Gå til innhold

Hvordan innstalere UBuntu?

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter i skrivende stund live-cd bootet fra UBuntu 6.10 CD'en, og har et problem når det gjelder steg 5 i innstalasjonen. Finner ingen hjelpesider heller.

screenshotou4.th.png

Problemet er:

Hva skal jeg skrive inn for å innstalere Ubuntu på den disken med 234GB? Trenger hjelp kjapt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket filsystem har du på den partisjonen da?

Den må ha et linux-bootbart filsystem for at du skal kunne bruke kun én partisjon til hele linux-systemet.

Det er for ekspempel:

ext3 eller jfs

8101491[/snapback]

Ah. Bruker NTFS jeg.. Glemte meg.. Så da kan jeg hoppe tilbake noen trinn, dele opp en hdd, og lage den ene partisjonen ext3? Finner man NTFS disker i linux, må man ha plugin?

Lenke til kommentar

Er de andre diskene windows disker eller bare lagring? Det kan være fint å ha en separat " /home " partisjon. "/home" partisjonen er partisjonen hvor du lagrer filene dine. " / " er for rot og programmer. Med en reinstallasjon med separat /home vil du beholde innstillingene og filene dine. Jeg bruker 10 gig for "/" Kanskje noen andre her mener noe annet? Hvis de andre diskene er lagring eller andre operativsystemer kan du montere de under " /media/sda2 " og " /media/sda1 :)

Lenke til kommentar

Ja. Men jeg anbefaler uansett og ha separat " /home " partisjon. Hvis du trenger å reinstallere så beholder du innstillingene dine. Da er bare å legge inn programmene igjen, så har du de samme innstillingene. :)

Da blir det en partisjon merket " / " for rot

en partisjon merket " /home for filene dine

en partisjon merket "/media/sda1

og en partisjon merket "/media/sda2 De som er montert under /media vil da dukke opp på skrivebordet og i filbehandleren.

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

Så var det gjort. Det jeg gjorde var og forminske Windows Partisjonen, og lage en ny. Når jeg skal innstalere UBuntu kommer denne meldingen:

Hvis du fortsetter vil endringene som er listet nedenfor bli skrevet til

harddiskene. Ellers kan du gjøre flere endringer manuelt.

ADVARSEL: Dette vil ødelegge alle dataene på partisjoner du har fjernet

eller partisjoner der du har valgt å opprette et nytt filsystem.

Disse partisjonene vil bli formatert:

partisjon #3 på SCSI1 (0,0,0) (sda) med ext3

Ingen andre disker vil bli formatert enn den nye? Har ingen måte og ta backup på, men er 100% sikker på at jeg ikke slettet noen andre partisjoner, og at sda3 (#3?) er den nye EXT3 partisjonen.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
må bare si det, sidder og leker meg med Synaptic Package Manager akkuratt nå, Linux er jo rene drømmen. Det eneste negative er at man ikke kan bruke NTFS og mp3 som standard! Windows tar jo igjen med WGA, 1000vis av bugs, 50x mer virus osv..

8101726[/snapback]

*kremt* Det finnes ikke kjente virus til nye linux-utgaver, men til windows finnes det vissnok rundt 140.000.

Ellers må du nok regne med at det er en del nytt å lære som ny linux-bruker... Lykke til!

Lenke til kommentar

Du kan jo selvsagt bruke andre linux-kompatible filsystemer, xfs, jfs og reiserfs for eksempel.

Men du kan ikke bruke ntfs til /home nei. /media er vanligvis bare en katalog som cdrommer, externe harddisker, mp3-spillere o.l. monteres under.

f.eks:

/media/cdrom

/media/ipod

I linux kan partisjoner (og andre ting) monteres hvor som helst i filtreet. I motsetning til windows' C:, D:, ...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Hvilket filsystem har du på den partisjonen da?

Den må ha et linux-bootbart filsystem for at du skal kunne bruke kun én partisjon til hele linux-systemet.

