å utsette en større oppgradering. Samtidig så ønsker jeg å kjøpe komponenter jeg kan få bruk for senere, slik at jeg ikke må kjøpe alt nytt når jeg en gang oppgraderer. Er dette mulig?

Lenke til kommentar

Dette minnet holder nok lenge! På et halvårs tid kanskje du kan kjøpe en til identisk brikke og bruke den på et hovedkort med dual memory controller, som høyst sannsynlig blir prosessorprodusentenes neste steg for økt båndbredde til sine raskere prosessorer (Intel Prescott 800mhz bus og Hammer) og kan godt hende du får overklokka med det oppsettet du har nå. Det kan godt hende at oppsettet ditt blir bremsa av nettopp rammen. Det kan også være agp/pci-enhetene som gjør dette. Prøv å sette minnet du har nå på FSB - 33mhz om du har dette valget i bios, og prøv å overklokke da. Kan jo også være at prosessoren din ikke vil lengere, men får du klokka med nedstilt ram (FSB-33mhz) så tyder dette på at Corsair-brikken kunne gjort underverker for ditt system :wink: !

Lenke til kommentar

Hei folkens. Takk for svar. Jeg skal prøve med minnet på 33 og se om det hjelper. Husker ikke i farten om jeg har det valget, men jeg skal sjekke etter jobb. Hvis jeg kan bruke en brikken senere i et Dual DDR oppsett slik det blir sagt her så er det jo en ganske god investering. Noen som har noen tanker om hvorfor jeg ikke kan klokke med en eneste Hz? Er ikke det litt merkelig? Jeg har en "turbo setting" i BIOS. I manualen står det at dette er for å teste stabiliteten. Er det ikke rart at maskinen fryser med en gang den har åpnet windows med "turbo" på?

Igjen, takk for alle råd.

Bernhard

Lenke til kommentar

Hei!

Har samme hovedkort som deg og "NoName" RAM, greier stabilt 152MHz fsb og da er ramen på CAS2 (Spesifisert for CAS 2,5)

Det som tydeligvis er problemet ditt er nok lydkortet ditt. Vet at soyo har hatt STORE problemer med kompabiliteten med Creative lydkort.

Onboard lan har jeg lest at gjør det umulig å komme over 148MHz fsb.

Turbo funksjonen i biosen setter Ram instillingene til maks av det brikken er spesifisert for (min cas2,5 blir satt til cas2, Bank interleave til 4 bank, osv.). Tar du av turbo funksjonen kan du stille ram instillingene selv enda mer aggresive, men det gir bare ustabilitet.

Du har IKKE behov for Corsair ram til dette hovedkortet. Hos meg er det ikke ramen som gir seg, men grafikkortet, for det er ikke PCI/AGP lås.

Har uansett bestillt meg ram nå nettopp, p.g.a. oppgradering til nForce2, så hvis det er RAMen som er sperren hos deg kan du kjøpe min brikke (512MB PC2100 ECC (Winbond brikker)).

Mail meg hvis du er interessert: alcaid@hotmail.com

RAMen min er testet stabilt på akkurat samme hovedkortet som deg og med akkurat samme CPU som deg, så det skulle vel være en garanti for at det funker :wink:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Alcaid på 2002-12-10 12:07 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Alcaid på 2002-12-10 12:08 ]

Lenke til kommentar

Tror ikke det er lydkortet for jeg hadde samme problemene før jeg fikk det.

Kan det hjelpe å flytte rammen til en annen bank? Hvilke bør den i så fall stå i, nå står den i bank 1?

Jeg har bestemt meg for å droppe det Corsair minnet. Altfor mange penger som jeg ikke vet om jeg kommer til å få noe igjen for. Tror jeg bruker dem på et skjermkort i stedet.

Kan cd rom eller brenner stoppe meg fra å klokke? Kom plutselig på at jeg har enablet onboard raid kontrolleren til å kjøre vanlig IDE, kan dette ha noe å si?

Takk.

Bernhard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...