Gå til innhold

Knust prosessor?


Anbefalte innlegg

Har en 1,3 ghz duron prosessor som jeg skal sette inn i et abit kx7-333 hovedkort... JEg får startet maskinen, men ikke noe kommer på skjermen, og jeg lurer på om kjerna på prosessoren er knust? JEg vet ikke helt hvordan det skal se ut, men jeg har mine mistanker...

Når jeg setter inn en duron 800 fungerer alt helt fint, men med 1,3 får jeg ikke bilde altså...

Jeg har nok kjøling, for CPU viftatar opp til athlon XP 2100+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet kan det høres ut som om CPUn er defekt.

 

Du skriver bl.a. "IDE (kjernen)" - med det skjønner jeg ikke helt hva du mener!? Du sier at du ikke er sikker på om kjernen er knust, men det skal være ganske tydelig hvis så er tilfelle. Men, selv i tilfeller hvor det bare såvidt er skalet av et knøttlite hjørne så _kan_ CPUn fungere alikevel. Ut i fra det du beskriver virker det ikke som om du har knust kjernen, i alle fall ikke stort (siden du ikke er sikker). Da kan det være et lite håp for CPUn alikevel...

 

Er du _helt_ sikker på at _alle_ innstillingene på hovedkort/BIOS er riktige når du prøver 1,3MHz Duronen? Hvis innstillingene er feil får du ofte samme resultat som du får (Viften/e starter, HD starter opp etc.,men ikke bilde på skjerm).

 

Hvis hovedkortet ditt støtter det (Og det tror jeg at det gjør hvis den er av nyere dato) kan du la BIOS selv finne frem innstillingene. Da resetter du BIOS før du starter opp maskinen med den store CPU'n. Du vet hvordan? (Jumper rett i nærheten av BIOS-chip. Pleier å stå noe sånt som "Clear CMOS")

 

Hvis ikke dette går, _kan_ det også være at CPU ikke får god nok kjøling (Kjøleribbe montert _veldig_ feil/skjeft). Men hvis dette er grunnen har nok CPU ha tatt kvelden uansett.

 

(Merk: Det er et par år siden jeg jobbet med dette og er ikke helt sikker på at jeg husker 100% korrekt)Mener at Duron CPUene er "låst" med med laser kuttede ledere/jumpere. Hvis du har prøvd å "låse opp" CPUn før du prøvde å montere den i hovedkortet, kan det være at du har gjort noe feil med dette. Dette er i såfall ingen fare (så vidt jeg har erfart), det er bare til å viske ut "blyantkoblingene" og prøve den "låst" i stedet. Du kan selvsagt prøve på nytt å "låse opp" CPUn. Men for å være sikker på at CPU virker er det oftest best å prøve den som standard først!

 

Dette er tips/råd jeg kommer på i farten. Hvis ingen av disse skulle hjelpe, så tror jeg nesten at CPUn din har tatt kvelden for godt...

 

Prøv deg frem og ikke gi opp før du er sikker på at alt er prøvd. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...