Det er for ekspempel:

ext3 eller jfs

8101491[/snapback]

Kan du boote fra JFS? Tradisjonelt har vel grub bare støttet ext2/3 og ReiserFS, mens XFS kom på plass for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
må bare si det, sidder og leker meg med Synaptic Package Manager akkuratt nå, Linux er jo rene drømmen. Det eneste negative er at man ikke kan bruke NTFS og mp3 som standard! Windows tar jo igjen med WGA, 1000vis av bugs, 50x mer virus osv..

8101726[/snapback]

Manglende MP3-støtte kan virka rart på mange ja, men det har sine naturlige grunner. På den annen side mangler Windows også støtte for en haug med mye brukte formater som divx/xvid, ogg vorbis, flac, quicktime osv.

NTFS-støtten har faktisk blitt knallgod i form av ntfs-3g. Nå kan du også skrive til NTFS-partisjoner :thumbup:

Alikevel bør du benytte linux-filsystemer fremfor NTFS med mindre du faktisk trenger å utvekse filer med windows på den måten. Dette fordi linux-filsystemene er generelt bedre, har mindre problemer med fragmentering, og at filsikkerhet fra NTFS ikke er implementert i linux. I tillegg er det både teknisk og moralsk bedre å bruke åpne filsystem :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kan du boote fra JFS? Tradisjonelt har vel grub bare støttet ext2/3 og ReiserFS, mens XFS kom på plass for ikke så lenge siden.

8102366[/snapback]

Det systemet jeg skriver fra nå har iallefall:

/boot - jfs

/ - xfs

/home - ext3

Kunne ikke bruke xfs til /boot i installasjonsprogrammet til edgy iallefall.

Lenke til kommentar

8102366[/snapback]

Det systemet jeg skriver fra nå har iallefall:

/boot - jfs

/ - xfs

/home - ext3

Kunne ikke bruke xfs til /boot i installasjonsprogrammet til edgy iallefall.

8102453[/snapback]

Ok, da roter jeg :p

XFS har ikke vært støttet før nylig, så du må ha en ganske ny versjon av grub. I tillegg er det sikkert også distroer som henger litt etter og ikke lar deg velge en XFS-partisjon til boot av gammel vane.

EDIT: Jeg har ihvertfall installert maskiner med kun XFS med både Arch og OpenSUSE og funker fett :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Akkuratt nå vet jeg ikke helt va diskusjonen går i, men jeg klarer ihvertfall og finne filene mine som ligger på NTFS disker :);) Noe jeg har problemer med nå:

Innstalere .run filer sånn som: ATI Skjermkort Driver

Innstalere .tag files sånn som: aMSN og MFF. Vet jeg bare kan laste ned norsk mff fra den Synaptic Package Manager greia, funker fett.. Men det irrierer meg alikevel grenseløst når jeg ikke vet hvordan jeg skal åpne filer, som er lagt til linux..

EDIT: Fant denne siden om innstalere ATI Drivere.. Spørsmålet er da bare hvordan kommer jeg inn på "kommandolinjen"(?) for og skrive inn kommandoer som f.eks sudo apt-get install xorg-driver-fglrx?

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Du finner terminalvindu (også kalt konsoll eller shell (skall på norsk)) i menyen: Applications (programmer?) -> Accessories (Tilbehør?) -> Terminal

Ja, det følger med lese-støtte for NTFS-partisjoner i Ubuntu, men du kan ikke skrive til partisjonen. For å få til det må du installere en pakke som heter ntfs-3g , grunnen til at den ikke følger med ferdiginstallert som standard er fordi den er ganske ny.

Du kan installere amsn enkelt gjennom pakkesystemet, som du sier. Om du ikke er klar over det så finnes det allerede en annen IM-klient som heter Gaim som allerede er installert, men smaken er som baken. Hva er ".tag-filer"? Og MFF?

Det kan være greit å vite at Ubuntu er basert på en annen Linux-distribusjon som heter Debian. Ubuntu bruker Debian sitt pakkesystem (det er ganske bra) og benytter derfor pakkefiler som har navn som slutter på ".deb".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...