Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 626 som går ujevnt


Anbefalte innlegg

Har problemer med en Mazda 626, 88-mod, 2.0 l og forgasser.

 

Motoren går ujevnt når den er kald. Starter som normalt og går ok i starten, men ofte går den ujevnt, selv etter mange km. Har skjedd at motoren føles treig, gir full gass, men motoren reagerer seint (som om den kveles).

 

Hvis jeg stopper bilen og lar turtallet få komme lavt, vil turtallet synke ujevnt helt til den stopper. Ruses motoren, vil turtallet synke fort med en gang gassen slippes og går igjen ujevnt når turtallet blir lavt. Generelt går motoren bedre etter at den har blitt ruset, evt blitt startet på ny et par ganger og går da mer jevnt.

 

Etter å ha kjørt, og bilen har stått noen timer (hjemreise), starter den og går helt greit uten noen problemer. En annen ting er at den har begynt å bruke rimelig mye bensin (1.4-1.5l pr mil).

 

Noen som vet noe om hva som kan være galt? Kanskje kan det være noe med forgasser/choke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hørest ut som falskluft, hør etter om det er en suselyd, hvis denne suselyden forsvinner når du gir gass har du falsk luft. Lytt deg fram eller bruk startgass

Lenke til kommentar
Hørest ut som falskluft, hør etter om det er en suselyd, hvis denne suselyden forsvinner når du gir gass har du falsk luft. Lytt deg fram eller bruk startgass

8102784[/snapback]

 

Vil den ikke gå ujevnt med falskluft når motoren er varm også?

 

Kan det være pga lufttilførselen? Det er en klaff i luftinntaket som ikke fungerer, ser ut som den henter luft rundt motoren og skifter til det vanlige inntaket når motoren blir varm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

en kald motor er mere finfølsom enn en varm. Det spjeldet du nevner nå er vakumstyrt, og det er mulig det kun er vakum der når motoren er kald, altså at den suger falskluft via den slangen, prøv å sett i en skru i slangen og åpne spjeldet slik at motoren henter kald luft hele tiden

Lenke til kommentar

Spjeldet skal ta luft fra motorrommet på kald motor og skifte over vanlig luftinntak på varm motor. Sitter der for og få varm luft når det er kaldt ute. forhindrer frysing i gasseren som vil si at bensinen blir til en dråpe og renner nedover gasseren. og da blir jo ikke bensinen forstøvet som den egentlig skal.

Motoren fusker osv..

 

Tror ikke dette er problemet ditt da...

 

Har du manuell eller automatchoke? står chokespjeldet(nedi forgasseren) stengt hele tiden?

 

Hvis du har den forgasseren med enormt mye vakum slanger på ville jeg bytta alle bare for og utelukke dette. De pleier og komme en etter en med jevne mellomrom..

 

Tett luftfilter?

 

på gass hendelen på forgasseren, sitter det en sånn "buffer" som legger seg ann mot hendelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...