LotteN Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Xen og jeg hadde en diskusjon mens vi var sammen om det var hav i norge eller ei. Jeg syns jo det er usaklig dumt å diskutere noe sånt, fordi det er jo hav i Norge. Nå vil jeg ha din mening som bevis for min sak. ^^ Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Tja, havet omgir jo norge, så det blir et definisjonsspørsmål om havet egentlig er i Norge, eller rett utenfor. Så kan man trekke inn territorialgrensene, og argumentere for at disse gjør at havet likevel befinner seg i Norge. Så jeg mener at man godt kan si det er hav i Norge. Hva var argumentene til denne Xen? Lenke til kommentar
Whoopy Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Om det er hav I Norge? Inni Norge liksom? Et hav INNI Norge? Jeg skjønner det ikke helt jeg... Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Tja, havet omgir jo norge, så det blir et definisjonsspørsmål om havet egentlig er i Norge, eller rett utenfor. Så kan man trekke inn territorialgrensene, og argumentere for at disse gjør at havet likevel befinner seg i Norge. Så jeg mener at man godt kan si det er hav i Norge. Hva var argumentene til denne Xen? 8101299[/snapback] hmm, det er det at det er rundt norge og sånn. men I norge er jo innen for Norges riksgrenser. Hvis det skal være hav innen for landegrensene så er det ikke mange land som kan si dem har hav.. Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Om det er hav I Norge? Inni Norge liksom? Et hav INNI Norge? Jeg skjønner det ikke helt jeg... 8101309[/snapback] det er hav I norge. at Norge har hav innen for landegrensene osv ;p Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg ser hvertfall ingen hav innenfor landegrensene, unntatt innsjøer osv. Havet omringer Norge. Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Jeg ser hvertfall ingen hav innenfor landegrensene, unntatt innsjøer osv. Havet omringer Norge. 8101553[/snapback] Men havet ligger jo innenfor grensene i Norge? så du mener at du går ut av norges land med en gang du går ut i vannet i f.eks oslofjorden?? edit: skriveleif Endret 7. mars 2007 av LotteN Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Landegrensene går til kystlinjen og til grensen med Sverige, Finnland og Russland. Det du tenker på er territorialgrensene, og de går x antall km ut i havet. Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Landegrensene går til kystlinjen og til grensen med Sverige, Finnland og Russland.Det du tenker på er territorialgrensene, og de går x antall km ut i havet. 8101645[/snapback] så det betyr at det er I i Norge. ikke inne i landet, men i Norge. Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hei Øyvind, visste ikke at du hengte her <3 Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Hei Øyvind, visste ikke at du hengte her <3 8102302[/snapback] HÅHÅ :DD viste itte at du var her heller xP hva er din mening om om topicen her? =P Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Selvfølgelig er det hav i Norge. En fjord strekker seg jo "inn" i landet. Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Selvfølgelig er det hav i Norge. En fjord strekker seg jo "inn" i landet. 8102339[/snapback] hehe, er jo fortsatt itte det jeg mener ;p men det er jo sant det også Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Er man ikke i Norge så lenge man befinner seg i Norsk teritorialfarvann pr. definisjon? Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) jo, det jeg mener:p Endret 7. mars 2007 av LotteN Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 1. januar 2004 ble det norske sjøterritoriet utvidet fra 4 til 12 nautiske mil fra fastlandet. Dette betyr at havet som faller innenfor denne grensen juridisk sett er er å regne som Norge, selv om det lovgivningen som gjelder sjøterritoriet er noe annerledes enn den for fastlandet. Så hvorvidt vi har "hav i Norge" er et definisjonsspørsmål. Av grunnen jeg just nevnte vil jeg påstå at vi har hav i Norge. Forøvrig har vi jo også en del innsjøer, men ingen av disse er så store at vi egentlig kan benevne de med begrepet 'hav'. Jeg kjenner ikke til noen formelle krav for hav som et vitenskapelig begrep eller en definisjon, men regner med at folk flest forbinder begrepet 'hav' med større vannmengder enn f.eks Mjøsa. Kilde Hilsen geografistudent ved NTNU Lenke til kommentar
Lopen Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Xen og jeg hadde en diskusjon mens vi var sammen om det var hav i norge eller ei.Jeg syns jo det er usaklig dumt å diskutere noe sånt, fordi det er jo hav i Norge. Nå vil jeg ha din mening som bevis for min sak. ^^ 8101271[/snapback] Vi har jo fjorder, som er i direkte kontakt med "havet" utenfor kysten, vannet i fjordene er salt og mange strekker seg langt, langt inn i Norge, så jeg vil si at, Ja, det er hav I Norge. Lenke til kommentar
SilentAngel Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Tja, havet omgir jo norge, så det blir et definisjonsspørsmål om havet egentlig er i Norge, eller rett utenfor. Så kan man trekke inn territorialgrensene, og argumentere for at disse gjør at havet likevel befinner seg i Norge. Så jeg mener at man godt kan si det er hav i Norge. Hva var argumentene til denne Xen? 8101299[/snapback] hmm, det er det at det er rundt norge og sånn. men I norge er jo innen for Norges riksgrenser. Hvis det skal være hav innen for landegrensene så er det ikke mange land som kan si dem har hav.. 8101378[/snapback] pluss at det er en del utenfor Norge som kinda hører til landet... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Norge har nok mere hav en f.eks Sveits eller Østeriket. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Norge har vell ikke noe hav? Er det noen land som egentlig har noe hav i det hele tatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå