Gå til innhold

Hvordan innstalere UBuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan finne deb filer å installere også på www.getdeb.net De er lignende exe filer i windows. Trykk på de å installer med gdebi pakkebehandler. Dette er for å finne nyere versjoner av noen programmer. Og diverse spill og sånn som ikke finnes i pakke systemet. Alternativt kan du åpne en terminal å skrive :

sudo dpkg -i

og dra pakken inn i terminalen. :)

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at du mener tarballs, dvs .tar eller .tar.gz eller lignende med .tag-filer.

Disse inneholder ofte kildekoden til programmer. Når du finner de rundt omkring på nettet. Men de er essensielt bare litt mer avanserte arkiver enn .zip eller .rar. Så de kan inneholde hva som helst.

Hvis disse inneholder kildekode må du kompilere de selv, m.m. Men det er nok ikke det første du burde kaste deg inn i før du har blitt litt mer kjennt med å bruke linux. Men hvordan du gjør dette kan variere fra program til program og versjon til versjon. Men du finner vanligvis en README fil eller en INSTALL fil som du kan lese for å finne instruksjoner.

Jeg ville heller bruke synaptic e.l. til å installere amsn og mff hvis jeg var deg. Hvis du er fast bestemt på å få siste versjon av amsn, kan du ta en titt på hjemmesiden deres å finne en autopackage fil.

Lenke til kommentar
Jeg gjetter på at du mener tarballs, dvs .tar  eller .tar.gz eller lignende med .tag-filer.

Disse inneholder ofte kildekoden til programmer. Når du finner de rundt omkring på nettet. Men de er essensielt bare litt mer avanserte arkiver enn .zip eller .rar. Så de kan inneholde hva som helst.

Hvis disse inneholder kildekode må du kompilere de selv, m.m. Men det er nok ikke det første du burde kaste deg inn i før du har blitt litt mer kjennt med å bruke linux. Men hvordan du gjør dette kan variere fra program til program og versjon til versjon. Men du finner vanligvis en README fil eller en INSTALL fil som du kan lese for å finne instruksjoner.

Jeg ville heller bruke synaptic e.l. til å installere amsn og mff hvis jeg var deg. Hvis du er fast bestemt på å få siste versjon av amsn, kan du ta en titt på hjemmesiden deres å finne en autopackage fil.

8103639[/snapback]

Det er ferdige debs for de forskjellige ubuntu relaeasene. Ingen problemer å installere de. De er pakket for rett ubuntu utgave, så avhengigheter er ikke noe problem. Du finner ting som alien arena og exaile og andre ting som ikke har kommet til pakkebrønnen.

Lenke til kommentar
må bare si det, sidder og leker meg med Synaptic Package Manager akkuratt nå, Linux er jo rene drømmen. Det eneste negative er at man ikke kan bruke NTFS og mp3 som standard! Windows tar jo igjen med WGA, 1000vis av bugs, 50x mer virus osv..

8101726[/snapback]

Manglende MP3-støtte kan virka rart på mange ja, men det har sine naturlige grunner. På den annen side mangler Windows også støtte for en haug med mye brukte formater som divx/xvid, ogg vorbis, flac, quicktime osv.

8102403[/snapback]

Mp3-støtte kan du få ved å installere kodeker med Automatix2. Ganske enkelt, bare følg bruksanvisningen på nettsiden. :)

Lenke til kommentar
Ubuntu Feisty har fikset mp3-støtte ganske elegant. Man spiller av en mp3 og dersom man ikke har codec installrt, dukker det opp et vindu som viser deg vei til hvilken pakke du må laste ned.

8106466[/snapback]

Fin sak, har bare ikke fått prøvd den, siden jeg har hatt feisty ganske lenge nå. Har også kommet en retricted-manager. Som installerer gpu og andre ufrie drivere. Eller er det det samme?

Lenke til kommentar
Ubuntu Feisty har fikset mp3-støtte ganske elegant. Man spiller av en mp3 og dersom man ikke har codec installrt, dukker det opp et vindu som viser deg vei til hvilken pakke du må laste ned.

8106466[/snapback]

Fin sak, har bare ikke fått prøvd den, siden jeg har hatt feisty ganske lenge nå. Har også kommet en retricted-manager. Som installerer gpu og andre ufrie drivere. Eller er det det samme?

8108825[/snapback]

Dette kommer vel fra samarbeidet med Linspire:

CNR® is a one-click digital software delivery service for desktop Linux applications, libraries and packages.

With the CNR® Service you can install over 20,000 Linux software applications and packages directly from the CNR® Warehouse - all with just a single click.

http://www.linspire.com/products_cnr_whatis.php

Gleder meg til å oppgradere til feisty :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nesten akkurat samme problemet selv, hopper på denne tråden, har bare en stor partisjon på den ene disken, hvor allerede er ferdig innstalert NTFS på min Win Xp.

Kan jeg nå dele opp disken uten å måtte formatere hele disken ved hjelp av Xp cden ? (har mistet den, så jeg sliter hvis ikke)

Eventuelt et gratis program som kan gjøre jobben ? Eller en 30 dagers gratis versjon el.

Partition magic vet jeg klarer det, men er siste utvei.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...